موضوعات: سرخط خبرها

توسعه ناوگان تجاری جمهوری آذربایجان در دریای خزر

زمان مطالعه: 2 دقیقه




مرین‌پرس


بسته شدن کانال سوئز در فروردین سال گذشته، موضوع متنوع سازی کریدورهای حمل و نقل را در دستور کار جامعه بین‌الملل قرار داد و با وقوع آشفتگی ژئوپلیتیک کنونی، کریدور ریلی شرق-غرب و دالان دریایی – ریلی ترانس خزر جذاب به نظر می‌رسد، زیرا جمهوری آذربایجان در پاسخ به چالش‌های جدید، زیرساخت‌های خود را بهبود بخشیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در مراسم راه اندازی کشتی Zarifa Aliyeva که در کارخانه کشتی‌سازی باکو به سفارش «شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان» (ASCO) ساخته شده، حضور یافت.

این کشتی با ۳۰ خدمه می‌تواند ۱۰۰ مسافر، ۵۶ واگن و یا ۵۰ کامیون را به طور همزمان حمل کند.

بر اساس این شاخص‌ ها، کشتی‌ «Zarifa Aliyeva» نسبت به سایر کشتی‌ های فعال در حوزه خزر برتری دارد. این کشتی مجهز به تجهیزات پیشرفته، از جمله آسانسور بار، بالگرد، سیستم تثبیت کشتی در آب و هوای مواج و لکوموتیوهای کششی است.

نامگذاری کشتی «Zarifa Aliyeva» به احترام و یاد دانشمند آذربایجانی «ظریفه علی‌وا» انجام شده است. این کشتی با پیوستن به زنجیره عملیات حمل‌ و نقل کالا در  دالان ترانزیتی ترانس خزر به افزایش استفاده از ظرفیت جمهوری آذربایجان برای جابجایی محمولات تجاری کشورهای دیگر کمک می‌کند.

امروزه ناوگان ASCO شامل ۱۳ کشتی، دو کشتی Ro-Ro و یک فروند Ro-Pax است.

در حال حاضر ASCO یا همان«شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان» تنها اپراتور کشتی در دریای خزر است که حمل واگن را از طریق دریا انجام می‌ دهد. این ناوگان به عنوان پلی در دریای خزر هم برای واگن‌ها و هم برای کامیون‌ ها عمل می‌ کند و همه ذینفعان در کریدور ترانس خزر می‌ توانند از این فرصت بهره مند شوند.

یکی از دستاوردهای مهم آذربایجان در زمینه کشتیرانی راه‌ اندازی کارخانه کشتی سازی باکو در سال ۲۰۱۳ است که پتانسیل بالایی دارد و یکی از مدرن ترین شرکت‌های منطقه محسوب می‌شود. راه‌اندازی این کارخانه وابستگی به واردات برای تولید کشتی در جمهوری آذربایجان را از بین برده است.

این کارخانه در آذربایجان امکان ساخت انواع کشتی‌ها را بر اساس پروژه‌ های منحصر به فرد و مفاهیم جدید با در نظر گرفتن ویژگی‌ های خاص دریای خزر و قابلیت‌ های فنی و زیرساخت‌ های بندری موجود در این حوزه فراهم کرده است.

تولید کشتی‌ ها مطابق با بالاترین استانداردها نشان‌ دهنده قدرت دولت جمهوری آذربایجان از نظر اقتصادی، صنعتی و فناوری است. اکنون، این کارخانه در حال ساخت دو نفتکش دیگر برای ناوگان ASCO است.

در مجموع ۲۴ کشتی تا به امروز به عنوان بخشی از برنامه توسعه استراتژیک که توسط «شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان» در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسید، به بهره برداری رسیده است.

کشتی‌ های آذربایجان همچنین در خارج از دریای خزر – در دریای سیاه و مدیترانه – نیز فعالیت می‌ کنند. «شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان» ۱۳ کشتی شامل هفت کشتی باری و شش تانکر را اداره می‌کند.

 ترکیب خدمه کشتی‌ های حامل پرچم آذربایجان، از ملوانان آذربایجانی تشکیل شده است.

 

منبع

مدیر سایت

نمایش نظرات

  • گسترش بنادر ایران در دریای خزر باعث می شود که ایران بتواند مدل امارات ایران را در ارتباط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر پیاده کند !!!! ایران سالانه بیش از 11 میلیارد دلار تبادل تجاری با امارات دارد به شکل صادرات کالا به امارات !! تشکیل شرکت در امارات و دپوی بار در بنادر عظیم اماراتی و صادرات کالاهای ایران به اسم امارات به تمام دنیا !!! همین اتفاق می تواند برای صادرات به اروپا با دپوی بار در آذربایجان و تشکیل و شرکت و صادرات به اسم این کشور و دپوی در قزاقستان و تشکیل شرکت صادرات به چین و دیگر کشورهای آسیای میانه اتفاق بی افتد !!! ولی شرط اول این حرکت وجود بنادر عظیم با توانایی صادرات حجیم کالا در شمال کشور است !!! شرفیت بنادر جنوبی ایران به بیش از 200 میلیون تن بار می رسد !!! در حالی که ظرفیت تجمیعی بنادر شمالی ایران به 30 میلیون تن بار می رسد ( مجموع 11 بندر !!) اگر قصد گسترش صادرات به شمال آسیا !! اروپا !! چین و روسیه را داریم !!! اولین قدم گسترش ناوگان کشتی های ایران در خزر و گسترش ظرفیت دپوی کالای بنادر شمالی ایران در دریای خزر است !!!!