طبق پیش بینی ها، اختلالات مداوم در زنجیره تامین و تورم در کشورهای غربی از عوامل کند شدن روند تجارت جهانی دریایی در سال 2022 است.
به طور کلی، ارزش تجارت جهانی دریایی در سال 2021 به رکورد 28.5 تریلیون دلار رسید که نسبت به سال 2020 حدود 25 درصد و نسبت به سطوح قبل از همه گیری سال 2019 حدود 13 درصد افزایش داشته است.
حمل و نقل کانتینری در سال 2021 به میزان قابل توجه 190 میلیارد دلار رسید تا به سودآورترین بخش تجارت دریایی تبدیل شود. برخی از تحلیلگران بر این باورند که تا پایان سال 2022، این میزان می تواند به بالای 500 میلیارد دلار برسد.
با این حال، پیشبینی میشود که رشد تجارت بینالملل دریایی در سال 2022 متوسط باشد. طبق پیشبینی اقتصادی 2022 صندوق بینالمللی پول، رشد اقتصادی کندتر به دلیل تورم مداوم در غرب و نگرانیهای مربوط به بخش املاک و مستغلات چین از عوامل کند شدن روند تجارت جهانی در سال 2022 است.
علاوه بر این، اختلالات مداوم در زنجیره تامین، شرکتهای بزرگ را وادار کرده است تا شبکههای تامین خود را مجددا تنظیم و تدوین کنند. تلاش ها برای کوتاه کردن زنجیره تامین و تنوع بخشیدن به تامین کنندگان می تواند بر الگوهای تجارت جهانی در سال 2022 تاثیر بگذارد.
در کوتاه مدت، صنعت کشتیرانی کاهش سطح تجارت بین المللی را به دلیل هجوم کانتینرهای خالی احساس خواهد کرد. Sea-Intelligence در آخرین گزارش هفتگی خود خاطرنشان کرد که وقتی زنجیرههای تامین جهانی عادی شوند، چالش مقابله با تعداد بیش از حد کانتینرهای خالی وجود خواهد داشت؛ همچنین به طور بالقوه حجم بالایی از 3.5 میلیون کانتینر خالی تنها در مسیر اقیانوس آرام ایجاد می شود. این امر باعث ایجاد مشکلات ترافیکی گسترده در نیمه دوم سال 2022 و در سال 2023 در پایانه ها و همچنین انبارهای کانتینری خواهد شد.
طبق برآورد لارس جنسن، مدیر عامل شرکت مشاوره کشتیرانی Vespucci Maritime، در حال حاضر، تقریباً 11 درصد از ناوگان کانتینری جهانی در بنادر در انتظار تخلیه هستند.