موضوعات: شیلات

فرماندارگناوه: جهادی و انقلابی با صیدترال غیرمجاز برخورد می‌شود

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش ایرنا، محمدتقی صفری روز دوشنبه در نشست با صیادان این شهرستان افزود: صید غیرمجاز و مخرب ترال آسیب شدیدی به بستر دریا، ذخایر آبزی و بویژه گونه‌های ماهیان در این منطقه وارد کرده است که برای پایان چنین کارهای غیرقانونی نیازمند عزم جهادی و انقلابی است.

وی اظهارکرد: صیادان منطقه برای برخورد با فرصت طلبانی که اقدام به صیدغرمجاز ترال می کنند، همکاری و مشارکت لازم با مسئولان این شهرستان داشته باشند و در هر زمان و موقعی شناوری را در حال صید غیرمجاز ترال مشاهده کردند سریع گزارش کنند تا متولیان امر به محل اعزام و با آنها برخورد کنند.

صفری گفت: از حق صیادان این منطقه بجد دفاع خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم که بیش از این شناورهای استان‌های دیگر به حوزه استحفاظی این شهرستان برای صید غیرمجاز ترال و اسیب رساندن به ذخایر و صیدگاه‌ها ورود  کنند.

فرماندار گناوه بیان کرد: بزودی جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه استانی بصورت مشترک در فرمانداری برای پیگیری خواسته و مطالبه صیادان و جلوگیری از ادامه صید ترال غیرمجاز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی قایق‌های بی هویت که اجرا و پایان یافته است، نیاز به پایش و راستی آزمایی دارد که در دستور کار است.

مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه با اشاره به اهم مسایل و مشکلات صیادان این شهرستان گفت: صیدغیرمجاز ترال، ساماندهی قایق های بی هویت و نبود سیستم اطفای حریق در اسکله تعاونی از مهم ترین دغدغه های صیادان این منطقه است.

عبدالله بویراتی افزود: صیادان شهرستان سال‌ها است که مشکلات  ود را از جمله در زمینه صیدغیرمجاز ترال بیان می‌کنند و  به رغم وعده پیگیری مسئولان، اقدام و برخورد عملی قاطعی در این زمینه دیده نمی‌شود.

وی اظهارکرد: در شیوه صید ترال با استفاده از تورهای ریزبافت و به صورت کف روب، نوزاد ماهی‌ها و دیگر حیوانات دریایی نیز به دام می افتند و زیستگاه آبزیان نیز تخریب می‌شود.

بویراتی گفت: در حالیکه زمان مجاز استفاده از صید ترال در سال، روزهای محدودی تعیین شده است اما شاهدیم که در طول سال این شیوه مخرب تداوم یافته و تعطیلی ندارد.

وی افزود: وجود ایستگاه اطفای حریق یکی از نیازهای اساسی اسکله تعاونی صیادان است.

وی بیان کرد: اسکله کنونی تعاونی صیادان چوبی و ۷۰ متر و  چندمنظوره است که سیستم اطفای حریق ندارد و درصورت حوادث ازجمله آتش سوزی مشکل حاد پیش خواهد آمد.

رئیس شیلات گناوه گفت: قوانینی که در زمینه صیدترال غیرمجاز اتخاذ می شود باید بازدارنده باشد تا دیگر متخلفان به خود اجازه ندهند آن را تکرار کنند.

سهراب ملایی افزود: هرگاه گزارشی از ورود شناورهای استان همجوار به شیلات ارایه شده سریع وارد عمل شدهایم و دریابانی در این زمینه همکاری لازم را داشته است.

وی گفت: احداث ایستگاه اطفای حریق در محل اسکله تعاونی صیادان  یکی از پروژه های پیشنهادی شیلات این شهرستان است که مصوب شده اما اعتبار آن تخصیص نیافته است.

ترال یا کف‌روب، نوعی روش صید آبزیان است که با کشیدن تور بزرگ قیفی شکل در بستر دریا توسط یک یا چند شناور هر آنچه در کف دریا وجود دارد را  جمع و نابود می‌کند، این روش صید می‌تواند با نابودی زیستگاه آبزیان امنیت شغلی صیادان را به خطر بیندازد.

صید ترال تنها روش صید برای میگو است که به دلیل آسیب رساندن به ذخایر آبزی در سال فقط برای مدت یک ماه تا ۴۵ روز در فصل صید میگو  در ماه های مرداد و شهریور در استان بوشهر آزاد است.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر واقع است.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت