پروژه تکثیر مصنوعی ماهی سی باس در بندر امام خمینی(ره) به بهره‌برداری رسید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش خبرنگار ایرنا معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی در آیین رونمایی و بهره برداری از این پروژه دانش بنیان با بیان اینکه این پروژه یک دستاورد ارزشمند در حوزه شیلات کشور است افزود:با بهره برداری از این پروژه امکان تامین هشت شرکت بزرگ آبزی پروری با تولید سالانه ۱۶میلیون بچه ماهی سی باس ، بستر لازم برای تولید ۱۰هزار تن ماهی سی باس که قابلیت صادرات نیز دارد فراهم خواهد شد.

سید مجتبی خیام نکویی با بیان اینکه پیش از این بچه ماهی سی باس با خروج بخشی از منابع ارزی کشور، از خارج وارد می شد و تولید آن را بسیار محدود می کرد گفت: ماهی سی باس قابلیت پرورش در آب‌های شور ، لب شور و شیرین را دارد از این رو آبزی پروران در سراسر کشور می‌توانند از این دستاورد مهم علمی کشور در حوزه شیلات ، امنیت غذایی کشور را با تولید مواد پروتیینی ارتقا دهند.

دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی سی باس دریایی برای نخستین بار در کشور

وی با اشاره به اینکه این دستاورد علمی در حوزه شیلات حاصل پنج سال تلاش و کار تحقیقاتی با همکاری نزدیک پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور در اهواز بوده است افزود:یکی از اقدامات مهم درایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) در جنوب خوزستان دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی سی باس دریایی برای نخستین بار در کشوراست.

وی ادامه داد: با انتقال این دانش فنی مهم در حوزه آبزی پروری و شیلات ، ظرفیت های زیادی برای بخش خصوصی در تولید این ماهی شکل گرفته است.

معاون وزیرجهادکشاورزی در ادامه با اشاره به ظرفیت های بسیار خوب خوزستان در تولید ماهی سی باس با توجه به وجود آب‌های شور ، لب شور و شیرین و پرورش در قفس ابراز امیدواری کرد این دستاورد علمی دانش بنیان منجر به ارتقای امنیت غذایی کشور و صادرات بیشتر آبزیان فراهم شود.

خیام نکویی با ابراز ناخرسندی از پایین بودن سرانه مصرف آبزیان در سبد غذایی خانوارهای ایرانی گفت:باید برای روی آوردن مردم به مصرف آبزیان فرهنگ سازی شود تا صنعت آبزی پروری بتواند در این بخش سطح اشتغال را بالا ببرد.

به گزارش ایرنا ماهی سی باس دریایی آسیایی به صورت گسترده‌ای در منطقه اقیانوس هند و آرام غربی از خلیج فارس تا چین، تایوان، پاپوآ گینه نو و استرالیای شمالی پراکنده شده است.

آبزی پروری این گونه در دهه ۷۰ میلادی در تایلند شروع شده و به سرعت در سراسر جنوب شرق آسیا گسترش یافته و از گونه های مهم پرورشی در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه است. رشد سریع، مقاومت به تغییرات شوری و توانایی سازگار شدن به پرورش در استخرهای خاکی و قفس در محیط های دریایی، لب شور و آب شیرین از ویژگی های بارز این ماهی است.

در سال‌های اخیر، با ورود بچه ماهیان زیر یک گرمی این گونه از خارج از کشور، به صورت محدود در برخی از استان‌های ساحلی جنوب کشور از جمله خوزستان، و گذراندن دوره نرسری در استخرهای خاکی یا قفس های دریایی پرورش این گونه آغاز شده است که با نتایج به نسبت خوبی از لحاظ تولید در واحد سطح و بازماندگی همراه بوده است.

با توجه به نیاز به بچه ماهی، برخی از مراکز تکثیر ماهیان دریایی خصوصی، به صورت محدود مولدان را با صرف هزینه گزاف از خارج کشور تامین کرده‌اند.

ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) وابسته به پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور با هدف توسعه پرورش ماهیان دریایی از سال۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد. هدف ایستگاه، معرفی زیست فناوری مولد سازی، اهلی کردن، دستیابی به زیست فناوری تکثیر، پرورش لارو، نرسری و تولید بچه ماهیان دریایی بومی در کشوراست. از اوایل دهه۷۰ شمسی، محققان ایستگاه به زیست فناوری تکثیر ماهیان دریایی بومی نظیر ماهی هامور معمولی، پرورش لارو و بچه ماهی این گونه دست یافتند. در اوایل دهه ۸۰ شمسی نیز زیست فناوری تکثیر و پرورش ماهیان بومی شانک زرد باله و صبیتی به دست آمد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تولید سالانه ۵ میلیون بچه ماهی در مرکز تکثیر ماهیان دریایی بندرامام

چ مرداد 12 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه مرین‌پرس/خوزستان مدیر کل شیلات خوزستان ضمن قدردانی از محققان و تبریک به همکاران پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور در بومی سازی بیوتکنیک مولدسازی و تکثیر ماهی باس دریایی آسیایی در خوزستان، گفت: طبیعت و آب و هوای استان خوزستان متمایز است و این ظرفیت خاص […]

همچنین بخوانید: