سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم

زمان مطالعه: 2 دقیقه



سوخت کم سولفور داخلی برای ناوگان تجاری دریایی جمهوری اسلامی ایران تولید و تامین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در پی الزامات بین المللی 2020 سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، موفق شد در بندر سلخ جزیره قشم، پروژه سوخت‌رسانی(بانکرینگ) به شناورهای ملی را اجرایی کند.

محسن فاخری، مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم، با اشاره به تولید سوخت کم‌سولفور داخلی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، خبر داد و گفت: پروژه سوخت رسانی(بانکرینگ) بندر سلخ قشم، با صدور تصویب‌نامه خاص هیات وزیران در میانه دهه 1380 به مرحله اجرا درآمده است. 

وی میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در پروژه سوخت رسانی(بانکرینگ) سلخ قشم را بالغ بر 1700 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: هم اکنون علاوه بر احداث زیرساخت ها، نسبت به اخذ مجوزها و گواهینامه های بین المللی مربوطه نیز اقدام شده است. 

این در حالی است که مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و فنی از ابتدا با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تولید، بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تأمین ترابری دریایی با ظرفیت 4 میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره سازی) و فرا ساحلی(بندر و اسکله) بـه انجـام رسـیده بود.

فاخری افزود: به منظور امکان بهره برداری از طرح، بلافاصله در سال 1393 همزمان با اجرای تاسیسات مجموعه ذخیره سازی نسبت به اجرای بخش فراساحلی اقدام شده است؛ به طوری‌که با اتمام بخش مخازن و تاسیسات مربوطه، بخش فراساحلی بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته فاخری بخش ساحلی طرح سوخت رسانی در زمینی به مساحت بیش از ۱۲ هکتار (شامل 10 مخزن نگهداری فرآورده‌های نفتی به حجم 52600 متر مکعب، بیش از 10 کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تأسیسات دوش‌های تخلیه تانکرهای حامل سوخت سنگین و گازوئیل، تأسیسات بلندینگ و بویلر روغن داغ و…) ایجاد و در انتهای سال 1395 تکمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش فراساحل این طرح با هدف احداث اسکله و موج شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن و در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیری ایمن شناورها، دارای حوضچه آرامشی به مساحت بیش از 60 هکتار شامل دو شاخه موج شکن (موج شکن اصلی به طول 1600 متر و موج شکن فرعی با 7۰۰ متر طول) است، خاطر نشان کرد: هم اکنون یک پست اسکله برای پهلوگیری شناورها با ظرفیت بار 10 هزار تن(DWT) طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور  8.5 متـر بـدون نیـاز بـه لایروبـی، قابلیت پهلودهی شناورهای سوخت رسان (با کمک 4 دلفین و 8 بولارد) را دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

صنعت بیمه، ابزار جدید مسکو برای فشار بر تحریم‌کنندگان

پ خرداد 5 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه روسیه تاکنون تا حد زیادی تاثیر تحریمها بر تجارت نفت را دفع کرده اما ممکن است صنعت بیمه مانع جدی ایجاد کند مگر این که مسکو و مشتریانش بتوانند خلا به وجود آمده از سوی بیمه‌گران غربی را پر کنند. به گزارش رویترز، منابع آگاه گفتند: […]
انرژی امروز

همچنین بخوانید: