انواع روش های حمل و نقل بار

زمان مطالعه: 7 دقیقه

به گزارش مرین‌پرس ، احتمالاً هر یک از شما در حال حاضر در حال مرور تجربیات خود هستید و یا در حال مرور انواع روش های حمل و نقل باری که می شناسید هستید. در این مقاله قصد داریم هر کدام از انواع روش های حمل و نقل بار را معرفی و بررسی کنیم.

انواع مختلفی از خدمات حمل بار وجود دارد که با توجه به نیاز و نوع کالای موردنظر بهترین روش برای حمل و نقل بار انتخاب می شود. اینکه کالای مورد فاسدشدنی است یا خیر؛ وزن کالا چقدر است؛ کالای موردنظر حداکثر تا چه زمانی باید به مقصود برسد و… عواملی هستند که روی انتخاب روش حمل و نقل تأثیرگذارند.

انواع روش های حمل و نقل بار

1) خدمات حمل و نقل بار از طریق دریا

2) خدمات حمل و نقل بار از طریق خطوط هوایی

3) خدمات حمل و نقل زمینی

در ادامه به معرفی هر یک از روش های بالا می پردازیم.

خدمات حمل و نقل از طریق دریا

بسیاری از کالاها به دلیل طولانی بودن مسیر و یا حجم و وزن زیادی که دارند باید از طریق دریا حمل شوند. حمل و نقل بار از طریق دریا برای بارهایی که به صورت فله هستند بسیار مناسب است. به عنوان مثال می توان به کالاهایی ازجمله نفت خام، محصولات کشاورزی، بنزین، ذغال سنگ، آهن و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. علاوه بر این برای جابجایی کالاهایی که ابعاد نامتعارفی دارند نیز حمل بار دریایی گزینه ی مناسبی است. کالاهایی مانند ماشین آلات صنعتی و موتوری.

انواع روش های حمل و نقل بار دریایی نسبت به انواع روش های حمل و نقل دیگر ارزان تر است و علاوه بر این آلودگی زیستی کمتری نیز تولید می کند.

شاید جالب باشد بدانید که سازمان تجارت جهانی در سال 2015 آماری منتشر کرد که طبق آن 1687 میلیون تن کالا توسط 177 میلیون کانتینر حمل از راه دریا حمل شده است.

مزایای حمل و نقل بار از طریق دریا

  • توانایی حمل و نقل بار در حجم زیاد
  • به صرفه بودن ازنظر اقتصادی
  • مناسب ترین روش برای حفظ محیط زیست
  • توانایی حمل و نقل طیف گسترده ای از محصولات با ماهیت های متفاوت
  • پوشش گسترده ی این خدمت در سراسر جهان
  • بازار رقابتی بالای موجود بین شرکت های حمل و نقل بار در این زمینه

 

انواع روش های حمل و نقل بار دریایی

حمل و نقل دریایی به روش کراس استافینگ:

این روش بیشتر برای کالاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که ممکن نیست به شکل مسقیم به کشور صادر شود و کانتینری که حامل کالا است از یک کشتی به کشتی دیگر جهت ارسال منتقل می شود.

حمل و نقل دریایی به روش ترانشیپ:

این نوع از حمل و نقل توسط تغییر دادن کشتی حمل بار انجام می شود و برای بندرهایی که قابلیت حمل و نقل بار به شکل مستقیم را ندارند به کار می رود. در این روش اغلب تمام بار تخلیه می شود و مجددا بارگیری می شود.

حمل و نقل دریایی به روش چارترینگ :

این نوع حمل و نقل برای جابه جایی محصولاتی با حجم زیاد کاربرد دارد که بدون بسته بندی بارگزاری می شوند. در واقع می توان گفت این روش نوعی اجاره کردن کشتی و یا رزرو کشتی است.

حمل و نقل دریایی به روش پروژه ای:

این مورد از انواع روش های حمل و نقل بار دریایی جهت نقل و انتقال کالا به شکل ویژه و خصوصی است که حمل و نقل محصولات صادر شده و یا وارداتی را به شکل پروژه ای و از راه دریا انجام می شود.

حمل و نقل دریایی فله:

این نوع از حمل و نقل بیشتر برای محصولاتی به کار برده می شود که هیچ نوع بسته بندی ندارند و به شکل فله ای به کانتینرها انتقال داده می شوند.

خدمات حمل و نقل بار از طریق خطوط هوایی

حمل و نقل هوایی روشی مطمئن و پرسرعت برای حمل بار است و از اهمیت زیادی در زمینه ی صنعت حمل و نقل برخوردار است. دلیلی که می توان برای این مورد ذکر کرد این است که این روش می تواند به بازارها و زنجیره های ارسالی که به سرعت در حمل بار خود نیاز دارند خدمات رسانی کند.

از طرفی معمولاً حمل و نقل هوایی چگالی بالایی دارد و این مسئله باعث می شود که فضای زیادی در هواپیماهای باربری اشغال نشود.

موضوعی که درزمینه ی حمل بار از طریق خطوط هوایی باید در نظر گرفت وزن محموله است. این روش برای حمل و نقل بار در حجم و وزن زیاد مناسب نیست. حمل و نقل هوایی برای کالاهایی که وزن و حجم زیادی ندارند و یا کالاهایی که باید مسیرهای طولانی را در مدت کمی طی کنند و به مقصد برسند بسیار مناسب است. این روش برخلاف روش حمل و نقل بار دریایی که مقرون به صرفه ترین روش بود؛ پرهزینه ترین روش محسوب می شود.

مزایای انواع روش های حمل و نقل بار

  • امنیت کالای شما در این روش بسیار بالاست
  • محموله ی شما در کمترین زمان منتقل خواهد شد
  • زمان حمل و رسیدن محموله به مقصد تا حدود زیادی قابل پیش بینی و برنامه ریزی است

 

انواع روش های حمل و نقل هوایی کالا

به شکل کلی محصولات به 2 صورت زیر از راه هوایی تزانزیت می شوند:

حمل و نقل هوایی عمومی:

محصولاتی که به روش عمومی ترانزیت می گردند با توجه به اسم آن ارزش بالایی ندارند و حمل و نقل آن ها کار دشواری نیست. هم چنین نیاز به شرایط ویژه ای ندارند. این نوع از حمل و نقل هوایی بیشتر برای محصولاتی همچون وسایل الکترونیکی کاربرد دارد. با توجه به آمار به دست آمده می توان گفت نزدیک به 40% از کل ترانزیت های هوایی در رده بین المللی مربوط به این کالا است.

حمل و نقل هوایی ویژه:

این مورد از انواع روش های حمل و نقل بار هوایی بر خلاف حمل و نقل عمومی شامل محموله هایی مانند:

  • حیوانات
  • مواد شیمیایی که بسیار حساس هستند
  • مواد غذایی دریایی
  • طلا
  • داروها
  • فلزات قیمتی و …

 

خدمات حمل و نقل زمینی

خدمات حمل و نقل زمینی یکی از رایج ترین انواع روش های حمل و نقل بار است. روش زمینی خود به سه دسته ی حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل شهری و حمل و نقل ریلی تقسیم می شود. از قدیمی ترین روش هایی که همواره برای حمل و نقل بار استفاده شده حمل و نقل بار زمینی است. حمل و نقل جاده ای در گذشته به وسیله ی حیوانات باربر مانند شتر، اسب، الاغ و غیره انجام می شده است ولی در حال حاضر این صنعت از طریق ارسال بار به وسیله ی خودرو یا کامیون کار خود را انجام می دهد. این روش از سرعت و دقت مناسبی برای حمل بار برخوردار است.

در حمل و نقل شهری شاهد جابجایی کالاها در سراسر شهر و از نقطه ای به نقطه ای دیگر هستیم. این کار به وسیله ی کامیون های نسبتاً کوچک، اتوبوس، ون، موتور و غیره انجام می شود.

و مورد آخر حمل و نقل ریلی، حمل و نقل ریلی نقش زیادی در تجارت بین الملل ندارد ولی بااین حال می توان برخی کالاها را از این طریق به سایر کشورها ارسال کرد.

مزایای انواع روش های حمل و نقل بار زمینی

  • سرعت در برنامه ریزی حمل و نقل
  • پیگیری لحظه ای و موقعیت یابی کالا از طریق تماس با راننده
  • انعطاف پذیری در خدمات
  • مناسب بودن هزینه ی حمل و نقل
  • حمل بار از درب مبدأ تا درب مقصد
  • به صرفه بودن هزینه های بسته بندی نسبت به سایر روش ها

 

قوانین حمل بار

یک شرکت باربری در زمینه حمل بار باید خدمات خود را طبق موارد توافق شده با مشتری انجام دهد. اگر هیچ گونه توافقی در این زمینه نباشد شرکت اتوبار و باربری می تواند به مسئولیت و هزینه مشتری به هر نحوی که صلاح می داند عمل نماید. اگر توافقی به عمل نیامده باشد شرکت حمل بار می تواند بدون اینکه به مشتری اخطار دهد حمل بار را روی عرشه یا زیر عرشه را انجام دهد.

در این شرایط شرکت می تواند برای جابجایی ،صفافی،نگهداری و حمل ونقل کالا نسبت به انتخاب موارد زیر اقدام نماید.

  • وسایط نقلیه جهت حمل بار
  • مسیر باربری و جابجایی
  • و روش حمل و نقل بار

درنهایت باید به این نکته توجه کرد که نکات بسیاری در تعیین کردن روش حمل و نقل بار تأثیرگذارند که باید همگی را در نظر گرفت. نکاتی مانند مسافت جابجایی، ارزش کالا، زمان مورد نیاز، وزن و حجم کالا و مواردی دیگر.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هشدار سطح نارنجی دریایی در آب‌های شمال غرب خلیج فارس

ج آذر 11 , 1401
زمان مطالعه: 7 دقیقه محمد سبزه زاری در گفتگو با مرین‌پرس افزود: از روز جمعه تا یکشنبه هفته آینده وقوع پدیده مه رقیق و کاهش دید افقی در مناطق ساحلی و مواج شدن آبهای شمال غرب خلیج فارس مورد انتظار است. وی گفت: با کاهش دید افقی ناشی از مه […]

همچنین بخوانید: