موضوعات: شیلات

خبرنگاران کمک حال توسعه استان باشند / لایروبی خلیج گرگان مصوبه مهم دولت سیزدهم بود

زمان مطالعه: 4 دقیقه

سیدمصطفی عقیلی‌نژاد روز یکشنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنای مرکز گلستان و تجلیل از شهدای این رسانه، افزود: تنویر افکار عمومی در خصوص اهمیت دریای خزر و لزوم حفظ و حراست از ظرفیت‌های آن برای بهره‌مندی ساحل‌نشینان در حوزه‌های تولید و اشتغال از مباحث بسیار مهم است که خبرنگاران و رسانه‌ها می توانند در آن نقش‌آفرین باشند.

لایروبی خلیج گرگان مصوبه مهم دولت سیزدهم

مدیرامور ماهیان خاویاری با اشاره به آسیب فراوان پسروی آب دریا به زیر ساخت‌های مناطق ساحلی گلستان گفت: لایروبی خلیج گرگان راهکار دولت برای حل این مشکل و از مصوبه‌های مهم دولت سیزدهم در سفر اسفندماه پارسال به استان بود که مدیران استان از جمله استاندار انرژی زیادی برای عملیاتی شدن آن دارند.

عقیلی نژاد افزود: عملیات اجرایی این طرح مهم با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا شتاب گرفته و این مدیریت ضمن تنظیم تفاهمنامه سه جانبه با قرارگاه خاتم الانبیا و سازمان بنادر و کشتیرانی در راستای تسهیل فرآیند لایروبی همکاری می کند.

وی با اشاره به این که خلیج گرگان وضعیت خوبی ندارد، گفت: نقش خلیج در بازپروری آبزیان دریای خزر به‌لحاظ تاریخی بسیار با اهمیت بوده که مسدود شدن کانال‌های ارتباطی دریا با خلیج و کاهش ورودی رودخانه‌ها و افزایش تبخیر از تهدیدهای جدی تنها خلیج ایرانی دریای خزر است.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

 پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.

 تامین ماهیان مولد از مناطق ساحلی دریای خزر

مدیر امور ماهیان خاویاری در گلستان گفت:این مدیریت در سال ۱۳۸۴ در این استان شمالی راه‌اندازی شده و تامین ماهیان مولد از مناطق ساحلی دریای خزریکی از اهداف مهم آن به شمار می‌رود.

عقیلی نژاد با تاکید بر لزوم اهتمام در عملیات موثر بازسازی و حفاظت از ذخایر در دریای خزر افزود: به رغم نشست ها و توافق های در سطح ملی و بین المللی نیاز است که اراده جدی تر از سوی کشورهای حاشیه خزر برای حفظ و حراست و و بازسازی ذخایر ژنتیکی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: استان گلستان از تغییرات اقلیمی و اکو سیستمی که برای دریای خزر رخ داده، بی بهره نیست و با بحران ناشی از آن مواجه است.

عقیل نژاد، پسروی آب دریای خزر را یکی از معضلات کنونی برشمرد و گفت : براساس اطلاعات علمی از دریای خزر در اختیار داریم تا سال ۲۱۰۰ میلادی پیش بینی روند کاهش  تا حدود ۹ متر برآورد شده است.

به گفته وی اکنون روند پسروی آب دریای خزر بر اکوسیستم های مهم همانند خلیج گرگان، و خشک شدن تاثیر آن را در خشک شدن تالاب گمیشان بعنوان مناطق پرواربندی انواع ماهیان بسیار تاثیرگذار بوده، ضمن اینکه کاهش دبی رودخانه های منتهی به دریا در استان با تاکید بر سدسازی و تامین دبی آب پایه تکثیر طبیعی آبزیان رود کوچ را مختل نموده است.

 به سواحل دریای خزر پنج کشور جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان دسترسی دارند که برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر در سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳)، کنوانسیون منطقه حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به «کنوانسیون تهران» با حمایت برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد به امضا رسیده است.

۲۱ مرداد روز دریای خزر است.

احیای خلیج گرگان به توجه بیشتر نیاز دارد

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت