تحول در شیلات کهگیلویه و بویراحمد با مکانیزه شدن مزارع پرورش ماهی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

 کهگیلویه و بویراحمد که یکی از قطب های صنعت شیلات کشور محسوب می شود با وجود ظرفیت سالیانه ۲۰ هزار تن ماهی اما عواملی مانند خشکسالی ، استقبال نکردن بهره برداران از قرار دادن مزارع خود زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی، نبودن واحد تولید بچه ماهی و کمبود سرمایه در گردش سد راه بهره برداران برای جهش تولید صنعت شیلات شده است.

این استان با ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در ایران بشمار می رود و کارشناسان اعتقاد دارند که کهگیلویه و بویراحمد با در اختیار داشتن۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب می تواند حرف های بیشتری در زمینه پرورش ماهی داشته باشد.

تولید  غذای بچه ماهی

کارشناسان می گویند: تولید غذای بچه ماهی در استان یکی از نیازهای مهم افزایش درآمد فعالان حوزه شیلات کهگیلویه و بویراحمد است،آنان پرورش کرم میل ورم را  برای تامین این نیاز پیشنهاد می دهند.

با توجه به اینکه در زمان حاضر از خوراک طیور برای تامین غذای آبزیان در کهگیلویه و بویراحمد  استفاده می شود پرورش کرم میل ورم ضمن فراهم کردن زمینه کاهش واردات خوراک دام به کشور منجر به کاهش قیمت تمام شده ماهی برای سرمایه گذاران و ایجاد فرصت های جدید شغلی در این استان نیز می شود.

میل ورم چیست؟

میل ورم، لارو حشره ای به نام سوسک تاریکی است که با سبوس گندم، جو پرک یا دیگر غلات،­ پرورش و تکثیر می یابد و عاری از هر گونه میکروب یا عوامل بیماری­ زا برای انسان هاست، این فرآورده نخستین حشره خوراکی  می باشد که اتحادیه اروپا مجوز استفاده از آن، به عنوان منبع جدید پروتیین برای انسان ها را صادر کرده و هم اکنون در بازار کشورهای اروپایی عرضه می شود.

آسانی پرورش، سرعت بالای تکثیر،تولید نکردن صدا، عدم توانایی پرواز، نداشتن بوی نامطبوع، عاری بودن از انگل ها و باکتری ها، آستانه تحمل بالا نسبت به تنش های محیطی و بی نیاز به تجهیزات پیشرفته، تولید سبد مخصوص پرورش میل ورم و دیگر تجهیزات مورد نیاز آن در داخل کشور، این فراورده دامی را به عنوان یک کسب و کار زودبازده با قابلیت گسترش و تولید صنعتی به شغلی پول ساز تبدیل کرده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در حال حاضر خرید خوراک طیور با ارز آزاد برای تامین غذای ماهی هزینه های هنگفتی بر دوش بهره برداران آبزی پروری قرار داده گفت: پرورش کرم میل ورم در استان یکی از راهکارهای سودآورتر شدن پرورش ماهی در این منطقه است.

حمزه جانبازی تصریح کرد: پرورش کرم میل ورم افزون بر کاهش هزینه های خرید غذای بچه ماهی می تواند با حذف هزینه های حمل و نقل کمک بزرگی به بهره برداران حوزه شیلات کند.

وی ابراز داشت: کاهش ۳۰ درصد مدت زمان رشد بچه ماهی از دیگر مزایای استفاده از کرم میل ورم به عنوان غذای بچه ماهی است.

جانبازی بیان کرد: سالانه ۲۲ هزار تن غذای ماهی در کهگیلویه و بویراحمد مصرف می شود که با توجه به اینکه در زمان حاضر هیچ واحد تولید غذای ماهی در استان وجود ندارد رونق تولید این محصول بازار فروش خوبی دارد.

وی تاکید کرد: آموزش ، تولید کنندگان میل ورم از سوی فنی و حرفه ای و تلاش برای ترویج مصرف آن از سوی بهره برداران اقدام های دولت برای تحقق پرورش کرم میلورم است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: همچنین حمایت از پرورش و جایگزینی مصرف میل ورم به جای خوراک دام از طریق پرداخت تسهیلات از جمله راهکارهایی است که تحقق آن در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

جانبازی اظهار داشت: سه سرمایه گذار برای راه اندازی کارخانه تولید خوراک بچه ماهی در استان اعلام آمادگی کرده اند که برای یکی از این سرمایه گذار ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پیش بینی شده و با استفاده از ۲۰ میلیارد ریال سهم آورده بخش خصوصی این طرح  در مرحله تامین زمین است.

مکانیزه شدن مزارع پرورش ماهی

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از ظرفیت های آبزی پروری در مناطق سردسیری استان تکمیل شده گفت: مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی یکی از راهکارهای توسعه صنعت شیلات در مناطق سردسیری  استان بشمار می رود.

حمزه جانبازی اضافه کرد: مطالعات انجام شده نشان می دهد اجرای طرح مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی به افزایش ۳۳ درصدی تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد منجر می شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پرورش ماهی استان در زمان حاضر ۱۸هزار تن است بیان کرد: تحقق مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت تولید در استان را به سالیانه ۲۷ هزار تن افزایش می دهد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برای تبدیل ۲۵۸ مزرعه پرورش ماهی استان نیاز به ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

بیمه چتری برای کاهش خسارت های خشکسالی

با توجه به اینکه کم آبی و خشکسالی همواره باعث کاهش تولید در مزارع پرورش ماهی می شود،قرار دادن مزارع  کشاورزی زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی از راهکارهای کاهش اثرات خشکسالی بر این صنعت است اما بسیاری از بهره برداران از این فرصت به منظور گریختن از خسارت های  این پدیده غفلت می کنند.

معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیمه کشاورزی بهترین راهکار حمایتی دولت از فعالان بخش کشاورزی و حوزه شیلات است.

جمشید مرادی  افزود: با توجه به تداوم خشکسالی ها قرار دادن محصولات مزارع پرورش ماهی زیرپوشش بیمه به جبران بخشی از خسارت های این پدیده طبیعی کمک می کند.

وی بیان کرد: امسال۵۵ فقره بیمه نامه بخش آبزیان در کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است که براساس این بیمه نامه ها۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار قطعه ماهی زیرپوشش چتر حمایتی بیمه محصولات کشاورزی می رود .

مرادی اظهار داشت: در سال زراعی جاری خشکسالی به برخی مزارع خسارت زده که پس از ارزیابی و بررسی خسارت مستندات در سامانه جامع بیمه محصولات کشاورزی بارگذاری و میزان خسارت وارده پرداخت خواهد شد.

پیامدهای خشکسالی

خسارت های خشکسالی و کم بارشی های امسال به حوزه شیلات رحم نکرده و میزان تولید بهره بردارانی که از آب چشمه ها وقنات ها استفاده می کرده اند را کاهش داده به طوری میزان تولید برخی مزارع به نصف رسیده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط به ایرنا  گفت: دست کم ۴۰ مزرعه پرورش ماهی در این استان به دلیل خشکسالی کمتر از ظرفیت خود تولید می کنند.

حمزه جانبازی  اظهار داشت: مزارعی پرورش ماهی فعال در کهگیلویه و بویراحمد که از آب چشمه ها و قنات ها استفاده می کنند به دلیل کم بارشی های امسال و کاهش منابع آبی  تحت تاثیر پدیده خشکسالی هستند.

وی بیان کرد: خشکسالی ها و کم بارشی های سال زراعی جاری میزان تولید مزارع پرورش ماهی استان را حدود ۲۰ درصد کاهش داده است.

تسهیلات بانکی راهکاری برای تامین سرمایه

با توجه به گرانی مواد اولیه به ویژه غذای بچه ماهی تامین سرمایه در گردش یکی از نیازهای اساسی صنعت شیلات است که می تواند به استفاده از همه ظرفیت مزارع برای بهره برداران شود به همین دلیل دولت سیزدهم بسته حمایتی ویژه ای برای صنعت شیلات تدارک دیده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از پیش بینی پرداخت تسهیلات بانکی ۶۰۰ میلیون تومانی برای تامین مزارع پرورش ماهی بیش از ۲۰ تنی در استان خبر داد.

جانبازی تاکید کرد: این تسهیلات بانکی با سود ۱۱ درصد جزو بسته جدید حمایتی دولت سیزدهم برای حمایت از صنعتگران حوزه شیلات است.

وی عنوان کرد: متقاضیان این تسهیلات می توانند برای نام نویسی به سامانه بازرگام مراجعه کنند.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین ۳۰ فقره تسهیلات بانکی برای تامین سرمایه در گردش صاحبان مزارع پرورش ماهی استان پرداخت می شود.

جانبازی  اظهار داشت: ۲۰ نفر از فعالان صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد به منظور دریافت تسهیلات به بانک های عامل برای تامین سرمایه در گردش معرفی شده اند و برای ۱۰ سرمایه گذار دیگر فعال حوزه شیلات تشکیل پرونده شده است.

وی بیان کرد: به هر یک از پرونده های مذکور براساس ظرفیت تولید مزارع تسهیلات بانکی پرداخت می شود.

جانبازی تصریح کرد: میزان تسهیلات پیش بینی شده برای تامین سرمایه در گردش مزارع پرورش ماهی ۵۵ میلیون تومان به ازای هر یک تن است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آخرین جزئیات آمادگی بنادر جنوبی برای جام جهانی قطر

ش تیر 18 , 1401
زمان مطالعه: 7 دقیقه مرین‌پرس در شرایطی که چند ماه تا آغاز جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر باقی مانده است، بنادر جنوبی ایران در حال آماده‌سازی پایانه‌های مسافری و راه‌اندازی سفرهای دریایی به مقصد این کشور هستند که طبق وعده‌ها تا نیمه تابستان این بنادر آماده خواهند شد. به گزارش […]

همچنین بخوانید: