امام جمعه قشم: امنیت غذایی از مهم ترین مولفه های امنیتی در یک کشور است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام غلامرضا حاجبی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قشم که با حفظ شیوه نامه های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مصلی امام علی(ع) این شهرستان برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن روز جهاد کشاورزی (تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸) اظهار داشت: جهاد سازندگی باید در دل جهاد کشاورزی احیاء شود.

وی ادامه داد: تشکیل جهاد از عنوانش پیدا است، یعنی با روحیه جهادی در ابتدای انقلاب برای سازندگی انقلاب محیا و آماده بودن که امروز نیز به این روحیه احتیاج است، یعنی امری نیست که منقطع بشود و ما به این روحیه جهادی هر روز احتیاج داریم آن هم همراه با تخصص کافی اگر بود سازندگی را به همراه خواهد آورد.

امام جمعه قشم توضیح داد: جهاد کشاورزی که تلفیقی از سازمان های مختلف از جمله سازمان امور اراضی کشور، سازمان شیلات ایران، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان دامپزشکی کشور است، باید در مسئله امنیت غذایی کشور است نقش بهتری را ایفاد کند، چرا که از مهم ترین مولفه های امنیتی در یک کشور و جامعه همین امنیت غذایی است که در گرو فعالیت های جهاد کشاورزی است.

حجت الاسلام حاجبی اضافه کرد: بالاتر از امنیت غذایی اقتدار غذایی است، در همین زمان جنگ با داعش ترک ها آمدند و هواپیمای روس ها را زدند اما روسیه واکنش آنچنانی نشان نداد و دلیل آن هم این بود که یکی از کشورهای که روس ها در مسئله مواد غذایی به آن نیاز داشتند ترکیه بود و سالیانه ترکیه چند صد میلیارد دلار پول از روسیه بابت صادرات مواد غذایی به آن کشور می گیرد، اینجا یعنی چربیدن حتی اقتدار غذایی بر اقتدار نظامی بود، امنیت غذایی این قدر اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه بنابراین باید اقتدار غذایی یک کشور تامین شود، گفت: بعضی ها در موضوع اقتدار غذایی واقعا به کشور خیانت کردند و این خیانت نه اهمال کاری و نه سهل انگاری بود، با برنامه خیانت کردند، سال های زیادی است که امام جامعه فریادش بر خودکفایی گندم و نظایر آن است، این روندی که امروز در دنیا مشاهده می کنید، ایران نباید آسیبی می دید و باید کم ترین آسیب به کشور ما می رسید.

امام جمعه قشم افزود: یک مسئله دیگری که باید به اشاره شود جلوگیری از این تغییر کاربری ها است که امروز در اراضی بی سند در کل کشور، استان هرمزگان و شهرستان قشم انجام می شود که این مسئله هم جای دقت دارد در همین شهرستان نخیلات و باغ های کشاورزی بوده است که جهاد کشاورزی این ها را احیا کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان قشم، شهرستان کوچکی نیست که به زمین نیاز داشته باشد، اظهار داشت: ما می توانیم بخشی از نیازهای کشاورزی را خودمان در این شهرستان تامین کنیم، در عین حال در حوزه های دیگری مثل شیلات که در مربوط به جهاد کشاورزی است، چرخه تولید باید کامل شود که آن هم ناقص است، یعنی از علوم دانشگاهی در آن نیست یا کم است، در تولید و صید تا حدودی خوب است، اما غیر دانشی است، در حوزه فرآوری که هیچ چیزی وجود ندارد و ارزش افزوده هم اینجا بیشتر است.

حجت الاسلام حاجبی با بیان اینکه آنقدر در قاچاق قوی هستیم که قاچاق ماهی هم می کنیم که این لا بُعد فرآوری بزرگی است، افزود: ما وقتی صنایعی را می توانیم داشته باشیم که جلوگیری بکند آنها را نداریم و قاچاق می شود، گمرک شیلاتی که نداریم، دستگاه ها و شرکت های دانش بنیان مربوط به حوزه شیلات نداریم، در علوم و فنون و دریایی که مربوط به حوزه شیلات است آن هم بسیار پایین است.

ادامه دارد…

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امام جمعه گناوه خواستار صدور مجوز سفرهای دریایی برای شناورها و ملوانان این بندر شد

ج خرداد 27 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، روابط عمومی دفتر امام جمعه گناوه روز جمعه به نقل از حجت الاسلام سیدعبدالهادی رکنی حسینی در دیدار با مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود:  امرار معاش مردم این دیار که از زیرساختی در حوزه‌های […]

همچنین بخوانید: