تولید خاویار تا افق ۱۴۰۴ به ۲ برابر ظرفیت موجود می رسد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید حسین حسینی روز دوشنبه در نشست تخصصی فعالان و پرورش دهندگان ماهیان خاویاری کشور در بندر انزلی؛ صنعت شیلات را بسیار گسترده خواند و افزود: امروزه امنیت کشورها به آب و غذا گره خورده است و صنعت پرورش آبزیان در شرایطی که تنش آبی امکان توسعه برای تولید پروتئین های دیگر را کمتر می‌کند می تواند بسیار راهگشا باشد.

وی توجه به موضوع دانش در حوزه آبزی پروری متناسب با الگوی پرورش را بسیار حایز اهمیت دانست و اضافه کرد: از یک میلیون و ۲۵۹ هزار تن تولید آبزیان کشور در سال گذشته،   ۷۰۲ هزار تن در حوزه صید و ۵۵۷ هزار تن در حوزه آبزی پروری بوده است که به جز تولید ۵۸ هزار تن میگو اکثر تولید در بخش آبزی‌پروری ها در حوزه آب‌های شیرین و داخلی انجام می‌شود.

حسینی ادامه داد : علاوه بر افزایش بهره‌وری و مکانیزه کردن استخرها، مزارع پرورش در آبهای شیرین، افزایش تولید در واحد سطح و توسعه عمودی در راستای سیاست ها و برنامه‌های تحولی شیلات است.

وی متناسب بودن کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و کم آب بر بودن در حوزه تولید پروتئین را از نشانه‌های و شاخص‌های تجارت در حوزه امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: بر اساس گزارش ۲۰۲۱ فائو ۴۹ درصد سهم تجارت از پروتئین جهانی به آبزیان اختصاص دارد که بیانگر گرایش دنیا به سمت آبزی پروری است.

 وی عنوان کرد: بحث اقتصاد دریا محور چیزی جز شیلات در حوزه مردمی سازی سرمایه گذاری ها، تولید اقتصاد دریا محور و بهره برداری از موجودات آبزی نیست لذا آنگونه که بشر برای تامین غذا به سمت کاشت داشت و برداشت حرکت کرده باید در صنعت آبزی‌پروری از پایه زیستی دریا در تولید استفاده کرد.

حسینی تاکید کرد : تحولی ایجاد نمی شود مگر آنکه تفکر جهادی در ذهن بهره برداران و سرمایه گذاران و فعالین عرصه بوجود آید وقتی که می خواهیم صنعتی را با اقلیمی تطبیق دهیم باید خود را به سلاح دانش مسلح کنیم.

وی با اشاره به بازار ۱.۷ درصدی آزاد شده روسیه در جنگ با اوکراین گفت: اگر ایران در این بازار بویژه از کشور ترکیه عقب بماند بیانگر آن است که یک زنجیره ارزش در کنار تولیدکنندگان ایجاد نشده است زیرا تولید کننده نمی تواند بدون نگاه به مخاطب و بازار کار به بازارهای جهانی ورود کرده و کار خود را پیش ببرد.

حسینی اضافه کرد: در دیپلماسی غذایی اتفاقات خوبی را شاهدیم که نمونه آن ورود میگو کشور در بازار چین است که در حال حاضر ۳۲ هزار تن به این کشور صادر شده است و تمام آبزی ها از جمله ماهیان خاویاری، گوشت خاویاری گرمابی و سردابی و پرورش دریایی در فهرست صادرات قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: اگر می خواهیم به افق های بالاتری دست یابیم وبه بازار تخصصی وارد شویم باید خودمان را با استانداردهای آنها تطبیق دهیم زیرا نمی توان به صورت سنتی وارد بازار حرفه ای و تخصصی شد.  

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ارزشمند بودن ماهیان خاویاری بر کسی پوشیده نیست طی ۱۱ سال اخیر به دلیل در تهدید بودن ماهیان خاویاری تولید و صید آنها در دریای خزر ممنوع شده است، تولیدکنندگان ما توانستند ماهیان خاویاری را تکثیر کنند که یک اتفاق بیوتکنولوژی ارزشمند است و طی ۲ ماه اخیر استحصال خاویار در زابل انجام شد و با این ظرفیت هر چند زیستگاه گونه ارزشمند ماهیان خاویاری در سواحل خزر است اما در بیش از ۲۲ استان پرورش پیدا می کند.

وی تصریح کرد : در حال حاضر ۱۶ تن خاویار و سه هزار و ۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور ما تولید می شود که نشان می دهد غیرت ایرانی ها نمی گذارد این برند و آرم ارزشمند زمین بماند و باید یک تشکل قوی در استان ها برای پیشرفت این صنعت ایجاد شودو  نقاط ضعف این آبزی که برخی ذاتی است شناسایی شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۱۹ ایران به عنوان اولین صادر کننده خاویار بلوگا بود که باید این رتبه به صورت مستمر حفظ شود و در بحث کیفی‌سازی و ارزان سازی آنرا پایدار کرده و در بخش های هیبرید و دورگه کار کنیم.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران نیز در این نشست از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی برای شیلات کشور خبر داد و افزود:  افزایش و توسعه آبزی پروری در حوزه ماهیان آبهای شیرین به ۲ برابر ظرفیت فعلی در یک برنامه میان‌مدت در دستور کار قرار دارد.

مهدی شکوری به سهم اندک ایران در بخش ماهیان خاویاری اشاره کرد و گفت: در حوزه تکثیر و بازار این ماهیان آنچه که مهم و گاه مخاطره‌آمیز است، بهداشت بچه ماهیان تولید شده و موضوع هیبریدهایی است که تولید می‌شود. رعایت مسائل بهداشتی باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد و تولیدکنندگان از نقل و انتقال ماهی بدون شناسنامه و یا تهیه شده از مراکز تولیدی نامشخص خودداری کرده و علاوه بر توجه به بهداشت بچه ماهی ها از طریقه نگهداری گونه و منشأ ژنتیک آن آگاهی داشته باشند.


ایجاد شهرک پرورش ماهیان خاویاری در گیلان

معاون هماهنگی امور افتصادی استانداری گیلان نیز در این نشست از ایجاد شهرک ماهیان خاویاری در یکی از نقاط گیلان خبر داد و افزود : با کمک تولید کنندگان این عرصه که دارای فکر و اندیشه هستند باید بتوانیم این شهرک را ایجاد کنیم.

سید محمد اسحاقی، ماهیان خاویاری و خاویار را یک‌موهبت برای استان گیلان دانست و افزود: بهره‌برداری از این موهبت می‌تواند به ما در تولید ثروت کمک کند.

وی تاکید کرد: در خصوص مشاغل روستایی هزارو ۹۶۰ میلیارد تومان در حوزه روستایی اعتبار در نظر گرفته شده است. ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ نیز اعتبار داریم که می توانیم بخشی از آن را به پرورش ماهیان خاویاری اختصاص دهیم تا بتوانیم با این تعاریف علم را به ثروت تبدیل کنیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نامزدهای انتخابات هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران معرفی شدند

د مهر 25 , 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه به گزارش مرین‌پرس به نقل از روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ، نامزدهای احراز صلاحیت شده انتخابات هیئت مدیره این انجمن به شرح جدول ذیل معرفی شدند.   

همچنین بخوانید: