چالش کمبود نیروی انسانی متخصص دریایی به راهکارهای اجرایی نیاز دارد/ برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مجدد قانون بورسیه برای رشته‌های دریایی و دریانوردی/ اشاعه فرهنگ دریایی از طریق رسانه‌ها و درج مطالب در کتاب‌‌های درسی

زمان مطالعه: 3 دقیقه



در نشست هیأت اندیشه‌ورزی جامعه دریایی و بندری، بر اقدام عملی و راهکار اجرایی برنامه محور برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص و دریانورد به عنوان یکی از چالش‌های جدی در کشتیرانی و مشاغل دریایی در خشکی و نزدیک به ساحل تاکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، معاون وزیر راه و‌شهرسازی و‌مدیرعامل سازمان بنادر و‌دریانوردی در نشست هیأت اندیشه‌ورز جامعه دریایی و بندری، با دستورکار «چالش تربیت نیروی انسانی دریانورد» تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی در صنعت دریانوردی، یک چالش جهانی است و بیشتر کشورهای صاحب بندر و کشتیرانی تجاری، برای رفع این معضل، تمهیدات و راهکارهای اجرایی سازنده‌ای را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

علی‌اکبر صفایی با اشاره به برنامه‌محور بودن صنعت دریانوردی، اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی دریانورد و پرکردن خلا افسران و ملوانان دانش‌آموخته برای اشتغال در حرفه دریایی، چه در کشتیرانی و چه در مشاغل دریایی در خشکی، به برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و کوتاه مدت نیاز دارد.

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با تاکید بر اینکه” هرگونه ممنوعیت و محدودیت برای برطرف کردن چالش نیروی انسانی باید با مذاکره برداشته شود”، افزود: برای ممنوعیت بورسیه رشته‌های دریایی و دانشجویان دریانوردی باید با راهکارهای تازه‌تری اصلاح و تغییر کند.

صفایی یکی از دلایل عدم اقبال عمومی به رشته‌ها و مشاغل دریایی در بین جوانان را ضعف فرهنگی در این رابطه‌ دانست و تاکید کرد: یکی از اقدامات پایه و بنیادی برای رفع چالش کمبود نیروی دریانورد، عدم توسعه و اشاعه فرهنگ دریایی در میان خانواده‌های ایرانی است.

وی اضافه کرد: به رغم اقدامات صورت گرفته برای درج مطالب و مباحث دریایی در کتاب‌های درسی، لازم است تا موضوعات و اطلاعات بیشتری از حمل‌و‌نقل دریایی و دریانوردی در کتاب‌های درسی گنجانده شود.

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با بیان” تربیت نیروی انسانی دریایی، مشکل زیرساختی ندارد”، خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های خالی در داشگاه‌ها و موسسات آموزشی دریایی نشان می‌دهد که موضوع جذاب سازی و علاقه‌مندی خانواده‌ها و جوانان به حرفه دریانوردی، به اجماع همه ارگان‌های دریایی و دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذاری نیاز دارد.

* ظرفیت‌های خالی آموزش دریانوردی در کشور

بنا بر این گزارش، حسن یونسی، معاون اداره‌کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی سازمان بنادر نیز در این نشست ، از کمبود ۳ هزار و ۳۶۶ نفری افسران شناورهای تجاری-خدماتی و کمبود ۲ هزار نفری افسران شناورهای صیادی خبر داد و گفت: هم اکنون ۵ مرکز آموزش دریانوردی و دریایی، به صورت دو دانشگاه دریایی در جزیره خارک و بندر چابهار و سه موسسه آموزشی دریایی در تهران، بوشهر و قشم، در کشور فعال هستند.

وی با اشاره به وجود ۵۰ مرکز تربیت افسران دریایی نزدیک به ساحل افزود: از این تعداد ۲۰ مرکز پتانسیل آموزش و تربیت افسران دریایی را دارند و باقی، فقط دوره‌های جانبی را برگزار می‌کنند.

به گفته یونسی، عدم تامین اعتبار هزینه‌های کارورزی دانشجویان رشته‌های دریانوردی؛ هزینه بالای آموزش دریانوردی در کشور؛ عدم توانایی دانشگاه‌ها در تامین اساتید دروس تخصصی دریانوردی و معضل سربازی فارغ التحصیلان رشته‌های دریانوردی، مهم ترین چالش های تربیت دریانوردان افسر در ایران محسوب می‌شود.

همچنین در این نشست ، اعضای هیات اندیشه‌ورز سازمان بنادر و دریانوردی، نامشخص بودن متولی آموزش دریایی و بندری در کشور؛ راه‌اندازی مجدد قانون بورسیه برای دانشجویان دریایی و دریانوردی؛ هماهنگ سازی حوزه صنعت و بازار کار دریایی با دانشگاه‌های علوم دریانوردی؛ توسعه فرهنگ دریایی از طریق رسانه‌ها و کتاب‌های درسی و ضرورت حفظ و نگه‌داشت دریانوردان شاغل، مهم‌ترین راهکارهای اجرایی برای رفع چالش کمبود نیروی دریانورد عنوان کردند.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آغاز تخلیه ۱۳۲ هزار تُن گندم در بندر شهید رجایی

ش اردیبهشت 31 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، علی گرگ‌پور ظهر امروز در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار داشت: تخلیه دو کشتی حامل گندم با ظرفیت ۱۳۲ هزار تُن در بندر شهید رجایی آغاز شده است. وی افزود: طی این فرآیند که یک هفته به طول خواهد انجامید محموله گندم یکسره به کارخانه‌های […]

همچنین بخوانید: