تهدید حیات وحش پارک ملی گلستان با سگ‌های ولگرد و چند خبر کوتاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

رییس پارک ملی گلستان گفت: حضور سگ‌های ولگرد در مناطق حاشیه این پارک به تهدیدی برای حیوانات به خصوص در فصل زایش تبدیل شده است.

مهدی تیموری افزود: گونه‌هایی که در نزدیکی روستاهای حاشیه پارک ملی گلستان تردد می‌کنند همواره مورد تهدید این سگ‌ها قرار دارند و احتمال انتقال بیماری به حیوانات پارک، هیبرید شدن (تولد گونه‌های ترکیب شده وحشی و اهلی گرگ و سگ) و حمله به نوزادان حیاط وحش از جمله این تهدیدهاست.

وی مقابله با سگ‌های ولگرد و قلاده گذاری و کنترل سگ‌های دارای صاحب را ضروری دانست و اظهارداشت: در دشت میرزا بایلو پارک ملی گلستان گونه ارزشمند آهو زندگی می‌کند که در معرض خطر حمله سگ‌ها قرار دارد.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

بیش از ۹ هزار راس انواع گونه‌های علف‌خوار مانند قوچ و میش، کل و بز و آهو و مرال در پارک ملی گلستان زیست می‌کنند.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

 درگیری ۳۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال گلستان با بیماری فشارخون بالا

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان بیماری فشارخون بالا را مهمترین عامل خطر قابل تغییر مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مزمن کلیوی و سکته‌های مغزی در ایران و جهان دانست و گفت:‌ بیش از ۳۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند. 

موسی الرضا شبیهی افزود: از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به پرفشاری خون از بیماری خود مطلع نبوده و یا در صورت اطلاع برای درمان اقدام نمی‌کنند و حتی در برخی موارد، در صورت اقدام به درمان به دلایل مختلف به اهداف کنترل بیماری نمی‌رسند، به این بیماری لقب «قاتل خاموش» داده‌اند.

وی اظهارداشت: شناسایی و کنترل بیماری پرفشاری خون با اندازه گیری ساده فشارخون توسط افراد قابل دستیابی است.

معرفی معاونان جدید فرمانداری گنبدکاووس

مراسم تکریم و معارفه معاونان فرمانداری ویژه گنبدکاووس با حضور مدیر کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گلستان و شماری از مسوولان شهرستانی برگزار شد.

در این مراسم رضا اصالتی به عنوان معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی، محمدرضا میرنیا به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه و حمیدرضا قربانزاده گوگلانی به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری گنبدکاووس انتخاب و از زحمات علی اکبر برآبادی، محمدجان پاشی زاده و فرزانه جعفری معاونان قبلی قدردانی شد. 

دستگیری عامل تیراندازی در مینودشت 

سرهنگ علی‌اکبر بای فرمانده انتظامی مینودشت گفت: پس از اعلام مرکز ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک مورد تیر اندازی در یکی از مناطق شهرستان به سمت حیوانات خانگی، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی بخش کوهسارات قرار گرفت.

وی افزود: با تحقیقات صورت گرفته توسط پلیس، عامل تیراندازی شناسایی و پس از کسب مجوزهای قانونی در یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر و یک قبضه اسلحه شکاری از وی کشف شد.

فرمانده انتظامی مینودشت تصریح کرد: متهم در تحقیقات اولیه پلیس به بزه ارتکابی اعتراف و علت و انگیزه خود را اختلافات شخصی اعلام کرد.

برقراری پرواز گرگان – نجف

مراسم پرواز افتتاحیه و بدرقه نخستین گروه از زایران اباعبدالله الحسین (ع) با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل فرودگاه‌های استان در فرودگاه بین المللی شهدای گرگان برگزار شد.

پروازهای گرگان – نجف در روزهای چهارشنبه هرهفته انجام خواهد شد.

جمع‌آوری ۸۵ میلیارد ریال زکات در کلاله

فرهاد شیبک فرماندار کلاله در جلسه شورای زکات شهرستان گفت: سال گذشته ۸۵ میلیارد ریال زکات در این شهرستان جمع‌آوری در بخش‌های عام المنفعه، تامین جهیزیه و فعالیت‌های عمرانی و کمک به نیازمندان هزینه شد.

آغاز فصل پرورش میگو در گلستان

مدیر کل شیلات گلستان گفت: با شروع آبگیری مزارع پرورش میگو گمیشان، فصل پرورش میگو سال ۱۴۰۱ در استان آغاز شد.

سید جواد قدس علوی در جلسه کمیته برنامه ریزی تولید میگو در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: با توجه به الزامات فنی و بهداشتی و جلسات متعدد مبنی بر تولید سالم، پاک و بدون استرس در مجتمع پرورش میگو گمیشان، محدوده زمان ذخیره سازی قابل تغییر نیست و همه بهره برداران تا ۱۵ تیر ماه برای ذخیره سازی اقدام کنند.

وی افزود: برای رعایت موارد امنیت زیستی و بهداشتی هر مزرعه باید به عنوان یک واحد تولید، همه ادوات مورد نیاز خود مانند وسایل آزمایشگاهی و تولیدی را فراهم کند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سلطان عمان برای همکاری کشورش با ایران فرمان حکومتی صادر کرد

چ اردیبهشت 28 , 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری عمان، «هیثم بن طارق» با صدور فرمان سلطنتی موافقتنامه همکاری حمل و نقل دریایی بین عمان و جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد.   خبرگزاری عمان اضافه کرد که موافقتنامه همکاری در زمینه حمل و نقل دریایی بین دو کشور […]

همچنین بخوانید: