ساتبا: 47 هزار مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر احداث خواهد شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آمار سازمان ساتبا نشان می‌دهد تاکنون بالغ بر 180 متقاضی برای احداث بیش از 94 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اعلام آمادگی کرده‌اند که پس از بررسی پیشنهادها و احراز صلاحیت‌ها تا پایان بهمن‌ سال جاری، تعداد 37 تفاهم­نامه به ظرفیت 47 هزار و 880 مگاوات به امضا رسیده است.

به‌ گزارش «مرین‌پرس» کشور ایران به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد، تا جایی که به طور میانگین سالیانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی گزارش شده است.

استفاده از انرژی حرارتی خورشید در ایران برای مصارف خانگی، صنعتی، نیروگاهی و فضا‌های شهری جهت تبدیل به برق و گرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این میان نیروگاه‌های خورشیدی خانگی نقش بسزایی ایفا می‌کنند. مردم می‌توانند با نصب نیروگاه خورشیدی، یک منبع درآمد مطمئن و مناسب برای ۲۰ سال آینده تدارک ببینند تا هم از آلودگی هوا بکاهند و هم موجب رونق ملی شوند.

یکی از مهم‌ترین برنامه­‌های سازمان ساتبا در حوزه انرژی­‌های تجدیدپذیر و پاک، احداث‌ و بهره­‌برداری از 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک مشتمل بر 7 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و 3 هزار مگاوات نیروگاه بادی در دولت سیزدهم است.

بر این اساس در دولت آیت الله رئیسی مقرر شده با استفاده از ساز و کار قانونی مندرج در ماده 12 قانون رفع موانع تولید پیاده­‌سازی شده و به موجب این قانون، چنانچه سرمایه­‌گذاری منجر به صرفه­‌جویی سوخت شود، از محل درآمد صرفه‌جویی ایجاد شده هزینه سرمایه‌گذاری جبران خواهد شد.

این گزارش حاکی‌است، با توجه به اینکه تولید برق از منابع تجدیدپذیر و پاک به مثابه صرفه‌جویی سوخت تلقی می‌شود، مبنای محاسبه ارزش سوخت صرفه­‌جویی شده برای انرژی­‌های تجدیدپذیر، میانگین وزنی مصرف واقعی نرخ سوخت مایع و گاز طبیعی در نظر گرفته شده است.

بر همین اساس، جلسات کارشناسی برای بررسی و دقت در پیشنهاد ارائه شده، با نمایندگان سازمان برنامه و بودجه به منظور تایید و اخذ مجوز شورای اقتصاد در دست انجام است.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، پس از انجام مقدمات اولیه، بر اساس ساز و کار مصوبه شورای اقتصاد نسبت به انعقاد قرارداد احداث نیروگاه تجدیدپذیر و پاک اقدام خواهد شد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عبور کشتی‌ها از دریای سیاه متوقف می‌شود

س اسفند 10 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش مرین‌پرس به نقل از لویدز لیست در پی تشدید جنگ بین روسیه و اوکراین مالکان کشتی فعلاً عبور از دریای سیاه را به تعویق انداخته‌اند. بر اساس این گزارش شرکت کشتیرانی نوردن دانمارک در این زمینه گفت: در حال حاضر تصمیم گرفته‌ایم هیچ تجارت […]

همچنین بخوانید: