فرآوری باکیفیت، استمرار صادرات میگوی گلستان را تضمین می‎‌کند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اسماعیل جباری روز سه‌شنبه به ایرنا اظهار داشت: میگوی تولیدی گلستان به عنوان پروتئین سالم و دارای ارزش صادراتی است که توجه به تولید محصول باکیفیت و توسعه استانداردهای بسته بندی می تواند فروش بیشتر این محصول در بازارهای داخلی و خارجی را تضمین کند.

وی اظهار امیدواری کرد که در فصل برداشت امسال، میگوی تولید شده گمیشان با بهترین کیفیت در مراکز عمل آوری گلستان فرآوری و راهی بازار فروش شود.

سرپرست اداره کل شیلات گلستان افزود: جلب و تشویق سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع و گسترش آنها یکی از برنامه های شیلات استان است.

وی پیش بینی کرد که از هزار و ۳۵۰ هکتار مزارع مجتمع پرورش میگوی شهرستان گمیشان حدود چهار هزار تن میگو تولید شود.

جباری ادامه داد: بیش از ۲۵۰ میلیون قطعه بچه میگو در یک هزار و ۳۵۰ هکتار از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان در حال پرورش هستند.

گلستان هفت مرکز فعال، فرآوری، عمل آوری و بسته بندی محصولات شیلاتی دارد.

مجتمع پرورش میگو گمیشان برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فرصت شغلی فراهم کرده است.

میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی بوده و به طور عمده طول دوره تولید این محصول ۱۲۰ روزه است، طبق آمار موجود از استخرهای مجتمع پرورش میگوی گمیشان در شرایط عادی به طور متوسط ۳.۵ تن محصول در هکتار برداشت می شود.

پرورش میگو در خطه گلستان از دهه ۷۰ آغاز شد و ثمربخش بودن پرورش میگو در گمیشان برای نخستین سال، ترغیب دستگاه های مرتبط استانی را برای جذب سرمایه گذاری در این حوزه کشاورزی طبق سند آمایش دوچندان کرد و به مرور طی یک دهه اخیر با جذب اعتبارات دولتی برای ایجاد زیرساخت ها در حوزه های مختلف از جمله خط انتقال آب از دریا، مزارع، صنایع فرآوری و بسته بندی در شهرک ها از جمله گمیشان، اکنون ظرفیت پوشش اجرای این طرح در مرحله اول برای آماده سازی و سرمایه گذاران در فضایی به مساحت چهار هزار هکتار فراهم است.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان، به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹، کشورهای چین، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا، عمده مقصد صادرات میگوی استان گلستان بودند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

الحاق دو هکتار محوطه پشتیبانی به اراضی بندر شهید باهنر

س تیر 21 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه دو هکتار از محوطه پشتیبانی بندر شهید باهنر با هدف تسهیل در عبور و مرور کامیون‌ها، کاهش حجم ترافیک ورودی به بندر آماده سازی و مورد بهره‌برداری قرارگرفت . به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حمیدرضا محمد حسینی تختی؛ مدیربندر […]
حمیدرضا محمد حسینی تختی؛ مدیربندر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان،سازمان بنادر و دریانوردی

همچنین بخوانید: