روز جهانی دریانوردی بهانه‌ ای برای قدردانی از دریانوردان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امروزه بیش از ۹۰ درصد تجارت‌های جهانی از طریق دریا انجام می‌ شود و سفرهای دریایی مقرون‌به‌صرفه‌ترین شیوه تردد به حساب می‌آید؛ بیست‌وپنجم ژوئن روز جهانی دریانوردی، بهانه‌ای برای قدردانی از دریانوردان و آب‌های کره خاکی است.

به گزارش مرین‌پرس، حدود ۳۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، اولین سفر دریایی به ثبت رسید که بودجه لازم برای انجام آن را سنفرو، فرعون زمان مصر به عهده گرفت. امروزه بسیاری از مردم از طریق دریا و کشتی سفر می‌کنند، ضمن این‌که حدود ۹۰ درصد از تجارت‌های جهانی نیز به همین صورت انجام می‌شود. همین امر، پیدایش روز جهانی دریانوردی را برای به تصویر کشیدن آب‌های کره خاکی و زحمات دریانوردان در سال ۲۰۱۰ در پی داشت که البته جشن آن برای اولین بار در بیست‌وپنجم ماه ژوئن ۲۰۱۱ برگزار شد.

چگونه می‌توان روز جهانی دریانوردی را جشن گرفت؟

مردم سراسر جهان به شیوه‌های مختلف روز جهانی دریانوردی را جشن می‌گیرند و از زحمات تمام خدمه کشتی‌ها و سفرهای دریایی قدردانی می‌کنند. به عنوان مثال، کسانی که در نزدیکی دریاها و به ویژه گارد ساحلی زندگی می‌کنند می‌توانند در سواحل گرد هم بیایند و با تلاش‌ها و مهارت‌های این افراد بیشتر آشنا شوند، با شیرینی از آن‌ها پذیرایی کنند و به قدردانی از آن‌ها بپردازند. علاوه بر این، خواندن کتاب یا تماشای فیلم در مورد زندگی دریایی از دیگر فعالیت‌هایی به حساب می‌آید که در این روز توسط مردم انجام می‌شود. بسیاری از افراد نیز در روز جهانی دریانوردی کمک‌هزینه‌هایی را برای بنگاه‌های خیریه دریا ارسال می‌کنند تا از این بودجه‌ها برای حفظ و احیای آب‌های کره خاکی استفاده و در نتیجه آن، از انقراض گونه‌های آبزی جلوگیری شود.

اهمیت روز جهانی دریانوردی

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، بخش اعظم تجارت‌های جهانی از طریق آب‌ها انجام می‌شود زیرا هزینه رفت‌وآمد از طریق آن‌ها به مراتب کمتر از سایر شیوه‌های تردد است. بدون شک، اگر عبور و مرور از طریق دریاها محدود شود یا به طور کامل از بین برود، آن‌گاه اقتصاد جهان رکود قابل‌توجهی را تجربه می‌کند زیرا سایر شیوه‌های تردد برای تبادل کالا، هزینه‌های زیادی را در بر دارد.

نه‌تنها تجارت دریایی بخش اعظمی از اقتصاد جهان را تشکیل داده است، بلکه اقیانوس‌ها نیز حدود ۷۰ درصد از کره خاکی را اشغال کرده است. بیش از یک میلیون گونه گیاهی و جانوری در آب‌های سراسر جهان زندگی می‌کند که دانشمندان ادعا کرده‌اند در صورت انجام تحقیقات بیشتر، حدود هشت میلیون گونه دیگر را کشف خواهند کرد. هر آنچه بشر امروز در مورد اقیانوس‌ها و ساکنان جاندار آن می‌داند، نتیجه زحمات بی‌دریغ هزاران اقیانوس‌شناس و زیست‌شناس دریایی است که زندگی خود را وقف مطالعه در اعماق آب‌های کره خاکی کرده‌اند.

بدیهی است که دریانوردان افرادی بسیار زحمت‌کش هستند که همواره برای نجات جان انسان‌ها می‌کوشند. انسان‌ها به دریانوردان برای نجات در مقابل جنگ‌ها، بلایای طبیعی، فعالیت‌های شیمیایی و زوال زیست‌محیطی نیاز دارند پس قدردانی از آن‌ها نیز یک ضرورت محسوب می‌شود که می‌تواند در روز جهانی دریانوردی تحقق یابد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بزرگترین شهرک شیلات پرورش آبزیان در استان بوشهر وارد مدار بهره‌برداری شد

ش تیر 4 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش مرین‌پرس از بوشهر، احمد محمدی‌زاده با اشاره به اینکه توسعه طرح‌های پرورش میگو یکی از اولویت‌های استان است اظهار داشت: شهرک شیلات رود شور شهرستان گناوه یکی از طرح‌های مهم توسعه آبزی پروری است که بهره‌برداری از آن گام بزرگی در پیشرفت و رونق […]

همچنین بخوانید: