ضرورت توجه به امنیت سایبری بنادر دنیا

زمان مطالعه: 2 دقیقه



با ادغام زیرساخت‌های سایبری کنونی با زیرساخت‌های بندری سنتی، اهمیت امنیت سایبری و تاثیرات منفی حملات سایبری در بنادر بیش از پیش آشکار شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از مریتایم پرایم، در هفته اخیر و در حاشیه بحران اقتصادی و سیاسی جهانی، فعالیت تامین کنندگان عمده سوخت فله در بنادر آنتورپ و هامبورگ به دلیل حملات سایبری متوقف شده است. صرف نظر از انگیزه یا مسئول این رخداد، آنچه در این هفته اتفاق افتاد نمونه واضحی از چگونگی تاثیرات در سوء استفاده از یک موقعیت نابسامان است. اگرچه این حمله سایبری در بنادر کشورهای بلژیک و آلمان رخ داده است، اما می‌تواند مستقیماً بر زنجیره تامین و اقتصاد منطقه تأثیر بگذارد.

حمله سایبری بنادر کشورهای بلژیک و آلمان باعث اختلال در عملیات بندری در ترمینال های نفتی و تامین سوخت شده و به دلیل هک شدن نرم افزار بارگیری بارج ها در ترمینال، روند تخلیه و بارگیری با تاخیر مواجه شده است.

کریس کانر، رئیس انجمن مقامات بندری آمریکا (AAPA) اخیراً در بیانیه ای تأکید کرده است که تهدیدهای مضاعف سایبری  و فشارهای ناشی از کووید از طرف دیگر، اهمیت بنادر به عنوان یکی از زنجیره های لجستیک را بیش از پیش آشکار کرده است. سیستم‌های کشتی ها و بنادر به صورت آنلاین به یکدیگر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق اینترنت متصل هستند. یک حمله به هر یک از این سیستم‌ها می‌تواند پیامدهای اقتصادی ویرانگری داشته باشد یا حتی منجر به تلفات جانی شود.

وی خاطرنشان کرد که کارایی سیستم‌های اقتصادی کنونی جهانی تا حد زیادی به تحلیل‌های پیشرفته وابسته بوده که به پیوستگی زیرساخت‌های سایبری کنونی با زیرساخت‌های بندری سنتی متکی است. سیستم حمل‌ونقل دریایی به منابعی نیاز دارد تا سیستم‌های فناوری اطلاعات خود را برای جلوگیری از حملات و واکنش مناسب در صورت وقوع حمله، مقاوم تر کند.

مشکلات سایبری روزافزون است، اما خبر خوب این است که ما به طور کلی می دانیم که برای رفع این مشکل به چه چیزی نیاز داریم که از جمله آن شبکه های انعطاف پذیرتر همراه با قابلیت های تشخیص و عکس العمل مناسب به حملات سایبری، است.

دامنه و مقیاس دقیق اجرای راه حل ها از بندری به بندر دیگر متفاوت خواهد بود، اما آنچه مشخص است، برنامه های مالی مانند برنامه کمک هزینه برای امنیت بندر، بهبود زیرساخت های امنیتی و سایبری در کنار آموزش خدمه و پرسنل بندری از اقدامات اولیه و مشترک برای اکثر بنادر در دنیا می تواند باشد.

بنادر از دیرباز نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی در جهان داشته اند، اما زمان آن فرا رسیده که آسیب پذیری این موتورهای قدرت اقتصادی و اجتماعی در یک بحران بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کشتیرانی جمهوری اسلامی رکورد حمل کالا را شکست

ی اسفند 15 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه مرین‌پرس محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی در گفتگو با شبکه خبر گفت: با جابه جایی ۲۶ میلیون تن کالا در سال جاری رکورد خوبی ثبت کردیم. به گزارش تین نیوز، مدرس خیابانی ادامه داد: امسال به جهت اینکه در تجارت دریایی رونق داشتیم سبب تا بیشترین […]

همچنین بخوانید: