«دزدان دریای مدیترانه»؛ دزدی نفت ایران به کارگردانی آمریکا

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش خبرنگار مهر، یک ماه قبل یک نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران که به دلیل بروز طوفان شدید، برای در امان ماندن از سانحه به سواحل یونان رفته و از مقامات ساحلی این کشور تقاضای کمک کرده بود، به بهانه حمل نفت روسیه و تحریم این کشور از سوی آمریکا و اروپا، نه تنها کمکی دریافت نمی‌کند، بلکه با حکم صوری دادگاهی در آتن مصادره و نفت آن تخلیه می‌شود.

اقدام دولت یونان مصداق دزدی دریایی است

اقدامی که در عرف بین الملل، مصداق عینی دزدی دریایی است و دولت یونان آن را به رهبری و کارگردانی و دستور آمریکایی‌ها اجرا کرده است.

کشتی ایرانی نقص فنی داشت و از یونان درخواست کمک کرد ولی به جای امدارسانی، آن را توقیف کردند

این در حالی است که کشتی تحت پرچم ایران نزدیک سواحل یونان، با شرایط آب و هوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابق قوانین بین المللی درخواست کمک کرده است و بر اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین المللی، کشتی‌هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می‌گیرند و درخواست کمک رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین المللی خود ادامه دهند.

ولی یونانی‌ها علی رغم عضویت در سامان بین المللی دریانوردی (IMO) و همچنین پذیرش قوانین بین المللی دریانوردی در اقدامی عجیب، کشتیِ تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را نگه داشته و بار آن که نفت بوده را توقیف می‌کند.

آمریکایی‌ها نفتِ کشتی تحت پرچم ایران را تخلیه کردند و بردند / ‬ ایجاد آلودگی نفتی در آب‌های مدیترانه

در طول این یک ماه نیز بارها سازمان بنادر و دریانوردی از طریق IMO و همچنین وزارت امور خارجه کشورمان از دولت یونان خواسته اند که کشتی ایرانی رفع توقیف شده و به راه خود ادامه دهد که با دستور آمریکایی‌ها، دولت یونان حاضر به همکاری نشد.

نهایتاً آمریکایی‌ها تصمیم به مصادره محموله نفتکش تحت پرچم ایران به یک نفتکش دیگر و بر روی آب کردند که به دلیل نقص فنی در کشتی اولیه، قطعاً مشکلات زیست محیطی برای دریای مدیترانه به وجود آمده است.

همچنین طبق کنوانسیون بین المللی حفاظت از محیط زیست دریایی (مارپل)، محدودیت‌هایی برای انجام هرگونه عملیات جابه جایی سوخت و عملیاتی که موجب آلودگی محیط زیست ناشی از کشتی‌ها می‌شود، وجود دارد که متأسفانه دولت یونان هیچ یک از این موارد را رعایت نکرده است.

دلاوران نیروی دریایی سپاه نفت مان را پس گرفتند

حال در برابر این دزدی دریایی یونانی‌ها، دریادلان نیروی دریایی سپاه دو نفتکش تحت پرچم یونان را در پی بروز برخی تخلفات متوقف کرده و به سواحل جنوبی کشورمان هدایت کرده اند.

سربازان سپاه ۶ خرداد امسال با هلیکوپتر بر روی عرشه نفتکش دلتا پوسایدون در نزدیکی سواحل عسلویه فرود می‌آیند و آن را توقیف می‌کنند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران جمعه گذشته علاوه بر این کشتی، کشتی پردونت واریور با پرچم یونان را هم در نزدیکی آب‌های بندر لنگه حوالی جزایر فارور توقیف کرد.

 «دزدان دریای مدیترانه»؛ دزدی نفت ایران به کارگردانی آمریکا

هر دو کشتی توقیف شده ظرفیتی مجموعاً حدود ۳۰۰ هزار تن (هر کدام حدود ۱۵۰ هزار تن) معادل ۱.۸ میلیون بشکه نفت یا دیگر فرآورده‌های نفتی را دارند که در صورت بارگیری کامل، اکنون این مقدار از محصول در اختیار ایران است.

سروصدای رسانه‌ای غربی‌ها

در حالی که به فرموده رهبر معظم انقلاب، ما نفت خود را بازپس گرفتیم و این آمریکا و یونان بودند که نفت ایران را دزدیدند، اما غربی‌ها در اقدامی هماهنگ و هم راستا ایران را متهم به دزدی دریایی کردند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، ستاد فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، وزارت خارجه فرانسه، ایونیس پلایوتاکیس وزیر کشتیرانی یونان، ملینا تراولوس، رئیس اتحادیه کشتی‌داران یونان، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، اتحادیه اروپا و برخی افراد، کشورها یا نهادهای غربی از جمله اشخاصی بودند که اقدام سپاه برای «بازپس گیری نفت ربوده شده ایران از سوی دولت یونان» را به دروغ دزدی دریایی ایران نامیدند.

سازمان بنادر: خدمه نفتکش‌های یونانی بازداشت نیستند / ‬ ما آنها را مهمان تلقی می‌کنیم

غربی‌ها در اقدامی هماهنگ، اعلام می‌کنند که شرایط جسمی و روحی خدمه کشتی‌های نفتی یونانی مساعد نیست؛ حتی یونانی‌ها خدمه کشتی‌های خود را بازداشت شده عنوان و از جامعه جهانی برای آزادی آنها درخواست کمک می‌کنند.

 «دزدان دریای مدیترانه»؛ دزدی نفت ایران به کارگردانی آمریکا

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان رئیس شورای هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور، با انتشار بیانیه‌ای با تکذیب بازداشت خدمه کشتی‌های یونانی، آنها را در صحت و سلامت کامل عنوان می‌کند.

سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تکذیب بازداشت خدمه این دو نفتکش یونانی، تصریح کرد: تمامی خدمه هر دو کشتی یونانی در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند و در حالی که روی کشتی قرار دارند، مطابق قوانین بین‌المللی از آنها محافظت، نگهداری و هر گونه خدمات لازم به آنها ارائه می‌شود.

این سازمان اعلام کرد: بر اساس قوانین بین الملل، جمهوری اسلامی ایران خدمه کشتی‌های توقیف شده یونانی در سواحل ایران را «میهمان» تلقی می‌کند.

رهبر معظم انقلاب: چه کسی دزد است؟ شما نفت ما را دزدیدید

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز امروز در بیاناتشان در مراسم گرامی داشت سالگرد رحلت حضرت امام (ره) با گریزی به این اقدام غربی‌ها گفتند: نفت ایران را در سواحل یونان می‌دزدند بعد دلاوران از جان گذشته جمهوری اسلامی جبران و کشتی نفتی دشمن را ضبط می‌کنند.

ایشان افزودند: اما آنها در تبلیغات سراسری و امپراتوری رسانه‌ای فراگیر ایران را به دزدی متهم می‌کنند؛ چه کسی دزد است؟ شما نفت ما را دزدیدید؛ ما آن را از شما پس گرفتیم؛ پس گرفتن مال دزدی که دزدی نیست شما دزدید.

آیت الله خامنه ای گفتند: آمریکایی‌ها به دولت یونان دستور دادند دولت یونان هم عمل می‌کند و نفت ما را می دزدد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

توقیف ۳۸ فروند شناور متخلف صیادی در مناطق دریایی خوزستان

ش خرداد 14 , 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه به گزارش خبرنگارمانا از روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، سرهنگ محمد زراتی افزود: واحد عملیاتی یگان حفاظت منابع شیلات استان، در۷۲ ساعت گشت دریایی و بازدید از مناطق دریایی موسوم به خور واسطه، خور موسی، سریم، بحرکان، حوالی دیلم و بندر امام حسن (ع)، کاید، […]

همچنین بخوانید: