۲۸۸ عضو هیات علمی دانشگاهی از توسعه پرورش ماهی تیلاپیا حمایت کردند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش روز سه شنبه سازمان شیلات ایران، این نامه در راستای شکوفایی روزافزون صنعت شیلات و نقش تولید پایدار و قانونمند این گونه ارزشمند در تحقق سند جامع امنیت غذایی است.

در متن این نامه آمده است: 

 زیربخش شیلات و آبزیان کشور به‌طور عمده بعد از انقلاب با تفکرات عملگرایی و جهادی ناب توسعه یافته و زمینه ساز تولید، صادرات و اشتغال پایدار در بخش کشاورزی شده است و در حال حاضر هم با وجود پایین بودن تناژ تولید در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی، از ارزآوری بالایی برخوردار است و روند صادرات آن در حال افزایش است.

ماهی تیلاپیا (گونه نیل) یکی از آبزیان پرورشی ارزشمندی است که با توصیه سازمان فائو به دلیل مزایای نسبی فراوان، به سرعت درحال گسترش بوده و در حال حاضر در بیش از ۱۴۰ کشور جهان به میزان سالیانه بیش از هفت میلیون تن تولید شده و عنوان دومین آبزی پرورشی جهان را به خود اختصاص داده است. این گونه در یک روند کاملاً قانونی با پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و مصوبات قانونی بعدی و اخذ مجوزهای سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی در سال ۱۳۸۷ توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور وارد شده و بعد از یک دهه تحقیق در سال ۱۳۹۷ با موافقت سازمان محیط زیست، مجوز توسعه در چهار استان مرکزی کشور را دریافت داشته و با استقبال زایدالوصف جامعه از این ماهی ارزشمند، سرمایه گذاری زیادی در این زمینه توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی به عمل آمده است، اما این روند با القای فضای مشوش و غیرمسوولانه رسانه ای، به نوعی متوقف شده است. با عنایت به تغییرات اقلیمی، انتشار گازهای گلخانه ای و روند خشکسالی و تحلیل منابع آب شیرین کشور، این ماهی گزینه ارزشمندی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های آب‌های نامتعارف (شور و لب شور) و تبدیل آن به پروتئین حیوانی و کاهش وابستگی کشور به نهاده‌های دامی وارداتی بوده و دانش فنی تولید مسوولانه آن کاملا بومی شده است.

امضاءکنندگان نامه تاکید کردند: با عنایت به سیاست اقتصاد و توسعه دریا محور نظام، ضرورت دارد تصمیم‌سازی‌های استراتژیک در مقوله‌های شیلاتی از جمله تولید و بهره‌برداری از آبزیان در خشکی و دریا فقط توسط مجاری قانونی دولت انقلابی با پشتوانه فکری اساتید، محققان و کارشناسان مجرب و با سابقه شیلاتی انجام شود تا شاهد شکوفایی روزافزون صنعت شیلات کشور و تولید پایدار و قانونمند این گونه ارزشمند در راستای تحقق سند جامع امنیت غذایی کشور باشیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بازدید بیش از هـزار نفر دانشجوی بسیجی از ایـزوایکـو – ایزوایکو

س اسفند 3 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه   به همت سازمان بسیج دانشجویی کشور و با همکاری حوزه ارتباطات و امور بین الملل ایزوایکو  نزدیک به هزار دانشجوی بسیجی از ایزوایکو بازدید کردند. به گزارش حوزه ارتباطات و امور بین الملل ایزوایکو این برنامه در […]

همچنین بخوانید: