بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از ایـزوایکـو – ایزوایکو

زمان مطالعه: 3 دقیقه

 اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از مسئولین استان سه شنبه مورخ 24 آبان 1401 ضمن بازدید ازمجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران نشستی مشترک با حضور معاون وزیر صمت و رئیس هیأت عامل و جمعی از مدیران ایدرو، مدیرعامل ، اعضای هیأت مديره و معاونین ایزوایکو و همچنین تعدادی از مسئولین استان جهت چگونگی حمایت از صنعت دریایی کشور و توسعه اقتصاد دریا محور نظرات خود را بیان کردند.

به گزارش حوزه ارتباطات و امور بین الملل ایـزوایکـو ، اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه‌های نظارتی خود در سفر به استان هرمزگان با همراهی منصور آرامی نماینده مردم هرمزگان در خانه ملت، رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان و حضور دکتر علی نبوی معاون وزیر صمت و رئیس هیأت عامل ایدرو از مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران بازدید به عمل آوردند.

در ابتدا دکتر سلمان ضربی مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره ایزوایکو ضمن ارائه گزارشی از توانمندی ها و فعالیت های صورت گرفته در این مجتمع و همچنین پروژه های مهم در دست اجرا، گزارشی از نیازمندیها و طرح های توسعه ای و افق پیش روی این مجتمع صنعتی ارائه نمود که مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت.

سپس دکتر علی نبوی معاون وزیر صمت و رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به ساخت شناورهای اقیانوس پیما در گذشته ایزوایکو افزود این مجتمع امروز دانش و توان ساخت انواع سازه های دریایی، ساحلی و فراساحلی و همچنین ساخت انواع شناورهای پهن پیکر در هر کلاسی را دارد.

نبوی ضمن اشاره به قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 عنوان کرد طبق این قانون ایزوایکو یک شرکت دولتی و زیرساخت حاکمیتی محسوب میشود و از آنجائیکه صنعت دریا فرصتها و ظرفیتهای مناسبی برای کشور ایجاد میکند باید بتوانیم در قانون بودجه منابعی را برای بازسازی، تکمیل تجهیزات و ظرفیت های این مجتمع تخصیص دهیم.

معاون وزیر صمت در پایان اشاره ای هم به قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی کرده و از مسئولین خواستند بخشی از منابع حاصل از این صندوق را  را در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار دهند.

 

در ادامه احمد دنیامالی، عضو کمیسیون عمران مجلس اظهارداشت: یکی از امیدواری‌های ما این است که صنایع دریایی و کشتی‌سازیرونق بیشتری پیدا کند، در حال حاضر جمهوری اسلامی در حوزه نفتکش جزو ۱۰ کشور و در کشتیرانی جزو ۲۰ کشور اول دنیا بوده ودر لیست سفید سازمان جهانی دریانوردی قرار گرفته‌ایم.

احمد دنیامالی در این بازدید با ابراز امیدواری نسبت به گزارش‌های مدیر عامل مجتمع کشتی سازی ایزوایکو گفت: بی‌تردید یکی ازآرزوهای ما توسعه صنایع دریایی بوده و همچنان علی‌رغم تمامی زحمات فعالان این حوزه، عملکردمان چندان قابل دفاع نیست.

 

وی با اشاره به مسئولیت‌‌های پیشین خود در سازمان بنادر و دریانوردی کشور و آشنایی با بخش‌های مختلف ایزوایکو گفت: انتظار ما ازمجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران بیش از این موارد بوده و رشد‌ چند ماه اخیر این مجموعه ما را امیدوار کرده است؛ اما همهباید تلاش کنیم تا سرعت پیشرفت بیشتر شود. در کمیسیون عمران نیز این آمادگی را داریم که برای اصلاح قانون صنایع دریایی ومعافیت‌های ضروری برای افزایش قدرت رقابتی گام برداریم.

بر اساس این گزارش، مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ باطراحی شرکت آلمانی «بلو اند فوس» در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مرور بخش‌های مختلف آن به عنوان طرح توسعه ایجاد گردید. در این مدت این شرکت با ساخت و تحویل موفقیت‌آمیز سه کشتی اقیانوس پیما توانست توانایی خود را در زمینه‌ ساخت این کلاس ازشناورها به اثبات برساند. از سال ۱۳۹۶ با راه‌‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیراتشناورها دست یافت.

ایزوایکو طی این سال ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانده؛ تا جایی که امروزبا زیربنایی بالغ بر ۱۱۰۰ هکتار و با بهره جویی از امکانات منحصربه فرد و کارکنانی متخصص به عنوان بزرگترین زیرساخت صنایعدریایی در کشور شناخته می‌شود. هم اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستم های مختلف از آب گیری و به آب‌اندازی توانایی ساخت وتعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نجات شناور برای حادثه دیده در آب‌های شمال غرب خلیج فارس

ج آبان 27 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس از روابط عمومی اداره بنادر و دریانوردی آبادن، کامبیز مالکی‌زاده افزود: پس از اطلاع از سوی شناور باری حادثه دیده به مرکز جستجو و نجات دریایی بندر اروندکنار و درخواست کمک رسانی، با انجام هماهنگی لازم اقدامات امداد رسانی نیروی عملیاتی بندراروندکنار و […]

همچنین بخوانید: