جهش سه برابری تولید میگو در خوزستان/ شیلات می‌تواند جایگزین نفت شود

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مرین‌پرس/خوزستان مدیرکل شیلات خوزستان گفت: شیلات می تواند جایگزین بسیار خوبی برای نفت در خوزستان باشد و توسعه این بخش باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

فتح الله ابوعلی در نشست خبری که امروز، ۷ شهریورماه در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان ظرفیت های بسیاری برای توسعه آبزی پروری دارد زیرا خوزستان در همه حوزه ها دارای ظرفیت است و باید از این ظرفیت ها برای توسعه استفاده شود.

به گزارش مرین‌پرس، وی با بیان اینکه خوزستان در سال های اخیر در رتبه نخست و یا دوم کشور در بحث آبزی پروری بوده است، افزود: همچنین در بحث تولیدات شیلاتی کشور نیز مقام سوم را دارا هستیم زیرا عمده تولیدات شیلاتی از محل صید است و ما محدودیت های شدیدی در بحث صید در خوزستان داریم.

ابوعلی ادامه داد: برنامه های مفصلی با توجه به ظرفیت های خوزستان برای توسعه آبزی پروری داریم. در آینده با اجرایی شدن این برنامه های مصوب، خوزستان به عنوان بزرگترین تولید کننده شیلاتی کشور فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: طرح تولید یک میلیون تن تولیدات شیلاتی ارائه شده که اکنون در حال عملیاتی کردن این طرح هستیم و برنامه های آن یکی پس از دیگری در حال اجرا و عملیاتی شدن است.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: عمده محورهای فعالیت های اداره کل شیلات خوزستان در زمینه توسعه دریامحور و ساحل محور است تا نیاز کمی به آب شیرین داشته باشیم. در این زمینه برنامه های شهرهای ساحلی ارائه شده است و خوشبختانه طرح دو شهر آبادان و خرمشهر در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسیده است.

ابوعلی گفت: این دو طرح در معاونت اجرایی ریاست جمهوری نیز مصوب شده است و به زودی ابلاغ می شود. براساس این دو طرح بیش از ۲۰ هزار هکتار توسعه آبزی پروری در شهرهای آبادان و خرمشهر رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: در هندیجان براساس برنامه ریزی های انجام شده توسعه حدود ۱۰ هزار هکتار پرورش میگو در دستور کار است که امسال و در آینده ای بسیار نزدیک یک طرح ۳۹۵ هکتاری افتتاح خواهیم کرد. همچنین یک طرح پرورش میگو هزار و ۱۱۱ هکتاری با پیشرفت ۳۰ درصد در حال اجرا است.

مدیرکل شیلات خوزستان تصریح کرد: یک طرح ۶هزار هکتاری پرورش میگو در هندیجان وجود دارد که پاییز امسال به فراخوان عمومی می رود و سرمایه گذار آن مشخص خواهد شد. همچنین در ماهشهر نیز یک طرح بسیار بزرگ ۱۲هزار هکتاری پرورش میگو وجود دارد که اکنون در حال مطالعه آن هستیم.

ابوعلی عنوان کرد: بحث تولید مولدهای ماهی سی باس برای اولین بار در کشور و دستیابی به بیوتکنیک تولید این مولدین یکی از اقدامات بسیار مهمی بود که امسال توانستیم آن را محقق کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته این مولدین از خارج از کشور وارد می شدند که ما توانستیم در یک اقدام جهادی زمینه تولید حدود ۱۶ میلیون بچه ماهی در استان خوزستان را فراهم کنیم و این روند مولدسازی برای سال های بعد نیز ادامه پیدا می کند.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: دستیابی به تولید میگو از طریق استفاده از زه آب های کشاورزی یکی دیگر از اقدامات خوب انجام شده در حوزه شیلات است. در این زمینه تولید جهشی بسیار خوبی داشتیم و ۱۱۰ تن تولید کردیم. این تولید با توجه به کیفیت مطلوب و استانداردهایی که داشت حتی به کشورهای اروپایی صادر شد.

ابوعلی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش اثرات خشکسالی و افزایش بهره وری در واحد سطح عنوان کرد: در سال گذشته ماهی قزل آلا که یک ماهی سردآبی است را در استخرهای خاکی در مناطق گرم آبی تولید کردیم. امسال برنامه توسعه این کار را به میزان ۵۰۰ تن در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته توانستیم جهش سه برابری تولید میگو را در خوزستان داشته باشیم، گفت: امسال امیدواریم تولید میگو در خوزستان جهش قابل توحهی داشته باشد.

مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: سال گذشته برای اولین بار در صنعت شیلات خط هوایی باربری راه اندازی شد که از آبادان ۱۰ سرویس به مقصد کشور کویت انجام شد. این کار آغاز یک نوع صادرات جدید بود که می تواند اینده خوبی به دنبال داشته باشد.

ابوعلی عنوان کرد: با حمایت های خوب دولت سیزدهم، آینده خوبی برای شیلات استان رقم خواهد خورد زیرا یک فعالیت اشتغالزا است که به سرعت به بازدهی می رسد.

وی در پایان گفت: شیلات می تواند جایگزین بسیار خوبی برای نفت در خوزستان باشد و توسعه این بخش باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تکثیر و رهاسازی سالانه ۱۰۰ هزار قطعه ماهی در مازندران

د شهریور 7 , 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه قاسم کریم زاده در حاشیه اجرای طرح‌های هفته دولت در حوزه شیلات و کلنگ زنی ایجاد ۲ واحد استخر طرح کمک به تکثیر طبیعی بچه ماهیان سفید در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن آبزی در مازندران به ارزش ۵۰۰ […]

همچنین بخوانید: