امضای تفاهم‌نامه‌ ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نایب رئیس انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده میان دو وزارتخانه در زمینه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه و الحاقیه مربوط به دو هزار مگاوات تجدیدپذیر، گفت: در این الحاقیه تولید روز قبل در نظر گرفته شده که در روز آینده به صنایع تحویل داده شود و این رویکرد موجب عدم روی آوردن صنایع فولادی به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهد شد.

به گزارش «مرین‌پرس» از ایسنا، سید محمدجواد موسوی، نایب رئیس انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) در کارگاه تجدیدپذیرها که در حاشیه جشنواره فولاد برگزار شد، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، اظهار کرد: اخیرا الحاقیه‌ای در خصوص احداث دو هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ذیل این تفاهم‌نامه در حال تدوین است که توسط وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

وی اضافه کرد: با توجه به نوسانی بودن تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نقش وزارت نیرو و توانیر این است که برق تولیدی نیروگاه تجدیدپذیر را در شبکه دریافت کرده و برق را به صورت یک خط ثابت به صنایع فولادی تحویل دهند. از این طریق شبکه نقش یک ذخیره ساز را برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر صنایع فولادی بازی خواهد کرد، ولی نکته مهم این است که برق تزریقی به شبکه می‌باید در طول یک سال یا یک فصل و یا ماهانه محاسبه و تبدیل به خط صاف شود، ولی در پیش نویس متن الحاقیه کنونی، تولید روز قبل در نظر گرفته شده که در روز آینده به صنایع تحویل داده شود.

موسوی خاطر نشان کرد: با توجه به نوسانات انرژی‌های تجدیدپذیر در روزهای مختلف، این رویکرد منطقی نیست و موجب عدم روی آوردن صنایع فولادی به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهد شد که بدون شک هدف نگارندگان این پیش‌نویس این گونه نبوده است.

رییس نائب رییس انجمن ساتکا، تاکید کرد: این در حالی که است که در ابلاغیه وزارت نیرو در خصوص استخراج کنندگان رمز ارز (ماینرها) که در ۲۹ آذر سال جاری ابلاغ شد، متوسط تولید ماهانه نیروگاه‌های تجدیدپذیر ملاک قرار گرفته است. حال باید پرسید که چرا وزارت نیرو در الحاقیه تجدیدپذیر برای صنایع، تولید روزانه را در متن پیش نویس آورده است.

کسری برق و کسری تراز گاز در کشور

ایمان احمدی، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا نیز در این جلسه تاکید کرد: در تابستان سال جاری کشور با کسری ۱۳ هزار مگاواتی برق روبرو بود که صنایع نخستین قربانیان آن بودند و دچار ضرر و زیان فراوان شدند. همچنین در سال‌های اخیر و در آینده دچار کسری تراز گاز در کشور نیز هستیم.

وی اضافه کرد: از این رو صنایع فولادی باید دقت کنند که ادامه راه احداث نیروگاه‌های فسیلی نه تنها چاره کسری برق آنها نخواهد بود، بلکه کشور را با کسری بیشتر تراز گاز روبرو خواهند کرد. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ به میزان ۸۳ درصد از نیروگاه‌های احداث شده، نیروگاه‌های تجدیدپذیر بوده است، این روند دنیا را به خوبی نشان می دهد.

استقبال صنایع فولادی از احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر

اکبر ادیب فر، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا نیز در جشنواره فولاد با بیان اینکه در ماه‌های اخیر استقبال زیادی از طرف صنایع فولادی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شده است، ادامه داد: کارخانجات مختلف فولادی با مراجعه به شرکت‌های تجدیدپذیر درباره نحوه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به تبادل نظر می‌پردازند،؛ چرا که تکنولوژی‌های ذخیره سازی در دنیا در حال پیشرفت بوده و در آینده می‌توانند مشکل نوسانی بودن برق تجدیدپذیر را مرتفع کنند.

محمود کریمی، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا نیز استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای صنایع فولادی را دارای امتیازات و فرصت‌های فراوانی دانست و افزود: از جمله این مزایا سرعت بالای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ویژه نیروگاه‌های خورشیدی است. چند ده مگاوات نیروگاه خورشیدی در طول سه چهار ماه قابل احداث است و این می‌تواند به صورت موازی و ماژولار تا چندین برابر نیز افزایش یابد.

وی عدم نیاز به سوخت از قبیل گاز  و کاهش هزینه دوره بهره برداری از نیروگاه خورشیدی را از دیگر مزایای این نیروگاه ها دانست، به گونه‌ای که تا ۲۰ سال با کمترین هزینه کار می‌کنند.

نسترن رفیعی، عضو انجمن ساتکا نیز با تاکید بر اینکه با توجه به پتانسیل بالای کشور برای استفاده از انرژی بادی و انرژی خورشیدی، نیروگاه‌های خورشیدی و بادی مسیر آینده تولید برق صنایع فولاد را می‌توانند تشکیل دهند، اظهار کرد: با توجه به گستردگی تابش خورشید در جغرافیای کشور، صنایع فولادی می‌توانند نیروگاه‌های خورشیدی را در محوطه خود یا نزدیک به خود احداث کرده و به صورت خودتامین (و متصل به شبکه) از آن استفاده کنند. همچنین می‌توانند در محلی دیگر نیروگاه احداث کرده و برق تولیدی را از طریق شبکه ترانزیت و مصرف کنند.

سبد مصرف انرژی بیشتر از برق پاک

در این کارگاه همچنین حمید رضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، خاطر نشان کرد: فولادی‌ها از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی کشور هستند. ما به عنوان تولیدکنندگان برق پاک باید تلاش کنیم که سبد مصرف انرژی بیشتر از برق پاک باشد و این یک رسالت اصلی انجمن ساتکا است.

وی همکاری فعالین تجدیدپذیر و فعالین فولاد را یک بازی برد _ برد توصیف کرد و یادآور شد: در انجمن ساتکا هم سازندگان، هم تامین کنندگان، هم پیمانکاران و مشاوران حضور دارند و می‌توانند از طریق این نهاد، ارتباط خودشان را با فولادی‌ها برقرار کنند و کسب و کارهای جدید تعریف کنند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

علاقمندی پاکستانی‌ها به راه‌اندازی خط کشتیرانی با ایران/ آمادگی سازمان بنادر به منظور استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل دریایی در بخش صادرات انرژی

ش بهمن 23 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه در نشست مجازی مشترک مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان بر تمایل ایران و پاکستان برای توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه بندری و حمل و نقل دریایی به ویژه راه اندازی خط کشتیرانی بین دو کشور تاکید شد. […]
علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، راه‌اندازی خط کشتیرانی با ایران

همچنین بخوانید: