ماهیگیران قطب صیادی گناوه، چشم انتظار تکمیل پروژه اسکله

زمان مطالعه: 6 دقیقه

به گزارش ایرنا، تنها ممر درآمد ساکنان این دو روستا شغل صیادی است که از گذشته دور تاکنون ماندگار است و نزدیک به ۱۰۰ درصد جمعیت آنها به این حرفه مشغول هستنند و حتی زنان نیز شوهران خود را در امر صیادی کمک می‌کنند.

این روستاها در کنار آب های نیلگون خلیج فارس دارای گونه های مرغوب و باکیفیت ماهی است که شهرت خوبی در بین عموم دارد و نیاز شهرستان گناوه و شهرهای همجوار را تامین می کند.

با وجود اینکه مردم این روستاها تنها ممردرآمدشان به شغل صیادی وابسته است اما نبود اسکله سالیان سال است آنها را  رنج می دهد.

صیادان این روستا برای رفتن دریا باید با هزار زحمت و مشقت، قایق‌های لنگر انداخته خود را در زمان جزر و مد دریا از خور (آبراه دریایی) روی ماسه و گل و لای حرکت دهند تا بتوانند به نقطه موردنظر برسند.

اگرچه احداث یک اسکله چندمنظوره در ۱۰ سال پیش و در زمان دولت دهم برای این روستا اجرایی شد اما پس از تغییر دولت رها و بلاتکلیف ماند اما در دولت سیزدهم قدم های خوبی برداشته شده است.

بنا به گفته مردم این روستا، نبود اسکله باعث شده است تا قایق های تعدادی از صیادان که با زحمت و تلاش خریداری کردند در زمان متلاطم شدن دریا در خور، غرق شود و حتی چندین صیاد جان خود را از دست دادند و خانواده هایشان بی سرپرست شدند.

به گفته دهیار روستای جزیره شمالی، این روستای ساحلی از مهم ترین منطقه صید و صیادی استان بوشهر به شمار می آیند اما از زیرساخت های دریایی از جمله اسکله رنج می برند.

سیاوش حائری اظهار داشت: این روستاها با ۲ هزار نفر جمعیت،  ۱۰۰ مردم آن به صیدوصیادی مشغول هستند و حتی اشتغال زایی برای جوانان  روستاهای همجوار را فراهم کرده اند.

وی با بیان اینکه بارها  قایق‌های صیادان این روستاها به علت نبود پناهگاه بر اثر بادهای شدید دچار خسارت و حتی تعدادی نیز جان خود را از دست دادند، افزود: قایق های صیادان برای در امان ماندن از باد شدید و امواج بلند دریا در خور، پناهگاهی ندارند.

 وی بیان کرد: نبود اسکله از گذشته تاکنون موجب شده  براثر متلاطم شدن دریا و وضعیت نامساعد جوی، ادوات و تجهیزات قایق های صیادان دچار خسارت جدی شود و زیر آب رود.

                                                      ماهیگیران قطب صیادی گناوه، چشم انتظار تکمیل پروژه اسکله

دهیار روستای جزیره شمالی اظهارکرد: صیادان در هنگام جزر دریا باید با هزاران سختی، قایق های خود را به سمت دریا به حرکت در آورند که زیبنده آنها نیست.

وی نبود موج شکن و اسکله را یکی از مشکلات مهم دریانوردان و صیادن جزیره شمالی دانست و گفت: درصورتیکه این منطقه از موج شکن و اسکله مناسب برخوردار بود صیادان دچار چنین خسارت هایی نمی شدند.

امیدواری به از سرگیری عملیات اجرایی اسکله پس از هشت سال توقف

حائری  اظهارکرد: احداث پروژه اسکله  درسال ۹۰ با کارفرمایی سازمان بنادرودریانوردی و پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا  به شکل کامل  اصولی ومهندسی و از مصالح مرغوب آغاز شد اما بعد از ۲ سال با  ۷۰۰ متر پیشروی در دریا و ۶۵ درصدپیشرفت فیزیکی پس از تغیبر دولت وقت ادامه آن متوقف شد.

دهیار این روستا، تعداد قایق های این روستا ۱۴۰ فروند دارای مجوز صیادی و تفریحی عنوان کرد و ادامه داد: هفت فروند موتورلنج از نوع فایبرگلاس به علت نبود اسکله در این روستا در گناوه پهلو می‌گیرند.

وی اظهارداشت:  پیگیری های متعددی در دولت قبل برای فعال کردن پروژه احداث اسکله انجام شد، اما هرکدام از دستگاه‌های مرتبط شانه خالی کردند تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم، جلسه ای  یک ماه پیش در دهیاری با پیگیری فرماندار و بخشدار برگزار شد.

وی گفت: در این جلسه که نمایندگان  قرارگاه خاتم، بنادر و دریانوردی و شیلات حضور داشتند، شرکت کنندگان به اظهار نظر و دیدگاه‌های خود پرداختند و نتایج خوبی دربرداشت.

رئیس شیلات گناوه اظهار کرد: روستاهای جزیره شمالی و جنوبی قطب صیادی این شهرستان هستند و  اسکله از مطالبه های بحق مردم این منطقه است.

سهراب ملایی افزود: احداث یک اسکله چندمنظوره در چندسال پیش برای این روستا پیش بینی شد که سازنده و مجری آن قرارگاه خاتم الانبیا تعیین و اقداماتی نیز صورت گرفت.

به گفته رئیس شیلات گناوه ؛ این پروژه با یکهزار مترمربع طول باید تاکنون ۷۰۰ متر بازوی آن اجرا شده است.

وی اظهار داشت: شیلات پیگیر فعال شدن این پروژه است و باید کارفرما و مجری آن را به این سازمان به عنوان بهره بردار دهد اما باتوجه به ناتمام ماندن، اقدامی نشده و  رها شده است.

ملایی گفت: باتوجه به برگزاری جلسه ای بنا به درخواست فرماندار گناوه و بخشدار بندرریگ در روستای جزیره، توافق شد که پروژه  به این سازمان تحویل و  در یک فاصله زمانی سه ماهه، زمینه برای فعال شدن آن فراهم شود.

                                           ماهیگیران قطب صیادی گناوه، چشم انتظار تکمیل پروژه اسکله

وی بیان کرد: مقرر شده که بازوی احداث شده ۷۰۰ متری به عمق ۳۰۰ متر دیگر جلو برود تا امکان پهلوگیری برای قایق ها در برابر توفان های دریایی ایجاد شود.

وی ادامه داد: براساس طراحی به عمل آمده انتهای بازوی احداث شده به حالت قوسی شکل برای محافظت شناورها و قایق ها احداث خواهد شد تا خطرات توفان در امان بمانند.

رئیس شیلات گناوه گفت: با تکمیل این پروژه، سختی هایی که صیادان برای رفتن به دریا دارند، برداشته خواهد شد و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های ذی ربط و دهیار ، هرچه زودتر به سرانجامی برسد.

بخشدار ریگ از پیگیری های مجدانه برای تکمیل پروژه موج شکن روستاهای جزیره خبر داد و گفت: با توجه به وابستگی شغل ۱۰۰ درصد مردم این روستال به صیادی، تنها مطالبه و خواسته ای که از مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی دارند، بهره مندشدن از یک اسکله مناسب است.

ضرغام محمدی افزود: با روی کارآمدن دولت سیزدهم، تلاش های خوبی برای برآورده شدن مطالبه بحق مردم این روستا شده‌است و تاکنون چندین مقام کشوری و استاندار بوشهر که در این منطقه حضور یافتند و تنها  خواسته شان تکمیل اسکله و موج شکن بود و آنها نیز قول پیگیری دادند.

                                                                 ماهیگیران قطب صیادی گناوه، چشم انتظار تکمیل پروژه اسکله

بخشدار ریگ گفت: از طرفی با رایزنی به عمل آمده، قرارگاه خاتم اعلام کرده است ماشین آلات خود را برای فعال شدن  پروژه قرار خواهد داد و چنانچه دستگاه اجرایی مرتبط برآورد هزینه کند در اختیار آنها قرار خواهد گرفت که هنوز پاسخی نداده اند.

وی بیان کرد: براساس پیگیری های صورت گرفته، قرار شد برای فعال شدن این پروژه نیمه تمام، یک حوضچه آرامش با یک بازو برای پهلوگیری قایق های صیادان این روستا احداث شود.

به گفته بخشدار ریگ، قرارگاه خاتم به عنوان مجری پروژه، کارفرما بنادر و دریانوردی و بهره بردار شیلات خواهد بود.

 نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در جریان سفر یک ماه قبل خود به روستای جزیره اظهارداشته بود: امیدوارم خواسته های ساکنان روستاهای جزیره شمالی بویژه احداث اسکله که حق آنان است، محقق شود.

عبدالکریم جمیری افزود: با پیش بینی های صورت گرفته، اسکله صیادی جزیره در تخصیص اعتبارات پروژه‌های شهرستان گناوه در اولویت قرار خواهد گرفت.

وی همچنین به مردم این روستا نوید داد که در حوزه اشتغال روستایی طرح پرورش ماهی بین جزیره و رودشور اجرایی می شود و با توجه به جلسه ای که با استاندار بوشهر برگزار شد، قرار است یکی از مجموعه های قرارگاه خاتم، زیرساخت ها را در این نقطه ایجاد کند.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کاهش قابل توجه قیمت تمام شده ترانزیت از ایران برای قزاقستان

ی خرداد 1 , 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، جلیل اسلامی در نشست با آنار یرلان؛ مدیرکل حمل و نقل و مدیر ارشد بندر آکتائو و کوریک، آبای تورکپنبایف؛ رئیس بندر آکتائو و تعدادی از مدیران حوزه بندری دو کشور که خسرو سرایی مدیر کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های این سازمان […]

همچنین بخوانید: