هیات ایرانی برای تعیین تکلیف نهایی قرارداد توسعه چابهار به هند می ‌رود

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اعزام تیم مذاکره کننده ایران به هند طی هفته آینده با هدف جمع ‌بندی مذاکرات دو کشور برای انعقاد قرارداد بلند مدت دو کشور برای توسعه بندر چابهار خبر داد.

به گزارش مرین‌پرس، در قرارداد بلندمدت که در آینده بین دو کشور منعقد می ‌شود، مباحث سرمایه ‌گذاری و افزایش ترانزیت بندر چابهار به عنوان عاملی برای افزایش ترانزیت کالا مد نظر قرار می‌گیرد.

علی اکبر صفایی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل گفت: از ابتدای دولت موضوع حضور هند در بندر چابهار دنبال شد و به جد دنبال تعیین تکلیف قرارداد بلند مدت هستیم.

وی گفت: کارگروهی مشترک برای انعقاد قرارداد بلند مدت تشکیل شد و نقاط اختلاف مورد مذاکره قرار گرفت. هفته آینده تیم مذاکره کننده ایرانی برای تعیین تکلیف نهایی قرار بلند مدت ایران به هند می‌ رود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره عملکرد ۹ ماهه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: عملکرد سازمان در تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیرنفتی ۱۵۶ میلیون و ۷۱۴ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.

صفایی گفت: میزان تخلیه و بارگیری کانتینر هم یک میلیون و ۸۳۵ هزار تی.ای.یو بوده است که رشد عملیات کانتیتری حدود ۸ درصد بوده است.

وی ادامه داد: تعداد شناورهای ورودی به تمام بنادر کشور به جز شناورهای سنتی ۵۶ هزار و ۸۳۴ فروند بوده است که رشد ۶ درصدی داشته در مقایسه با سال قبل دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر گفت: جابجایی مسافر دریایی نیز ۱۱ میلییون و ۹۷۶ هزار نفر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد رشد داشته است.

وی خبر داد: تا پایان سال ۳۲ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال پروژه در سازمان بنادر افتتاح خواهد شد و شروع عملیات اجرایی پروژه‌هایی به ارزش ۳۲ هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

صفایی درباره میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر گفت: ۳۳ هزار میلیارد ریال در سال جاری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ثبت شده است.

وی گفت: قراردادهایی که در حوزه بنادر منعقد شده است ۳۲۰ هزار میلیارد ریال است که شامل تعداد ۳۸۰ پروژه در حوزه دریایی و بندری کشور می‌شود.

صفایی درباره توسعه ظرفیت و تجهیزات بنادر و دریایی و توسعه ناوگان حمل و نقل نیز خبر داد: ۴ فروند مکنده خریداری شده است که دو مورد آن با ظرفیت ۳۰۰ تن و دو دستگاه دیگر ۶۰۰ تن در ساعت عملکرد تخلیه دارد. دو مورد در حال مونتاژ در یکی از بنادر است و ۲ دستگاه دیگر در حال وزود به کشور ارزش این مکنده‌ها ۱۲ میلیون و ۲۴۱ هزار یورو است.

وی افزود: بیش از ۲۵ میلیون تن ظرفیت بنادر کشور است اما در حوزه ناوگان کمبود داریم، ۸ فروند کشتی چند منظوره باری به ناوگان دریایی شمال اضافه شد و ۸ فروند در دست انتقال است که بعد از پایان یخ زدگی ولگا، کار انتقال کشتی‌ها به ایران شروع می‌شود. ساخت ۲ فروند هم کشتی رو-رو در کشتیرانی صدرا آغاز شده است که توسعه خوبی با الحاق این ناوگان خواهیم داشت.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ماهیان پرورشی جایگزین ارزانتر ماهیان دریایی سرسفره یلدایی مازندرانی‌ها

چ آذر 30 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقهساری- ایرنا- اگرچه شب یلدا و خوردن ماهی سفید دریایی شکم پربا سبزی پلو یکی از غذاهای اصلی مازندرانی‌ها است ، اما بررسی ها از قیمت بازار ماهی‌فروشان نشان می‌دهد که ماهیان پرورشی با یکسوم قیمت جایگزین ماهیان استخوانی دریای خزر سر سفره یلدایی مردمان این خطه […]

همچنین بخوانید: