لایروبی کانال دسترسی بندر نوشهر اولویت نخست اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران است/ لزوم ارتقا لایروب ارس به تجهیزات روز و مدرن

زمان مطالعه: 3 دقیقه



مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: در زمان حاضر لایروبی کانال دسترسی بندر نوشهر برای تردد ایمن کشتی ها اولویت نخست این اداره کل است.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سعید کیاکجوری روز دوشنبه با اعلام این مطلب افزود: آبراه دسترسی به بندر نوشهر نیازمند تعریض و تعمیق بیشتر است و با توجه به آثار ناشی از کاهش نامعمول سطح تراز آب دریای خزر که ورود و نشست بیش از حد رسوبات را نیز به دنبال دارد، در صورت طوفانی شدن دریا، تردد کشتی ها با دشواری مواجه می شود.

وی با اشاره به شرایط خاص و متفاوت دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه که دارای موج های بلند است و همه بنادر شمالی را متأثر می کند؛ اولین شرط لازم فعال بودن بنادر را، وجود آبراه ایمن برای تردد ایمن کشتی ها به عنوان بخش بسیار مهم زیرساخت های دریایی و بندری، دانست.

کیاکجوری خاطرنشان کرد: بندر نوشهر به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی غرب مازندران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و برای حدود یک هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران طول آبراه بندر نوشهر را یک مایل دریایی اعلام کرد و افزود: این آبراه از حوضچه تا نزدیکی محدوده لنگرگاهی در عمق دریا امتداد دارد که در یک دهه اخیر عواملی همچون کاهش سطح تراز آب و ورود و نشست بیش از حد رسوبات، موجب کاهش عمق و عرض این آبراه شده است.

وی با تصریح اینکه یکی دیگر از عوامل بروز وضعیت فعلی، سپرده شدن لایروبی بندر فریدونکنار به بندر نوشهر بدون تأمین و تخصیص یک شناور لایروب برای بندر یاد شده است، بیان کرد: تنها شناور لایروب بندر نوشهر با سن ۵۹ سال، در طی این مدت مجبور به ارائه خدمات لایروبی در ۲ بندر نوشهر و فریدونکنار بود که با توجه به توان و ظرفیت محدود لایروب مذکور (لایروب ارس)، امکان فائق آمدن بر کاهش عمق و عرض ناشی کاهش سطح ترازآب در دو بندر نوشهر و فریدونکنار وجود ندارد.

 به گفته کیا کجوری؛ تمرکز برای لایروبی بندر نوشهر در زمان حاضر که لایروب ارس برای انجام تعمیرات اساسی زیر آبی، خارج از سرویس بوده و برای مدت حدود ۳ ماه در دسترس نخواهد بود، نیازمند همراهی است و اظهار امیدواری کرد که با تأمین و تجهیز لایروب ارس به تجهیزات به روز و مدرن که در شرایط فعلی بسیار مشکل و زمانبر است، راندمان لایروبی افزایش یابد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر افزود: در ۲۰ روز گذشته با تمرکز بر مدیریت بیش از پیش لایروبی، تلاش شده است تا مدت زمان لایروبی با حداقل تجهیزات موجود لایروبی از یک نوبت کاری به ۲ نوبت کاری افزایش یابد.

وی یادآور شد که با ورود بخش زیادی از غلات مورد نیاز کشور در زمان تحریم از طریق بنادر دریای خزر، هر یک از بنادر شمالی ایران به عنوان بنادر واقع در کریدور شمال به جنوب، نقش تعیین کننده ای در تامین نیازهای کشور ایفا کردند.

گفتنی است که اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر، با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر و فریدونکنار) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، مسئولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر (غربی ترین خطه مازندران) تا ساری را بر عهده دارد.

پایان پیام/

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تعامل شهر و بندر رویکرد جدی سازمان بنادر و دریانوردی/توسعه همه جانبه بندر فریدونکنار در دستور کار

ش آذر 5 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه عضو هیأت عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی از طرح‌های توسعه ای بندر فریدونکنار بازدید کرد. به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی،  علی فتحی به همراه علی اصغر باقرزاده نماینده مردم شهرستان‌‎های فریدونکنار و […]
تعامل شهر و بندر رویکرد جدی سازمان بنادر و دریانوردی

همچنین بخوانید: