کاهش وابستگی به واردات تخم چشم زده‌ ماهی/ ارائه “شیلات کارت” به تولیدکنندگان

زمان مطالعه: 6 دقیقه

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: از ۶۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده مورد نیاز در حوزه پرورش ماهیان سردابی قابلیت تولید ۳۷۰ میلیون قطعه را داریم و امیدواریم تا افق ۱۴۰۴ تا بیش از ۹۰ درصد وابستگی در این حوزه را کاهش دهیم.

به گزارش مرین‌پرس، سید حسین حسینی در نشست خبری که امروز به مناسبت گرامیداشت هفته جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار کرد:در حوزه صید و صیادی برای ذخایر تحت فشار، پایدار، برداشت نشده سیاست های متنوعی در دستور کار است. ذخایر تحت فشار بیشتر در عمق‌های کم است و لازم است برای پایداری، بهره برداری و عبور از صید کمی به سمت صید کیفی گام‌هایی برداشته شود. در حقیقت هم باید ذخایر حفظ شود و هم از صید بی رویه جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در حوزه تکثیر، رهاسازی و بازسازی ذخایر گام‌های خوبی برداشته‌ایم. در سال ۱۴۰۰، ۳۱۴ میلیون قطعه انواع و اقسام ماهی‌های بومی و میگو رهاسازی شده است که بایستی تا سال ۱۴۰۴ این عدد به حدود ۷۰۰ میلیون قطعه در سال برسد.

رئیس سازمان شیلات کشور اضافه کرد: کیفی سازی برداشت از ذخایر نیز موضوع مهمی است. باید در راستای صید آبزیان به صورت صحیح، دقیق و استاندارد و با استفاده از تکنولوژی صید تا توجه به زنجیره تولید گام ‌های خوبی برداشته شود. در گام اول برای ارتقای کیفیت با سازمان‌های تخصصی بین المللی در حال مذاکره هستیم.  

۷۰۰ هزارتن تولیدات صید و صیادی داریم

حسینی تصریح کرد: استفاده از ذخایر آب‌های عمیق و برداشت نشده در دستور کار است تا بتوانیم به صورت صحیح و دقیق  این ذخایر را به محصولات شیلاتی اضافه کنیم. ۷۰۰ هزار تن در حوزه صید و صیادی تولید داریم وحرکت به سمت ذخایر برداشت نشده و کمتر برداشت شده و ایجاد تکنولوژی‌های نوین در صید ماهی‌های مرکب از جمله فانوس‌ ماهی‌ها و… این عدد را در افق ۱۴۰۴ به یک میلیون و ۶۰ هزار تن خواهد رساند.

۵۸ هزار تن میگو در آب‌های شور و نیمه شور تولید می‌شود

وی در ادامه گفت: در حوزه آبزی پروری علاوه بر بهره وری و افزایش تولید در شرایط موجود، ۵۵۳ هزار تن تولید در حوزه آب‌های شیرین و ۵۸ هزار تن میگو در آب‌های شور و لب شور داریم. برای اینکه بتوانیم به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید برسیم باید به سمت آبزی پروری در دریا و استفاده از ظرفیت زیستی کشور یعنی سواحل  حرکت کنیم.

کاهش وابستگی تا بیش از ۹۰ درصد در افق ۱۴۰۴

رئیس سازمان شیلات کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کاهش وابستگی در تخم چشم زده ماهی اشاره کرد و گفت:وابستگی ما در سالهای گذشته به تخم چشم زده زیاد بود که با تدابیر اندیشیده شده از ۶۰۰ میلیون قطعه مورد نیاز در حوزه پرورش ماهیان سردابی قابلیت تولید ۳۷۰ میلیون قطعه را داریم و امیدواریم در افق ۱۴۰۴  تا بیش از ۹۰ درصد وابستگی در این حوزه را کاهش دهیم.

به گفته وی ۲۹۱ میلیون قطعه ماهی زینتی در سال تولید می‌کنیم که از جایگاه خوبی برخورداریم و قابلیت ارتقا نیز داریم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ماهیان خاویاری با وجود اینکه از سال ۲۰۱۰ ممنوعیت صید تجاری این ماهی وضع شده و همچنان نیز ادامه دارد، گفت: اقدامات خوبی در حوزه پرورش ماهیان خاویاری انجام شده است و در سال حدود ۳۵۰۰ تن گوشت خاویاری و ۱۶تن خاویار تولید داریم که در برنامه ۱۴۰۴ امیدواریم به ۲۰ هزار تن گوشت خاویار و ۱۰۰ تن خاویار برسیم.

حسینی تصریح افزود: علاوه بر استان‌های ساحلی در ۲۲ استان دیگر هم بحث پرورش ماهیان خاویاری فعال است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به اهمیت توجه به بازار و صنایع شیلاتی نیز اشاره کرد و گفت: اعتقاد داریم هر وقت بازار حرکت کند  برای تولید تحول ایجاد می‌شود. بنابراین توجه به بازارهای تخصصی شیلات در استان‌ها پرجمعیت در دستور کار این سازمان است.

رشد صادرات آبزیان

وی در ادامه به صادرات آبزیان اشاره کرد و گفت: سال گذشته با ۱۹ درصد رشد به ۱۶۶ هزار تن صادرات معادل ۵۵۴ میلیون دلار رسیدیم. در افق ۱۴۰۴ قصد داریم ۶۶۰ هزار تن صادرات را افزایش دهیم که حدود ۲.۴ میلیارد دلار ارزش آن‌ خواهد بود و می‌تواند در بحث ارزآوری برای کشور هم موثر واقع شود.

به گفته رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه در بخش واردات آبزیان در سال گذشته  ۴۰ درصد کاهش داشتیم.

ارائه تسهیلات به آبزی پروران

حسینی در ادامه به شیلات کارت نیز اشاره کرد و گفت: با مردمی سازی یارانه ها حمایت از تولید در حوزه آبزیان نیز اتفاق افتاد و شیلات کارت متناسب با دامدار کارت برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شد. تسهیلات ۱۲ درصد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای مزارع کوچک و تسهیلات ارزان قیمت ۱۵ درصد برای مزارع بزرگتر به عنوان حمایت از تولید اختصاص داده شد که تاکنون بیش از ۸۶۰ بهره بردار ثبت نام کرده‌اند تا از این تسهیلات استفاده کنند و این ادامه دارد.

توسعه سواحل مکران در دستور کار

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه سواحل مکران مورد تاکید بسیار رهبری است، گفت: سازمان شیلات ایران می‌تواند در این زمینه موثر باشد. در حوزه صنعت شیلات فرصت خوبی در این سواحل وجود دارد. کمیته اختصاصی برای توسعه شیلاتی سواحل مکران تشکیل شده  که برنامه‌های خوبی در این زمینه دارد.

حسینی در ادامه در پاسخ به افزایش قیمت محصولات شیلاتی از جمله ماهی و میگو و کنسرو ماهی و برنامه سازمان شیلات برای کاهش قیمت این اقلام گفت: مبنای ما قیمت تمام شده محصول است. ۷۰ درصد هزینه پرورش ماهی را خوراک به خود اختصاص می‌دهد. جایگزینی برخی از نهاده‌ها برای ارزان سازی و کیفی سازی خوراک در دستور کار است.

وی تصریح کرد: آبزیان در مقایسه با پروتئین‌های دیگر قیمت مناسبت‌تر و تنوع قیمتی بسیاری دارند و برخی از انواع آن مانند ماهی قزل آلا و ماهیان گرم‌آبی می‌توانند با سایر پروتئین رقابت داشته باشند. اما مساله این است که اولویت خرید خانواده‌ها نیست و به آن به عنوان غذای لوکس نگاه می کنند. در حقیقت در حوزه فرهنگ سازی مصرف آبزیان مشکلات اساسی داریم و مردم در سبد غذایی خود آبزیان را قرار نمی‌دهند.

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید یک کیلو ماهی ۷۰ هزار تومان است، گفت: سرانه مصرف آبزیان در کشور سالانه ۱۳ کیلوگرم است. متوسط سرانه مصرف آبزیان در دنیا ۲۰ کیلوگرم است که در افق ۱۴۰۴ قصد داریم سرانه مصرف را به این عدد برسانیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: قیمت کنسرو ماهی نیز متاثر از فاکتورهای دیگر تولید است. افزایش قیمت روغن و بسته بندی تاثیر خود را بر قیمت کنسرو ماهی گذاشته است، ولی در ماهیان کنسروی افزایش قیمت نداشتیم.

به گفته وی در شش ماه دوم سال که تقاضای آبزیان افزایش پیدا می‌کند بحث کاهش تعرفه در حوزه واردات را در دستور کار قرار می‌دهیم تا اگر تقاضا بالا رفت و کمبودی در بازار داشتیم به این طریق جبران شود.

وی در پایان گفت: میگوی ما به بیش از ۳۰ کشور صادر می شود. سال گذشته ۵۳۰۰ تن میگو صادر کردیم و پیش بینی می‌کنیم که امسال به رقم ۸۰۰۰ تن برسیم و صادرات نیز رو به رشد است.

انتهای پیام

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مدیر جهاد کشاورزی: حدود هزار دامداری در قشم فعالیت می کنند

ش خرداد 28 , 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقهقشم – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم از فعالیت حدود هزار دامداری سنتی پرورش(شتر، بُز گاو شیری و گوساله) در قالب طرح های کشاورزی در این شهرستان خبر داد. منبع

همچنین بخوانید: