5 نکته درباره ال ان جی و بحران اوکراین

زمان مطالعه: 6 دقیقه

روسیه یك بازیگر نسبتاً جدید در صنعت ال ان جی است که در حال حاضر دو پروژه بزرگ در حال توسعه دارد. نخستین پروژه به نام یامال است كه 16.5 میلیون تن ال ان جی را از بندر سابتا در شبه جزیره یامال روسیه صادر می کند.

به گزارش مرین‌پرس، تهاجم روسیه به اوکراین، تولید و تجارت گاز طبیعی مایع (ال ان جی) را که بخش مهمی از اهرم قدرت انرژی روسیه در اروپا می باشد، در كانون توجه قرار داده است. براساس اعلام اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، پیش از تهاجم، روسیه سومین تامین کننده بزرگ ال ان جی اروپا پس از ایالات متحده و قطر بود که سهمی 20 درصدی از واردات را به خود اختصاص می داد.

در ماه مارس، پس از تهاجم ارتش روسیه، دولت بایدن توافقی را برای افزایش صادرات ال ان جی به اتحادیه اروپا برای تامین حدود یک سوم واردات از روسیه اعلام کرد. در ادامه 5 نکته در مورد صنعت ال ان جی و اهمیت آن در بحران اوکراین ارایه می شود:

1- ایالات متحده در جایگاهی قدرتمند قرار خواهد گرفت

ایالات متحده پیشتاز صادرات ال ان جی به اروپا در سال 2021 میلادی بوده و 26 درصد از واردات اروپا را تامین می کند. صادرات ال ان جی ایالات متحده به اروپا حتی پیش از حمله روسیه در حال افزایش بود. آنها بین نوامبر 2021 تا ژانویه 2022 میلادی، شاهد افزایش صادرات خود از 3.4 میلیارد به 6.5 میلیارد فوت مکعب در روز بودند.

بن کیهیل، کارشناس ارشد برنامه امنیت انرژی و تغییرات اقلیمی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می گوید: صنعت ال ان جی ایالات متحده با «رشد باورنکردنی» در سال‌های آینده روبرو خواهد شد.

کیهیل به پایگاه هیل گفت:  ایالات متحده تا سال 2016 میلادی فاقد صنعت صادرات ال ان جی بود. اما در حال حاضر، ما بزرگترین صادرکننده در جهان از نظر ظرفیت تولید هستیم. دستاوردهای آمریكایی ها بسیار خیره کننده بوده است. در یك دوره پنج  ساله، ظرفیت تولید ال ان جی از صفر به بیشتر از استرالیا و قطر رسیده است.

این تغییر به ایالات متحده یک مزیت استراتژیک داده است، چرا كه ال ان جی در حال رشد بود و به بازار انعطاف پذیری را ارائه می کرد، در زمانی که اروپا آشکارا به آن نیاز داشت. بنابراین این جنگ، عامل خوشبختی برای صادرکنندگان ال ان جی تگزاس بود.

2- روسیه پیش از حمله به اوكراین، صنعت ال ان جی خود را گسترش داده بود

روسیه یك بازیگر نسبتاً جدید در صنعت ال ان جی است. آنها در حال حاضر دو پروژه بزرگ در حال توسعه دارند. نخستین پروژه، پروژه یامال است كه 16.5 میلیون تن ال ان جی را از بندر سابتا در شبه جزیره یامال روسیه صادر می کند.

دومین پروژه قطبی تولید ال ان جی روسیه، آركتیك 2 نام دارد كه قرار بود در سال 2023 میلادی با ظرفیت تولید پیش بینی شده نزدیک به 20 میلیون تن راه اندازی شود. با این حال، تعدادی از سرمایه گذاران بین المللی پس از حمله روسیه به اوکراین ( از جمله دولت ایتالیا که سهم خود از تامین مالی را متوقف کرد) از این پروژه خارج شدند. ژاپن و فرانسه نیز اندکی بعد همین اقدام را انجام دادند.

امیلی مک‌کلین، تحلیلگر ارشد بازار گاز در ریستاد انرژی می‌گوید: روسیه پروژه‌های زیادی داشته و دارد، اما پیش بینی اینکه آیا این پروژه‌ها به پیش می‌روند یا خیر، دشوار است. بی تردید این امکان وجود دارد که این پروژه ها به حالت تعلیق در می‌آیند یا به صورت کلی لغو ‌شوند.

3- ظرفیت صادرات ایالات متحده تقریباً به میزان اوج خود رسیده است

با وجود افزایش واردات ال ان جی آمریکا به اروپا، کارشناسان می گویند میزان صادرات این كشور به اوج خود رسیده است. سامانتا گروس، مدیر طرح امنیت انرژی و آب و هوای موسسه بروکینگز به پایگاه هیل گفت: ایالات متحده هر مولکول گاز طبیعی را که بتواند، صادر خواهد كرد. تاسیسات جدید تولید ال ان جی این كشور نیز در حال تكمیل هستند.

در نتیجه، برای انجام تعهدات برای افزایش عرضه به اروپا، ممکن است سفارش های سایر کشورها کاهش یابد. چرا كه تقریبا هیچ ظرفیت اضافی تولید ال ان جی وجود ندارد که فاقد سفارش باشد.

کیهیل افزود: با قیمت كنونی بالای ال ان جی، همه تولیدکنندگان در سراسر جهان، انگیزه‌هایی برای رشد تولید دارند. بنابراین صنعت صادرات ال ان جی در ایالات متحده به حداکثر رسیده است و این یک فرصت باورنکردنی برای تولیدكنندگان است.

4- افزایش صادرات به اروپا به معنای كاهش عرضه به سایر بازارها خواهد بود

در سال 2020 میلادی، آسیا به مقصد اصلی صادرات ال ان جی ایالات متحده تبدیل شد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی، این قاره شاهد افزایش 67 درصدی واردات از این كشور نسبت به سال 2019 میلادی بوده است. واردات چین، بیشترین افزایش را در پی کاهش بیش از 50 درصدی تعرفه های چین بر واردات ال ان جی آمریکا داشت.

کهیل می گوید: اگر سال آینده زمستان سردی در شمال شرق آسیا نظیر چین، ژاپن و کره جنوبی داشته باشید، تقاضای گاز، افزایش خواهد یافت و محموله های ال ان جی در آنجا مورد نیاز خواهند بود.

با این حال، با اعمال مجدد محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا در بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا، بسیاری از تقاضای معمول ال ان جی برای این مناطق کاهش یافته است.

5- گروه های حامی  محیط زیست از شرایط كنونی راضی نیستند

حامیان انرژی های تجدیدپذیر، بحران اوکراین و افزایش قیمت گاز به دلیل آن را انگیزه دیگری برای تاخیر در گذار و كنار گذاشتن سوخت های فسیلی می دانند. بسیاری از آنها، با مصرف گاز طبیعی که عمدتا متان و یكی از گازهای گلخانه ای است، مخالف هستند.

متان در به دام انداختن گرما در جو زمین در مقایسه با دی اکسید کربن حدود 25 برابر موثرتر است و بسیاری از طرفداران به کاهش متان به عنوان راهی سریعتر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کرده اند.

پگی شپرد، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی عدالت زیست محیطی می گوید: با درگیری بین المللی فعلی و افزایش قیمت انرژی، زمان آن فرا رسیده است که دولت از سوخت های فسیلی، از جمله توقف صادرات ال ان جی و ایجاد زیرساخت ها فاصله بگیرد.

با این حال کاهیل گفت که این می تواند فرصتی برای پیشبرد اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باشد. بسیاری از مردم اروپا نمی خواهند گاز بیشتری بخرند. اما واقعیت این است که آنها برای کاهش وابستگی خود به روسیه به منابع گاز جدید نیاز دارند.

اگر آنها جایگزین هایی برای گاز روسیه پیدا کنند که شدت انتشار گازهای گلخانه ای کمتری دارند، در واقع می تواند یک برد-برد باشد. و بنابراین چالش برای بخش ال ان جی ایالات متحده این است که آیا می توانید گاز پاک تری در اینجا تولید کنید؟ و آیا می توانید انتشار متان و انتشار دی اكسید كربن را کاهش دهید؟

نویسنده: زک بودریک

منبع: The Hill

مترجم: محسن داوری

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۶۵۰ هزار نفر از ظرفیت گردشگری دریایی استان بوشهر استفاده کردند

ی فروردین 28 , 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، اسماعیل سجادی‌منش روز یکشنبه در آیین تقدیر از فعالان ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان گناوه افزود: در سال ۹۷ که کشور دچار ویروس کرونا نشده بود ، قریب به ۴۰۰ هزار نفر از ظرفیت گردشگر دریایی استان بوشهر استفاده کردند اما امسال با […]
۶۵۰ هزار نفر از ظرفیت گردشگری دریایی استان بوشهر استفاده کردند

همچنین بخوانید: