موضوعات: شیلات

معاون وزیر جهادکشاورزی: تولیدات شیلاتی کشور تا سه سال آینده به ۲ برابر افزایش می‌یابد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمجتبی خیام نکویی روز چهارشنبه در آیین رونمایی از پروژه دانش بنیان مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهی سی باس دریایی آسیایی در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) وابسته به پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور با بیان اینکه رسیدن به این هدف بزرگ با کار جهادی شدنی است، افزود: برای رسیدن به این هدف از بهره گیری از دانش بیوتکنیک، اعتبارات، کارهای تحقیقاتی، نیروی انسانی کارآمد و سرمایه گذاری شرکت های آبزی پرور استفاده کرد.

وی گفت: اگر بتوانیم دانش فنی و آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در حوزه شیلات را با شرایط آسان در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، می توانیم تولیدات شیلاتی را صد درصد افزایش دهیم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه افزود: تجاری سازی، بالا بردن ارزش افزوده تولیدات شیلاتی و صادرات می‌تواند حوزه شیلات کشور را متحول کند ولی باید آستین ها را بالا بزنیم و شبانه روز کار کنیم.

خیام نکویی با اشاره به جایگاه شیلات خوزستان در کشور افزود: تولیدات شیلاتی خوزستان سالانه ۱۵۰هزار تن است که باید تا سه سال آینده به ۳۰۰ هزار تن افزایش یابد.

وی وجود آبهای شور، لب شور و شیرین در خوزستان را شرایط بسیار مناسبی برای آبزی پروری دانست و اظهار داشت: نقشه راه و ریل گذاری برای دسترسی به افزایش ۲ برابری تولیدات شیلاتی فراهم شده است.

تولیدات کشاورزی کشور در افق ۱۴۰۳ به ۱۹۰میلیون تن خواهد رسید    

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تولیدات بخش کشاورزی در افق ۱۴۰۳ از ۱۲۵میلیون تن فعلی به ۱۹۰میلیون تن خواهد رسید.

خیام نکویی در ادامه افزود: افزایش بهره وری، ترویج و توسعه آموزش های نوین، کلید رسیدن به این هدف خواهد بود.

به گزارش ایرنا معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی روز چهارشنبه پروژه دانش بنیان مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهی سی باس دریایی آسیایی در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) وابسته به پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور را افتتاح کرد.

با بهره برداری از این پروژه امکان تامین هشت ۱۶میلیون بچه ماهی سی باس دریایی برای هشت شرکت بزرگ آبزی پروری و در نهایت تولید ۱۰هزار تن ماهی فراهم خواهد شد.

ماهی سی باس دریایی آسیایی به صورت گسترده‌ای در منطقه اقیانوس هند و آرام غربی از خلیج فارس تا چین، تایوان، پاپوآ گینه نو و استرالیای شمالی پراکنده شده است.

آبزی پروری این گونه ماهی در دهه ۷۰ میلادی در تایلند شروع شده و به سرعت در سراسر جنوب شرق آسیا گسترش یافته و از گونه های مهم پرورشی در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه است.

رشد سریع، مقاومت به تغییرات شوری و توانایی سازگار شدن به پرورش در استخرهای خاکی و قفس در محیط های دریایی، لب شور و آب شیرین از ویژگی های بارز این ماهی است.

در سال‌های اخیر، با ورود بچه ماهیان زیر یک گرمی این گونه از خارج از کشور، به صورت محدود در برخی از استان‌های ساحلی جنوب کشور از جمله خوزستان، و گذراندن دوره نرسری در استخرهای خاکی یا قفس های دریایی پرورش این گونه آغاز شده است که با نتایج به نسبت خوبی از لحاظ تولید در واحد سطح و بازماندگی همراه بوده است.

ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) وابسته به پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور با هدف توسعه پرورش ماهیان دریایی از سال۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد.

هدف ایستگاه، معرفی زیست فناوری مولد سازی، اهلی کردن، دستیابی به زیست فناوری تکثیر، پرورش لارو، نرسری و تولید بچه ماهیان دریایی بومی در کشوراست. از اوایل دهه۷۰ شمسی، محققان ایستگاه به زیست فناوری تکثیر ماهیان دریایی بومی نظیر ماهی هامور معمولی، پرورش لارو و بچه ماهی این گونه دست یافتند.

در اوایل دهه ۸۰ شمسی نیز زیست فناوری تکثیر و پرورش ماهیان بومی شانک زرد باله و صبیتی به دست آمد.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت