توصیه‌هایی به آبزی‌پروران در شرایط کم‌آبی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مرین‌پرس/خوزستان سرپرست معاونت آبزی‌پروری شیلات خوزستان مدیریت در تراکم کشت، بکارگیری روش‌های نوین آبزی‌پروری از جمله استفاده از پروبیوتیک‌ها و هواده‌ها به منظور بهبود کیفیت آب و بیمه محصولات آبزی‌پروری را در شرایط و وضعیت کم‌آبی به بهره‌برداران توصیه کرد.

مرتضی سوری در گفت و گو با مرین‌پرس اظهار کرد: میزان تولید ماهیان گرمابی استان خوزستان در سال ۱۴۰۰،  ۶۷ هزار و ۵۰۰ تن در سطحی معادل ۱۵ هزار هکتار بوده است در حالی که در سال ۹۹ بیش از ۷۲ هزار تن ماهی گرمابی در استان برداشت شد.

وی ادامه داد: این کاهش تولید متاثر از کاهش بارندگی‌ها، محدودیت‌های آبی، پایین آمدن کیفیت آب، کاهش تراکم ذخیره‌سازی و کاهش سطح زیر کشت مزارع بوده است.

سوری با بیان اینکه زمینه‌های مستعد فراوان آبزی‌پروری از جمله وجود ۵ رودخانه دایمی، زمین‌های مستعد ساحلی، آب شور، لب شور و آب‌های نامتعارف در استان وجود دارد، تصریح کرد: خوزستان با توجه به برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در حال حاضر رتبه نخست آبزی‌پروری کشور را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه به سیاست‌های اداره کل شیلات خوزستان در شرایط کم آبی اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محدودیت منابع آب شیرین در سطح استان وجود دارد، طبیعتا اولویت آب شیرین برای مصارف شهری لحاظ می‌شود.

سوری ادامه داد: برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت این اداره کل در راستای توسعه، شامل آبزی‌پروری در مناطق ساحلی و بهره‌برداری از آب‌های شور، لب شور، آب‌های نامتعارف و زه‌آب‌های کشاورزی و بازچرخانی آب و همچنین توسعه پرورش ماهی در قفس و آبزی‌پروری در دریا و خوریات است.

سرپرست معاونت آبزی‌پروری شیلات خوزستان با اشاره به اینکه پرورش ماهیان گرمابی یک عملیات فصلی نیست، گفت: آبزی‌پروری یک صنعت آب‌بر بوده و فرآیند پرورش ماهی در استخرها در تمام طول سال و به صورت ممتد در حال انجام است و متاسفانه در سال گذشته به دلیل کاهش نزولات جوی، منابع آبی در دسترس محدودتر شد اما چنانچه منابع آبی موجود به صورت بهینه مدیریت شوند چالش خاصی نخواهیم داشت و می‌توانیم با تمام ظرفیت به ادامه تولید امیدوار باشیم.

وی از تشکیل کارگروه ویژه مدیریت کم‌آبی در اداره کل شیلات استان خبر داد و افزود: این کارگروه به صورت مستمر و روزانه مسائل مرتبط با موضوع کم آبی در زیر بخش آبزی‌پروری را پیگیری و توصیه‌ها و راهکارهای لازم را به بهره‌برداران ارائه می‌دهد.

سوری اهم توصیه‌های لازم به بهره‌برداران در شرایط کم‌آبی را مدیریت در تراکم کشت، بکارگیری روش‌های نوین آبزی‌پروری از جمله استفاده از پروبیوتیک‌ها و هواده‌ها به منظور بهبود کیفیت آب و بیمه محصولات آبزی‌پروری عنوان کرد.

انتهای پیام

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کاهش حجم فعالیت‌های کانتینری بندر روتردام در پی بحران روسیه و اوکراین

س اردیبهشت 6 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش مرین‌پرس؛ آلارد کاستلین مدیرعامل بندر روتردام دربارۀ کاهش میزان تخلیه و بارگیری کانتینر در این بندر طی سه ماهه اخیر گفت: اگرچه سال ۲۰۲۲ را به طور استثنایی شروع کردیم، اما از اواخر فوریه این بندر و سایر بنادر اروپایی از محل جنگ روسیه […]

همچنین بخوانید: