تولیدات آبزیان گلستان دانش بنیان می‌شود

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش ایرنا، اسماعیل جباری روز شنبه در جلسه کارگروه تدوین سند استراتژیک شیلات گلستان بیان داشت: پرورش ماهی در دریا (قفس و پن)، پرورش میگو، پرورش ماهیان خاویاری و راه اندازی مزارع خرد خانگی، از جمله فعالیت هایی است که شیلات گلستان برای رشد تولید آبزیان استان مورد توجه قرار داده است.

وی بیان کرد: یکی از اهداف شیلات گلستان، استفاده بهینه از آب از جمله آب چاه‌های کشاورزی است که با استفاده بهینه از آن و ساخت استخرهای پرورش ماهی در مسیر مزارع کشاورزی، می توان تولید را افزایش داد و سهم کشاورز را از درآمدزایی بالا برد.

سرپرست اداره کل شیلات گلستان با بیان اینکه گلستان مهد خاویار کشور است ادامه داد: فیل‌ماهی به عنوان گرانترین گونه ماهیان خاویاری دنیا بومی استان گلستان است اما در گذشته به این سرمایه ارزشمند پرداخته نشد.

جباری ادامه داد: برنامه ریزی برای تکثیر فیل‌ماهی با هدف حفظ این گونه ارزشمند، در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی انجام شده و شیلات گلستان در تمام زمینه ها آماده همکاری با تولیدکنندگان آبزی استان از جمله، پرداخت تسهیلات کم بهره و ارائه آموزش های رایگان به علاقمندان است.

به گزارش ایرنا حدود ۱۱۶ گونه شناخته شده و ۶۴ زیرگونه در دریای خزر زیست می کنند که از این مجموع حدود ۱۷ گونه ارزش تجاری داشته و پنج گونه شامل فیل ماهی، قره برون ایرانی، گُلد (چالباش روس)، شیپ و ازون برون ماهیان خاویاری هستند.

طبق گزارش اداره شیلات گلستان، چشم انداز شیلات استان در افق ۱۴۰۴ در مجتمع های پرورش ماهیان خاویاری، تولید سالانه هشت هزار و ۳۴۰ تن گوشت ماهی و ۴۰۰ تن خاویار با اشتغال زایی چهار هزار و ۸۰۰ نفر است.

استان مرزی و شمالی گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استانهای مازندران، سمنان وخراسان شمالی همسایه است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افتتاح پارک باستان‌شناسی زیر آب در قبرس

ش تیر 25 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش مرین‌پرس و به نقل از رویترز، مقام‌های قبرس از نخستین پارک باستان‌شناسی زیر آب این کشور رونمایی کردند تا بازدیدکنندگان از این پارک بتوانند با بخشی از تاریخ در یکی از بندرگاه‌های باستانی شرق مدیترانه آشنا شوند. این بندرگاه که اکنون در اعماق دریا […]

همچنین بخوانید: