مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: با توسعه ترمینال کانتینری و یخچالی در بنادر گیلان به خصوص انزلی می توان صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای عضو اوراسیا را افزایش داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسین یونسی با اشاره به روند رو به گسترش مراودات اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، اظهارداشت: با توسعه ترمینال کانتینری و یخچالی و احداث سردخانه در بنادر گیلان به خصوص انزلی می توان صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای عضو اوراسیا و به خصوص روسیه افزایش داد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در مورد دلایل صدور کالاهای صادراتی ایران به روسیه از طریق مبادی مرز زمینی خاطرنشان کرد: کم بودن حجم کالای صادراتی، نهادینه شدن حمل و نقل جاده ای به عنوان مسیر اصلی انتقال کالاهای صادراتی به روسیه با وجود سهولت و به صرفه بودن مسیر دریایی، عدم توسعه ترمینال کانتینر یخچالی در بنادر شمالی، عدم توسعه ناوگان شناورهای رو-رو از عمده دلایل صدور کالاهای صادراتی ایران به روسیه از طریق مرز زمینی است.
یونسی نقش اعمال تخفیفات و معافیت های لازم در جذب ترانزیت از بنادر کشور را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در راستای اعمال سیاست های تشویقی و جلب نظر صادرکنندگان کالا در حوزه فعالیت های بندری و در چارچوب قوانین سازمان بنادر و دریانوردی خن کاری و باربری ۲۵ درصد، عوارض بندری بر کالا ۱۰۰ درصد، عوارض بهداشت بندری ۱۰۰ درصد، هزینه خدمات عمومی و زیربنایی مناطق ویژه اقتصادی بندری ۵۵ درصد و معافیت انبارداری کالاهای صادراتی، مرجوعی از صادرات و صادرات مجدد به استثناء وسایط نقلیه ۱۰ روز شامل اعمال تخفیفات و معافیت ها مربوط به کالاهای صادراتی صادرات مجدد و مرجوعی از صادارت می شو