وقت کُشی آمریکا برای ساخت روایت هالیوودی از پیروزی در مذاکرات

زمان مطالعه: 7 دقیقه

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- محمد مهاجرانی: با اعلام ساعت صفر به وقت تهران در روز دوشنبه (۲۴ شهریور ۱۴۰۱) رسانه‌های غربی، خبری با مضمون «پاسخ ایران به پیشنهادات هماهنگ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها» بر خروجی‌های خود منتشر کردند.

البته چند ساعت قبل از این خبر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز این خبر را تأیید کرد و گفت: تا ۱۲ امشب آخرین جمع بندی خود را راجع به مسائل باقیمانده بین ما به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم و باید ببینیم چه بازخوردی می‌بینیم و واکنش آمریکا چه خواهد بود. اگر واکنش آمریکا با واقع بینی و انعطاف همراه باشد، در نقطه توافق خواهیم بود.

چند ساعت بعد از پاسخ ایران، یک سخنگو از وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با رویترز خبر دریافت پاسخ ایران به پیشنهادات را تأیید کرد.

اولیانوف: پیشنهادات ایران سازنده است

همان وقت «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکرات رفع تحریم‌ها، پاسخ ایران به اروپایی‌ها درباره پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای را سازنده توصیف کرد و گفت: توپ اکنون در زمین دولت آمریکاست و ایران پیشنهاد کرده است که در جریان اصلاح پیش‌نویس احیای توافق هسته‌ای، تضمین‌های مربوط به حفظ توافق در آینده تقویت شود.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم شامگاه سه شنبه گفت: ما پاسخ‌های ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی آنها هستیم. ما نظرات خود را با اتحادیه اروپا در میان خواهیم گذاشت.

بورل: پاسخ ایران معقول بود

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز یک هفته بعد از پاسخ ایران به پیشنهادات هماهنگ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: ایران پاسخ داد؛ فکر می‌کنم معقول بود. (پاسخ ایران) به آمریکا منتقل شد که هنوز جواب نداده است. ما منتظر پاسخ آن هستیم و امیدوارم این پاسخ به ما اجازه دهد مذاکرات را کامل کنیم. به آن امیدوارم، اما نمی‌توانم اطمینان بدهم.

وقت کُشی آمریکا برای ساخت روایت هالیودی از پیروزی در مذاکرات

همزمان با تعلل آمریکایی‌ها، در عدم ارائه پاسخ به پیشنهادات ایران، پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی، نوشت که دولت واشنگتن در روزهای اخیر به تل‌آویو اطمینان داده که در مذاکرات وین امتیازات جدیدی به ایران نداده است.

رافائل گروسی همچنان در نقش پادویی برای صهیونیست‌ها

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که عملاً در نقش یار کمکی و تنفیذی از طرف رژیم صهیونیستی برای تخریب فضای مذاکرات و جلوگیری از لغو تحریم‌ها علیه ملت ایران در بزنگاه‌های حساس وارد عمل می‌شود، در گفتگوی مدعی شد: به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیزهای خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند شفاف‌سازی کنیم. وقتی که این اتفاق رخ بدهد ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهند یافت.

وقت کُشی آمریکا برای ساخت روایت هالیودی از پیروزی در مذاکرات

وی اظهار کرد: اجازه بدهید توضیحی در اختیار ما قرار بگیرد. آنها الان کجا هستند؟ آن موقع، قادر خواهیم بود گزارشی داشته باشیم که می‌گوید درباره این مسئله شفاف‌سازی کرده‌ایم.

البته این اظهارات گروسی مورد واکنش «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. او تاکید کرد: جنجال آفرینی‌هایی که رژیم صهیونیستی، منافقین و ضد انقلاب پرچمدار آن هستند، موارد اتهامی است. ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم هیاهویی که ضد انقلاب و رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند و بیش از ۲۰ سال است که اینها را دامن می‌زنند و دنبال می‌کنند، اهمیت بدهد و مزاحمت برای برنامه توسعه‌ای کشور ایجاد کند!

وی می‌گوید: ما به هیچ وجه نمی‌پذیریم که مواضع و فشارهای رژیم صهیونیستی به عنوان دستور کار مدیرکل آژانس مورد پیگیری قرار بگیرد. قدر مسلم اینکه اگر برجام یک دلیل داشته باشد، که تنها یک دلیل داشته، برای عبور و پاسخ دادن به همین اتهامات بوده که ۲۰ سال است علیه کشور مطرح می‌کنند و حرف جدیدی نیست.

خوش‌چشم: آمریکا راضی به امتیاز دادن شده است

در همین راستا، سید مصطفی خوش‌چشم تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص علت تعلل طرف آمریکایی از ارائه پاسخ به پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای جمع بندی مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: طرف آمریکایی راضی به دادن امتیازات شده است، اما به دنبال ایجاد روایت برتر به نفع خود است و سعی می‌کند توافق احتمالی را برای متحدان و مخاطبین داخلی توجیه پذیر کند.

وی می‌گوید: بعد از چند ماه مقاومت و با وخیم شدن بحران تأمین انرژی در اروپا و آمریکا، غربی‌ها که مذاکرات دوحه را مأیوس کننده توصیف کرده بودند، شروع به تعامل کردند و پایه را بر اساس مواضع ایران در مذاکرات دوحه گذاشتند که این یک شکست تمام عیار برای غرب است.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: طرف آمریکایی و اروپایی با این ارزیابی آماده ارائه امتیاز مطلوب ایران هستند و آمریکا اکنون به دنبال یک بازه‌ی زمانی چند روزه برای ارائه روایت غالب و همراه سازی متحدان خود در منطقه است.

وقت کُشی آمریکا برای ساخت روایت هالیودی از پیروزی در مذاکرات

خوش‌چشم با اشاره به نیاز فوری غرب به تأمین انرژی، گفت: غرب به شدت نیازمند انرژی است و قطعاً تنها منبعی که می‌تواند بلافاصله حجم زیادی از نفت را وارد بازار اروپا کند، فقط ایران است؛ حتی نفت ونزوئلا نیز به جهت نوع کیفیت و نیازمندی به واردات میعانات گازی به منظور رقیق سازی، نمی‌تواند چنین نیازی را برآورده کند. در حقیقت حتی مجموع نفت ایران و ونزوئلا شاید نتواند کل کمبودهای طرف غربی را مرتفع کند. خصوصاً اینکه اروپایی‌ها آماده می‌شوند تا در مرحله دیگری از تحریم انرژی روسیه قرار گیرند.

وی تصریح کرد: تنها بازیگر از حوزه انرژی که می‌تواند در فاصله کوتاهی حجم زیادی از نفت را وارد بازار کند، ایران است و بعد از ایران شاید بازیگر دیگری که بتواند سرمایه گذاری کند، حداقل بیش از یک سال و نیم زمان نیاز دارد. بنابراین، این یک اهرم فشار غیر قابل جایگزین حداقل تا یک و نیم سال آینده بر روی طرف غربی است که باعث شده طرف غربی از مواضع خودش در طول هفته‌های گذشته عدول کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: شاید کمتر کسی وجود داشت که فکر می‌کرد چنین امتیازاتی به طرف ایرانی داده شود؛ اما جهان در حال تحول است و با وضعیتی که ما در جنگ اوکراین و در تنگه تایوان داریم به وضوح مشخص است که هر ساعتی که ما به سمت فصل سرما می‌رویم اروپا و بعد آمریکا زیر فشار هرچه بیشتری قرار می‌گیرند و مردم اروپا قطعاً با وضعیتی که دست به گریبان آن هستند در طول ماه‌های آینده دست به تغییر سیاسی در انتخابات و برخی حتی دست شورش خواهند زد. این موضوع ارزیابی رئیس پلیس سوئیس نیز است. آن‌ها الان به دنبال ایجاد روایت برای توجیه تسلیم خود در این جنگ اراده‌ها هستند تا چهره مغلوب یک بازیگر تسلیم شده از روی طرف آمریکایی برداشته شود.

تولید خوراک جعلی از پستوهای کاخ سفید!

به نظر می‌رسد طرف آمریکایی اکنون به دنبال معرفی خود به عنوان چهره پیروز در مذاکرات است. در همین راستا یک مقام آمریکایی ناشناس به رویترز گفت: ما فکر می‌کنیم که آن‌ها (ایران) بالاخره از خط قرمزشان عبور کرده‌اند و به سمت احتمال بازگشت به توافق با شرایطی که بایدن می‌تواند بپذیرد، حرکت کرده‌اند. اگر امروز به هم نزدیک‌تر شده‌ایم، به این دلیل است که ایران حرکت کرده است. ایران در مورد مسائلی که از ابتدا به نپذیرفتن آن پایبند بوده، اکنون آنها را پذیرفت!

وقت کُشی آمریکا برای ساخت روایت هالیودی از پیروزی در مذاکرات

او گفت: ایران تضمین می‌خواست که آژانس همه پرونده‌هایش را ببندد. ما گفتیم که هرگز آن را نمی‌پذیریم. اگر این توافق را به دست آوریم، بله، برخی از تحریم‌ها را لغو می‌کنیم، اما ایران باید برنامه هسته‌ای خود را از بین ببرد!

این مواضع در حالی بیان شد که اگر مورد تأیید بود، این مقام ناشناس در دولت آمریکا حتماً خود را معرفی می‌کرد نه آنکه، بزدلانه از پستوهای کاخ سفید اطلاعات غلط در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

به هرحال آنچه مشخص است، طرف آمریکایی با اتلاف زمان به دنبال یافتن آخرین ابزارهای خود جهت حفظ فشار حداکثری علیه مردم ایران و همچنین ارائه روایت برتر به نفع خود در جنگ رسانه‌ای در مقابل ایران است.

در طرف مقابل نیز جمهوری اسلامی ایران همچنان عزتمندانه از هیچیک از خطوط قرمز خود در مذاکرات عبور نکرده و به دنبال تأمین منافع و احقاق حقوق ملت ایران است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مجوز تولید 2314 مگاوات انرژی تجدیدپذیر برای 8 واحد صنعتی صادر شد

چ شهریور 2 , 1401
زمان مطالعه: 7 دقیقه بر اساس اعلام ساتبا، 17 شرکت از صنایع فولاد، مس، شیمیایی و… درخواست احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را به ساتبا ارسال کرده‌اند که از بین متقاضیان برای 8 شرکت با مجموع ظرفیت 2314 مگاوات (شامل 1877 مگاوات خورشیدی، 400 مگاوات بادی و 37 مگاوات بازیافت […]
مجوز تولید 2314 مگاوات انرژی تجدیدپذیر برای 8 واحد صنعتی صادر شد

همچنین بخوانید: