موضوعات: شیلات

۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن آبزی پروری در کشور تا افق ۱۴۰۴ هدفگذاری شده است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید حسین حسینی روز چهارشنبه در جلسه ستاد توسعه شیلات و آبزی‌ پروری استان که در سالن شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، افزود: دولت با شعار تحول و مردمی بودن وارد عرصه شده و مقام معظم رهبری به درستی رسالت امنیت غذایی را برعهده مسولان امر گذاشته است.
وی گفت: به اعتقاد کارشناسان در آینده نه چندان دور،   امنیت غذایی تعیین کننده سرنوشت جوامع است و تولید پروتئین در حوزه دام و طیور در آینده به دلیل آب بر بودن و تولید گازهای گلخانه ای با مشکل مواجه خواهد شد به همین دلیل دنیا به سمت آبزی پروری پیش رفته است.
این مسوول افزود: رسیدن به رقم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن آبزی پروری در کشور تا ۱۴۰۴ یک اتفاق ملی و یک استراتژی تعریف شده برای خوداتکایی کشور در تولید غذا است.
وی گفت: اگر در این زمینه پیش بینی نداشته و پیشرو نباشیم کشور در این حوزه در آینده آسیب پذیر خواهد بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای تولید در حوزه آبزیان چند چیز مهم است، ظرفیت زیستی و توان دانشی و صنعتی که در استان قزوین همه این موارد جمع است.
وی گفت: توان فنی و دانشی در این استان با حضور شرکت های دانش بنیان و مدیران و متولیان توانمند در تولید ماهیان زینتی به نمایش درآمده که بستری برای ارزآوری است.
این مسوول افزود: در سال گذشته با ۱۹ درصد افزایش صادرات و کاهش واردات مواد اولیه و سازه‌ای، تراز تجاری کشور مثبت شد و امید داریم این مهم همچنان ادامه یابد.
رییس سازمان شیلات ایران بیان داشت: ایجاد اشتغال و حلقه‌های واسط در صنعت آبزی پروری به ایجاد هلدینگ منجر شده و می‌تواند روند توسعه صنایع این حوزه را افزایش دهد.
حسینی خاطرنشان کرد: سالم ترین پروتئین متعلق به آبزیان است و این مهم باید با ارزان سازی و کاهش قیمت تمام شده تولیدات به ترویج این غذای سالم منجر شود.
وی با اساره به ظرفیت‌های استان، گفت: قزوین در صنایع شیلاتی پیشگام است و حداقل در بخش کنسرو، هفت کارخانه کنسروسازی دارد که برای صنایع آبزی پروری یک پتانسیل است.
حسینی با تاکید بر افزایش سرانه مصرف ماهی در جامعه، گفت: با توجه به رده قیمتی و تنوع محصولات آبزی باید یک کار فرهنگی در این زمینه صورت گیرد چون ترویج مصرف این غذای سالم فقط توسط این سازمان قابلیت اجرا ندارد.
وی گفت: می توان برخی استانها را در این زمینه پای کار آورد که در قزوین حضور مدیران ارشد در عرصه تولید غذای سالم که امری مقدس و واجب است، امیدوارکننده بوده و موجب اشتغالزایی، ارزآوری و تامین امنیت غذایی می شود.

ظرفیتهای نهفته آبزی پروری در استان قزوین زیاد است
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این جلسه گفت:در حال حاضر سه تا سه هزار و ۵۰۰ ظرفیت تولید آبزی پروری در استان داریم و سایت خوزنان در استان از سال ۹۲ واگذار شده ولی کاری انجام نشده و ظرفیت خالی مانده است.
رضا افلاطونی گفت: ۹ سایت مطالعه شده آبزی پروری را به سرمایه گذاران پیشنهاد داده و فراخوان آن را منتشر کرده ایم و کارهای زیست محیطی آنها انجام شده است.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت