مرکز ذخایر ژنتیکی آزاد ماهیان کلاردشت نیازمند ۲۵ میلیارد ریال اعتبار است

زمان مطالعه: 4 دقیقه

زین العابدین فقیه نصیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با این اعتبار تجهیزات آزمایشگاهی، ازون ژنراتور و بازسازی تعدادی از حوضچه های ماهیان خریداری می شود  که به پرداخت زودهنگام آن امیدواریم.

وی با اشاره به بازدید خردادماه سال جاری استاندار مازندران از این مرکز شیلاتی خاطرنشان کرد : در آن زمان برابر آماری که مسوولان شیلات ارائه دادند این مرکز با گذشت حدود یک دهه با ظرفیت ۲۵ درصد فعالیت می کرد که استاندار دستور داد با تزریق اعتبار هرچه زودتر ظرفیت تولید ، تکثیر و پرورش ماهی آزاد در این مرکز افزایش یابد.

فرماندار کلاردشت تصریح کرد : از آن زمان تاکنون با تخصیص حدود ۲۵ میلیارد ریال اقداماتی مانند ترمیم و احیای ۶۹ حوضچه گرد خالی از ماهی، نوسازی و تعمیر شبکه برق ، اتصالات آب  آن صورت گرفت و در این بخش هزینه شد و اکنون در این حوضچه ها، حدود ۴۰ هزار ماهی قزل آلا، بیش از ۵۴ هزار ماهی آزاد و ۵۰۰ قطعه پیش مولد آزادرهاسازی شده است.

فقیه نصیری افزود : ضمن آنکه تعداد ۳۰ حوضچه سالن پایین دست هم برابر گزارش مسوول آن نوسازی و اکنون ماهی در این حوضچه ها رها سازی شده است و متاسفانه بیش  ۱۰ سال از ظرفیت این مرکز به طور کامل استفاده نمی شد.

به گفته وی افزون بر این اقدامات با مسوولان دستگاه های اجرایی این شهرستان هم توصیه و تاکید شد برای احیا و بهره برداری از ظرفیت کامل این مرکز پشتیبانی ها و حمایت های لازم داشته باشند و از هیچ تلاشی دریغ نورزند.

فرماندار کلاردشت با اشاره به  ممنوعیت صید ماهی آزاد به خاطر منقرض شدن نسل این گونه آبزی دریای خزر همکاری خواستار بیشتر مسوولان مرتبط برای بهبود وضعیت این مرکز و تقویت فعالیت آن شد و ابراز امیدواری کرد با رفع تمامی مشکلات در مسیر فعالیت این مرکز به زودی بتوان این گونه ارزشمند منقرض شده دریای خزر را بازسازی کرد و دوباره به سبد صیادی و ماهیگیری برگرداند. 

به گزارش ایرنا، این مرکز  از آنجایی که به عنوان تنها مرکز حفاظت و بازسازی ذخایر ژنتیکی آزاد ماهیان در کشور و حتی خاورمیانه است فعالیت آن از سال ۱۳۶۳ با هدف حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر در شهرستان کلاردشت منطقه غرب مازندران آغاز کرد و رسالت اصلی این مجموعه تولید و تکثیر بچه ماهیان ۱۵ تا ۲۰ گرمی و رهاسازی آن در رودخانه های دارای ارزش شیلاتی منتهی به دریای خزر است. 

مهم ترین رسالت این مرکز ،تولید ماهی آزاد دریای خزر است و ماهیان مولد پس از صید از رودخانه های غرب مازندران به ویژه چشمه کیله تنکابن سرانجام به کارگاه های این مرکز انتقال داده می شود و طی ۲۰ روز سازگاری با شرائط آب و هوایی در کارگاه های مرکز  و رسیدگی به مرحله جنسیتی، تخم آن ها آماده استحصال می شود و  پس از  مراحل لقاح  و پشت سر گذاشتن حدود ۲ ماه،  تخم ها تبدیل به لارو می شوند.

بنابه گزارش مسوولان شیلات مازندران، مراحل تولید و تکثیر این گونه آبزی دریای خزر حدود یکسال زمان می برد تا به مرحله رشد و رهاسازی در رودخانه های منتهی به دریای خزر برسد  و  متاسفانه طی این سال ها به خاطر مشکلات تامین آب ، نبود شرایط نگهداری این گونه در حوضچه ها، وقوع سیل و تلف شدن جمعیت زیاد آزاد ماهیان و مستهلک شدن تجهیزات این مرکز فعالیت آنچنانی نداشت.

دریای خزر بزرگترین دریاچه لب شور جهان ، دارای بیش از یک هزار و ۶۰۰ گونه و زیر گونه از انواع آبزیان از جمله پنج گونه ماهیان خاویاری ، سه گونه کیلکا و حدود ۱۵ گونه و زیر گونه ماهی استخوانی است .
ماهی آزاد دریای خزر در اصل از نژاد قزل آلای لار است و شکل و شمایلی بسیار شبیه به آن ولی گوشتی بسیار چربتر دارد.
صید این ماهی به طور کلی ممنوع است و حتی ماموران بر روی کار صیادان شمالی که به صورت پره کشی ماهیگیری می کنند ، نظارت دارند.
ماهیان آزاد همه ساله برای تخم ریزی وارد رودخانه هایی می شوند که دارای شرایط مناسب زیستی باشند و لابه لای سنگ های بستر رودخانه تخم ریزی و با این کار چرخه زیستی خود را تکمیل می کنند.
این در حالی است که در سال های اخیر به دلیل تخریب و آلودگی رودخانه ها و برداشت بیش از اندازه و غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها در مجموع زایشگاه ماهیان آزاد نابود شده است و این گونه بسیار بی نظیر با رها کردن تخم های خود در جاهای نامناسب، فرصت زادآوری و بقای نسل را از دست می‌دهند.

شهرستان کلاردشت با برخورداری از یک نقطه شهری و دست کم ۱۹ نقطه روستایی حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بازدید مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره کشتی سازی صدرا از ایزوایکو – ایزوایکو

ش آبان 28 , 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه چهارشنبه مورخ 25 آبان ماه 1401 دکتر علی زارعی مدیرعامل و قائم مقام هیأت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به همراه جمعی از معاونین و اعضای هیأت مدیره این شرکت، ضمن بازدید از بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی […]

همچنین بخوانید: