قرارداد کار دریانوردان؛ گام نخست در تسهیل فرآیند استخدام آنان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نایب رییس و دبیر انجمن صنفی دریانوردان ایران با اشاره به اینکه در شناورهای با ظرفیت زیر ۳۰۰۰ تن شاهد چالش در زمینه استخدام دریانوردان هستیم، گفت: قرارداد کار دریانوردان و پیمان دسته جمعی کار دریایی گام نخست برای تسهیل و شفافیت در فرایند جذب نیرو در این شناورها است.

به گزارش مرین‌پرس، سامان رضایی، درباره قرارداد کار دریانوردان و پیمان دسته جمعی کار دریایی، با اشاره به اینکه دریانوردان در دو حوزه سفرهای دریایی محدود و نامحدود یا به عبارت دیگر در بخش شناورهای فراساحل با ظرفیت زیر ۳۰۰۰ تن (محدود) و بخش اقیانوس پیما (نامحدود)، در حال فعالیت هستند، اظهار داشت:  هر یک از این دو حوزه در بخش الزامات، موارد آموزشی، صدور گواهینامه‌ها، شرایط اشتغال، مشکلات و…از شرایط متفاوت و خاصی نسبت به دیگری برخوردار است.

وی ادامه داد: در بخش شناورهای نامحدود دریانوردان مشکلات به مراتب کمتر از بخش فراساحل و محدود است چرا که این حوزه مربوط به شرکت‌های ناوگان ملی کشور و شرکت‌های بزرگ سازمانی و دولتی است که به خوبی فعالیت‌های خود را پیش می‌برند؛ در مورد این شناورها جهت گیری‌ها و سرمایه گذاری‌های موفق در دهه هفتاد و هشتاد باعث شد تا شاهد تامین نیروی انسانی و دریانوردان باشیم که البته مشکلاتی در این بخش نیز در حال ظهور هست.

نایب رییس انجمن صنفی دریانوردان با بیان اینکه در حوزه شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن متاسفانه انسجام کافی وجود ندارد و از نظارت مناسب و سیستم جامع و متمرکزی در بخش جذب نیرو و استخدام دریانوردان برخوردار نیستیم، عنوان کرد: اقدامات پراکنده‌ای از جمله کاریابی‌های دریایی، طی سال‌های گذشته مدنظر قرار گرفته است اما به دلیل عدم حمایت و نبود تمرکز کافی به نتایج مطلوب نرسیده‌ایم و با مشکلات عدیده‌ای در حوزه استخدام دریانوردان در شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن روبرو بوده‌ایم.

رضایی افزود: تعداد زیادی از دریانوردان فعال روی شناورها با ظرفیت زیر ۳۰۰۰ تن بدون قرارداد فعالیت کرده‌اند و شکایت‌های بسیاری را در این زمینه دریافت کرده‌ایم.

فردی که استخدام می‌شود باید حتما دارای قرارداد باشد

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون کار، فردی که استخدام می‌شود باید حتما دارای قرارداد باشد، ‌اظهار داشت: در موارد بسیاری، نبود نمونه قرارداد کار دریایی، بهانه و بستری جهت بروز تخلف و عدم انعقاد قرارداد در هنگام جذب و استخدام بین مالک و دریانورد می شد.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با بیان اینکه برای رفع این معضل و چالش، نمونه قرارداد کار دریانوردان با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، اتحادیه مالکان کشتی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شد، گفت: این نمونه قرارداد به تنهایی نمی‌تواند مشکلات موجود را رفع و عدم شفافیت امور در حوزه شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن را برطرف کند اما به عنوان یک الزام، ضروری بود.

رضایی با بیان اینکه بیش از ۳۵ جلسه کارشناسی برای تهیه نمونه قرارداد برگزار شد واین اتفاق دستاورد و گامی بزرگ در راستای اجرای درست مقاوله نامه کار دریایی با هدف انتظام بخشی روابط دریانوردان و مالکان کشتی ها و تضمین ‌حقوق دو طرف است، گفت: پس از ۳ سال کار مداوم به این مهم دست پیدا کردیم و انتظار می رود که دریانوردان و مالکان از این قرارداد و رابطه شفاف استخدامی به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

نیاز به نظارت ویژه در بخش استخدام دریانوردان در شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن

وی تاکید کرد: این قرارداد به تنهایی کافی نیست و باید نظارت ویژه‌ای در مورد این نوع قراردادها صورت پذیرد.

رضایی همچنین با اعلام اینکه باید «سامانه متمرکز کاریابی دریایی» راه‌اندازی شود، عنوان کرد: راه‌اندازی این سامانه برای دریانوردان شاغل در شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن که با مشکل عدم شفافیت در حوزه جذب نیرو مواجه هستند، موجب می‌شود هرگونه به کارگیری دریانوردان در شناورهای تحت پرچم ایران در این سامانه متمرکز کاریابی دریایی ثبت شود.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان ادامه داد: تصمیمات و مصوبات لازم در این زمینه اخذ شده و در حال هماهنگی فعالیت‌ها هستیم تا طی ماه‌های آتی شاهد راه‌اندازی سامانه مذکور زیر نظر وزارت کار، تعاون و رفاه‌اجتماعی باشیم؛ اتفاقی که باعث می‌شود شفافیت و نظارت بیشتری در بحث جذب و استخدام دریانوردان شاغل در شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن داشته باشیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

میز گردشگری دریایی در بوشهر تشکیل می‌شود / افزایش تردد‌های دریایی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس

ش خرداد 7 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه اسماعیل سجادی منش در گفتگو با مرین‌پرس اظهار داشت: با توجه به اهمیت گردشگری دریایی در استان بوشهر که بخش زیادی از سواحل خلیج فارس را در اختیار دارد به زودی میز گردشگری دریایی را در قالب کمیته ویژه در این استان تشکیل خواهیم داد.مدیر کل […]

همچنین بخوانید: