استاندار قزوین : طرح بازار آب در قزوین اجرایی می شود

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی اعلایی روز پنجشنبه در سی و ششمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی استان قزوین که با حضور معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، افزود: این استان در بخش کشاورزی اثرگذاری ملی دارد، امیدواریم افرادی که در این مراسم به عنوان الگو معرفی می‌شوند بتوانند در حوزه کشاورزی اقداماتی انجام دهند که این اثرگذاری بیش از پیش موثرتر باشد.

وی اظهار داشت: بخش کشاورزی به‌ عنوان پایه و اساس اقتصاد کشور است و تأمین امنیت غذایی جامعه را بر عهده دارد واگر این بخش را تقویت کنیم به استقلال اقتصادی کشور کمک می شود.

اعلایی با بیان اینکه کشاورزی یکی از مزیت‌های استان قزوین است ، تصریح کرد:  بخش عمده کشاورزی این استان در طول سالیان مورد توجه و توسعه قرار گرفته است و همچنان این ظرفیت توسعه وجود دارد و علی‌رغم اینکه در سطح ملی بیشتر از اندازه جغرافیایی و جمعیت استان در تولید غذا نقش داریم و اثرگذار هستیم ولی سهم ما در تولید ناخالص داخلی قابل توجه نیست.

نماینده عالی دولت در استان قزوین تأکید کرد: از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص ملی استان در سال ۹۹ تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد به بخش کشاورزی اختصاص یافته است؛ این در حالی است که در حوزه مصارف آب ۸۵ درصد از منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین این عدد در مقیاس ملی و استانداردهای جهانی معقول نیست و باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، با توجه به محدودیت منابع آب و اثرگذاری آب در تولید غذا در سطح استان اولویت اول ما باید ارتقا بهره‌وری در مصرف آب باشد.

استاندار قزوین خاطر نشان کرد: مدیران دستگاه‌های اقتصادی این استان در ماه‌های اخیر تدابیری دارند که براساس آن ما باید با استفاده از منابع آب و شیوه‌های استفاده از آن ضریب بهره‌وری را بالا ببریم، اگر تدبیر نکنیم آیندگان دچار مشکل جدی می‌شوند.

وی تصریح کرد: ما به عنوان استان پیشرو و نمونه ، مطالعاتی انجام دادیم که طی آن تفاهم‌نامه بین آب منطقه‌ای و سازمان ایجاد بازار آب در استان منعقد شده است، با این اقدام آب به عنوان منابع قابل توجه درآمدی تبدیل می‌شود.

اعلایی یادآور شد: در این طرح هرکسی که به مصرف آب بیشتری احتیاج داشته باشد می‌تواند آن را از بازار آب خریداری کند، این امر در شرایط کم‌آبی کشور مؤثر است و این فرصت خوبی است که باید از آن به خوبی استفاده کنیم تا شاهد صرفه‌جویی در مصرف آب باشیم.

وی تصریح کرد: در حوزه بازار آب، همه از یک سفره استفاده می‌کنیم و به نظر می‌رسد سازمان فروش آب یکی از پیشران‌های تحول در سطح این استان خواهد بود و بتواند برای افرادی که سهمی از آب دارند نیز درآمد قابل قبولی تعلق می‌گیرد.

استاندار قزوین گفت : در سفر اخیر رییس جمهور با تدابیر مدیران جهاد کشاورزی و همراهی سایر مسوولین کشاورزی چه در حوزه مرتبط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو مصوبات خوبی در اختیار استان قرار می‌گیرد که در سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۳ در حوزه کشاورزی نقش‌آفرینی خوبی اتفاق می‌افتد.

اعلایی اضافه کرد: ایجاد شبکه‌های آبیاری جدید، مطالعات سدها، ایجاد سد ذخیره آب در سطح استان، سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات و حوزه معدن، ایجاد بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور با قابلیت ارتقا به ۱۵۰۰ هکتار می‌تواند به پیشران‌ها کشاورزی تبدیل و به بهره‌وری برسد.

در این مراسم ۱۰ تولیدکننده برتر ملی و ۳۴ تولیدکننده برتر استان قزوین در حوزه‌های مختلف زراعت، باغبانی، دام و طیور  و آب و خاک تجلیل شد.
تولیدکنندگان برتر ملی در استان قزوین در حوزه‌های پرواربندی گوساله، نهال باغی و باغ مادری، سیستم موضعی زیرسطحی، گلخانه گل و گیاهان زینتی، کلزا، انگور، ذرت علوفه‌ای،  تولید یونجه ، آبیاری کم فشار، مشارکت در احداث و بهسازی سازه ها  فعالیت داشتند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رشد بیش از ۴۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا از بندر چابهار در سه ماهه نخست امسال

پ تیر 2 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، ناصر روانبخش، سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در راستای استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار و تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور؛ با […]

همچنین بخوانید: