موضوعات: سرخط خبرها

قوه قضائیه ایران به کمک کریدور شمال-جنوب می آید

زمان مطالعه: 2 دقیقه




مرین‌پرس


شهر مرزی آستارا درجنوب غربی دریای خزر و در مجاورت مرز زمینی بین ایران و جمهوری آذربایجان محل تلاقی مدهای مختلف حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای است و به همین دلیل می تواند نقش کلیدی برای ارتقای جایگاه ترانزیتی ایران در امتداد محور کریدور شمال-جنوب ایفا نماید.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر،  راه آهن جمهوری آذربایجان از بهمن سال ۱۳۹۶ به این نقطه مرزی وصل شده ولی از سمت ایران هنوز باید ۱۶۴ کیلومتر خط ریل دیگر احداث شود تا راه آهن دو کشور در مرز آستارا به هم متصل و ایده کریدور ریلی شمال جنوب از بندرعباس تا آستارا محقق شود.

 وزیر اقتصاد در پی سفر رئیس جمهوری به روسیه، گفته بود خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری از سوی روسیه برای تکمیل خط آهن رشت-آستارا در اختیار ایران قرار میگیرد. این خبر بعدا توسط سفیر ایران در روسیه رد شد و اکنون مشخص نیست تا چه زمانی راه آهن ایران در نقطه مرزی آستارا به راه آهن جمهوری آذربایجان و به شبکه ریل اروپا متصل می شود.

 ساخت بندر تجاری آستارا از سال ۱۳۸۸ توسط بخش خصوصی آغاز و در سال ۱۳۹۲ بهره برداری از آن آغاز شد، اما با گذشت ۱۳ سال، هنوز لایروبی کانال و حوضچه این مجتمع بندری تکمیل نشده و بسیاری از فرصتهای بخش خصوصی در بندر آستارا برای کسب سهم موثر و پایدار از مبادلات تجاری کشور و منطقه (واردات، صادرات و ترانزیت) و همچنین تردد کشتی های رو-رو از دست رفته است.

اکنون مقامات قضایی کشور با درک صحیح از اهمیت کارکرد یکپارچه اجزای لجستیکی کریدور شمال جنوب، برای رفع مشکلات آستارا وارد عمل شده اند و ضرب العجلی سه ماهه را برای سازمان متولی و پیمانکار ذیربط جهت تکمیل لایروبی بندر آستارا تعیین نموده اند.

با تکمیل لایروبی بندر آستارا، دستیابی به ظرفیت ۷۵۰ هزار تنی این مجتمع بندری برای ارائه خدمات به انواع کشتی های باری از جمله کشتی های رو-رو فراهم می گردد.

 

منبع

مدیر سایت