موضوعات: سیاسی نظامی

هشدار چین به آمریکا درباره ارائه جزئیات مذاکرات پیش‌رو به تایوان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا که گفته بود جزئیات مذاکرات پیش رو بین جو بایدن و شی جین پینگ، رؤسای جمهور آمریکا و چین را در اختیار تایوان قرار خواهد داد، هشدار داد که چنین اقدامی نقض فاحش دستورالعمل‌های دیپلماتیک است.

لیجیان در واکنش به اظهارات اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اظهار داشت: آنچه آمریکا درباره گزارش ملاقات سران چین و آمریکا به تایوان گفت، نقض فاحش سیاست «چین واحد» و شروط سه بیانیه مشترک چین-آمریکا است. این اقدام بسیار زننده است و چین قاطعانه آن را رد می‌کند.

لیان در ادامه تاکید کرد که هرگونه «تعامل رسمی» بین آمریکا و تایوان، سیاست چین واحد را نقض خواهد کرد؛ سیاستی که بر اساس آن، جمهوری خلق چین، این جزیره را جزوی از قلمرو خود قلمداد کرده و مطابق آن دیپلمات‌های خارجی نباید با مقامات تایوان تماس مستقیم برقرار کنند.

وی تصریح کرد: در جهان تنها یک چین وجود دارد. تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است. ریشه اصلی تنش‌ها در تنگه تایوان این است که مقامات تایوان و برخی افراد در آمریکا تمایل دارند تا از مساله تایوان برای تحدید چین استفاده کنند. شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که صلح و ثبات در سراسر تنگه را تضعیف می‌کند.

بایدن و شی قرار است هفته آینده در حاشیه اجلاس جی ۲۰ در بالی، اندونزی با یکدیگر ملاقات کنند؛ این نخستین ملاقات حضوری بین رهبران دو کشور از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن است.

هرچند کاخ سفید مدعی شده که در این ملاقات «تلاش‌ها و اقدامات در راستای حفظ و تعمیق خطوط ارتباطی» و نحوه «مدیریت رقابت بین دو کشور به طور مسئولانه» مورد بحث قرار خواهد گرفت اما انتظار می‌رود مساله تایوان نیز در دستور کار این دیدار باشد.

به‌دنبال سفر ماه آگوست نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها بین چین و آمریکا تشدید شده است. پکن در واکنش به این اقدام، ضمن اعمال تحریم علیه پلوسی و البته آمریکا، رزمایش گسترده و بی‌سابقه‌ای را در حریم هوایی و آبی تایوان برگزار کرد.

منبع

مدیر سایت