سازه‌های زیستگاه مصنوعی آبزیان در آبهای خلیج فارس بندرلنگه احداث شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش خبرنگار ایرنا،مهدی دوستی، استاندار هرمزگان روز چهارشنبه در بازدید از ایستگاه تحقیقات شیلاتی نرم تنان خلیج فارس- بندرلنگه و استقرار سازه‌های زیستگاه مصنوعی آبزیان در آبهای خلیج فارس با بیان اینکه هرمزگان با بهره‌مندی از ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز آبی از رتبه اول تولیدات شیلاتی کشور برخوردار است، اظهارداشت: این استان همچنین با بهره‌مندی از ۳۶هزار نفر صیاد  که از این طریق ارتزاق می کنند، توانسته سالانه ۳۰۰ هزار تن صید انواع آبزیان و رتبه اول صید کشور را نیز به خود اختصاص دهد.

وی در این رابطه به ضرورت ایجاد اشتغال جامعه محلی اشاره کرد و بیان داشت: در راستای حفظ معیشت صیادان و همچنین تقویت ذخایر استراتژیک آبزیان خلیج‌فارس و پیرو مصوبات سفر رییس جمهور به این استان طرح احداث زیستگاه‌های مصنوعی در شهرستان‌های بندرلنگه، سیریک، جاسک و قشم احداث شده است.

استاندار هرمزگان افزود: در مرحله نخست این طرح یک‌هزار و ۵۰۰ سازه زیستگاه منصوعی در منطقه بندرلنگه احداث و در آبهای این شهرستان مستقر می شود.

مدیرکل شیلات هرمزگان نیز گفت: طرح حفاظت و توسعه زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان با هدف احیا، ترمیم و حفاظت از زیستگاه‌ها و محیط های طبیعی و برداشت قانون‌مند و توسعه پایدار ایجاد می‌شود.

سازه‌های زیستگاه مصنوعی آبزیان در آبهای خلیج فارس بندرلنگه احداث شد

عبدالرسول دریایی، امکان صید مستمر از دریا، ایجاد ثبات شغلی صیادان، رونق صنایع جنبی و مرتبط، امکان تجدید نسل و بهره‌برداری مداوم و پایدار آبزیان، ثبات شغلی صیادان، افزایش میزان صید و درآمد سالانه و در نتیجه بهبود وضعیت معیشتی صیادان، حفظ و ارتقای جایگاه آبزیان، بهبود زمینه‌های صادرات و ارزآوری آبزیان، بازسازی ذخایر آبزیان را بخش دیگری از این اهداف عنوان کرد.

وی با بیان اینکه زیستگاه‌های طبیعی اکوسیستمی از اجتماعات زنده جانوری و گیاهی است و فعالیت و دستکاری انسان تغییرات اساسی و پایه‌ای روی عملکرد اکولوژیک آن داشته است، بیان کرد: این زیستگاه‌ها در دریا به عنوان محل مناسبی برای انواع آبزیان مثل اسفنج ها، مرجانها، شقایق و تپه‌های سنگی است که محیط مناسبی برای رشد و تغذیه آبزیان ایجاد می‌کنند.

مدیرکل شیلات هرمزگان اضافه کرد: در طول زمان تغییرات طبیعی و به ویژه دستکارهای انسانی خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست و زیستگاه طبیعی وارد کرده و بعضی از آبزیان در خطر انقراض قرار گرفته، لذا از این گونه‌ها حفاظت و برای احیا دوباره نیاز به ایجاد زیستگاه‌های مناسب دارد.

دریایی با بیان اینکه توسعه و مدیریت مناسب زیستگاههای مصنوعی می‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری پایدار باشد و ساماندهی وضعیت فعلی زیستگاههای طبیعی آبزیان، بسیار ضروری و حیاتی است، خاطرنشان کرد: با سفر رییس جمهور به استان و حمایت‌های استاندار و پیگیری شیلات استان و همچنین حمایت‌های علمی و تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گام های خوبی در این خصوص برداشته شد و امید را دوباره در دل صیادان و بهره برداران زنده کرد.

وی در پایان اظهارکرد: شهرستان بندرلنگه با بهره‌مندی از بالغ بر یک‌هزار فروند شناور صیادی و بیش از ۸۰ هزار تن صید سالانه توانسته ۲۹ درصد صید رتبه اول در ارزش صید و رتبه دوم در میزان صید در استان هرمزگان را به خود اختصاص دهد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جشن بزرگ دریایی که برگزار نشد؛ آب اندازی دومین کشتی افراماکس در بوشهر

چ خرداد 25 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه عضو گروه توسعه منطقه ای و دریامحور مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران: طبق روال مرسوم در دنیا، مراسم آب اندازی کشتی های افراماکس ساخته شده در شرکت صدرا می توانست با حضور عامه مردم و بصورت یک جشن ملی […]

همچنین بخوانید: