تهدید و فرصت بندر فاو برای بنادر ایران

زمان مطالعه: 6 دقیقه

به گزارش مرین‌پرس به نقل از ایسنا، کامبیز مالکی زاده در نشست خبری با اشاره به بندر فاو در عراق، توضیح داد: وجود بندر فاو برای بنادر ما هم تهدید و هم فرصت است، حدود ۹۰ پست اسکله در بندر فاو عراق در حال ایجاد است و بناست یک شهر لجستیکی با تمام امکانات تا ۲۰۲۷ تکمیل شود که بازار منطقه شمال خلیج فارس را تحت تاثیر قرار می دهد. البته سازمان بنادر برای مقابله، ساخت بندر بزرگ خلیج فارس را در نظر گرفته که ۲۴۰۰ هکتار اراضی در یک قطعه و ۷۰۰ هکتار به بنادر امام خمینی اضافه می کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی که برای بنادر سه گانه آبادان (آبادان، اروند و چوئبده ) پیش بینی شده نزدیک به دو میلیون تن است، گفت: در حال حاضر آنچه باعث شده به این ظرفیت نرسیم، اتفاقات قدیمی است که بخش عمده به شرایط کرونا و محدودیت هایی برمی گردد که با بنادر مجاور از جمله عراق و کویت داشتیم و سخت گیری هایی که کویت برای تردد شناورهای ما داشت. این سختگیری ها نتیجه اش این شد که مالکان شناورها که ۲۰۰ لنج بودند، به بنادر مجاور مانند استان بوشهر و هرمزگان کوچ کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان با بیان اینکه در حال حاضر از معضلات شهر آبادان بحث اشتغال است، گفت: اشتغال مردم آبادان برعکس تصور مردم که پالایشگاه و نفت است، بیشتر تجارت و بندر است. ما پیش از کرونا ۱۲۰۰ شناور داشتیم، اما بعد از کرونا این تعداد به ۳۰ لنج کاهش یافت. اگر هر لنج ۸ تا ۱۰ خدمه داشته باشد، حدود ۱۲ هزار نفر مهاجرت کردند یا کارشان را از دست دادند که اگراین تعداد به تعداد خانوار ایرانی (حدود پنج نفر) ضرب شود، ۶۰ هزار سفره محدود شد.

مالکی زاده خاطرنشان کرد: ما همه تلاش خود را برای این گذاشتیم که ظرفیت های بندر را احیا کنیم و در این مدت، آنچه تحویل گرفتیم را دو تا سه برابر کردیم به حدود ۱۳۰ شناور برگشتیم. البته اصلا راضی نیستیم و تلاش می کنیم این تعداد را افزایش دهیم. در مدت کرونا ایران و عراق می توانستند با کویت بازار تجاری داشتنه باشند، که به دلیل سخت گیری های کویت و عدم رعایت از سوی ایران، این بازار کاهش یافت، هرچند سایر کشورها استانداردها را رعایت می کردند و تجارتشان ادامه داشت. البته با حضور در نشست کویت، محدودیت ها کاهش پیدا کرد.

 وی ادامه داد: در بندر سه ویژگی سریع تر (تخلیه و بارگیری آسان تر) ارزان تر و ایمن تر (از نظر نگهداری کلا و شناور) مهم است که اگر در هر بندری رعایت شود، کالا و صاحب کالا و مالک به آن بندر منتقل می شود. با وجود این، در حال حاضر به جهت ساختار و فرم بسیار قدیمی و قدمتی که لنج ها دارند و چوبی هستند، محدودیت هایی برای ما وجود دارد از نظر حرکت هم استاندارد نیست و هزینه را افزایش می دهد.

یک نوبت سوخت یارانه ای برای شناورها کفاف نمی دهد

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به ماهیت فرهنگی لنج، بیان کرد: قطر و امارات لنج هایشان را تفریحی کردند، ما هم نمی خواهیم نسل لنج را منقرض کنیم، اما لنج ها برای تجارت مضر است. برای بهبود این موضوع، برنامه سازمان بنادر در قالب وجوه اداره شده، تسهیلات مناسب با درصدهای پایین برای تجدید ناوگان و حرکت به سمت شناورهای فلزی است و حدود ۱۵ شناور فلزی هم در بندر داریم، هرچند چندان استقبالی ازین شناورهای فلزی نشده است و تعصب موجود درباره لنج به ۲۰۰۰ سال قبل برمی گردد.

مالکی زاده با اشاره به اهمیت موضوع سوخت در رونق بنادر، گفت: سیاست مجموعه مبارزه با قاچاق سوخت و کالا این است که سوخت یارانه ای در بنادر آبادان فقط برای یک نوبت و سفر ملوانی اختصاص یابد درحالی که برای بنادر دیگر مانند هرمزگان و بوشهر بین سه تا شش نوبت هم سوخت یارانه ای می دهند. سوخت غیریارانه ای ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان به ازای هر لیتر است، اما سوخت یارانه ای ۳۰۰ تومان است و با اختصاص یک نوبت، تنها یک سفر را می توان رفت که این موضوع برای شناورها صرفه ندارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید توجه داشت تصمیمات و الگوهایی که برای بنادر دیگر مانند بوشهر گرفته می شود، لزوما برای بنادر خوزستان درآمد نخواهد داشت و ازجمله اشتباهات در بحث ته لنجی همین بوده که الگوی بندر بوشهر را برای خوزستان اجرا کردند.  

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان درباره بندر اروند توضیح داد: بندر اروند نزدیک ترین بندر در محدوده خلیج فارس است و روبه روی بندر فاو قرار دارد و با ۲۴ هکتار اراضی بزرگ ترین بندر در محدوده آبادان محسوب می شود. در بندر آبادان به جهت محدودیت اراضی در بندر آبادان برای ایام دهه فجر افتتاحیه نداریم و افتتاحیه ما به بنادر تابعه شامل اروندکنار است و چهار پروژه شامل یک باب انبار ۲۰۰۰ متری، یک پست اسکله ۱۰۰۰ تنی، یک ساختمان آتش نشانی و آسفالت منطقه می شود و جمع بودجه ای که اختصاص دادیم، بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان است.

مالکی زاده ادامه داد: پروژه های بندر چوئبده نیز یک باب انبار ۲۰۰۰ متری و ساختمان اداری با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان و یک سری کارهای تعمیراتی با اعتبار حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان است. همچنین در قالب مسئولیت های اجتماعی، مساعدت هایی هم به شهر آبادان داشتیم که جاده های دسترسی به بنادر را با اعتبار حدود ۴۵ میلیارد آسفالت کردیم.

کاهش ۱۰۰ درصدی درآمدهای بندر آبادان به واسطه کرونا 

وی با اشاره به آمار ۹ ماهه ۱۴۰۱ بندر آبادان اظهار کرد: در بنادر آبادان، ظرفیت ۱۱۰ هزار تن تخلیه و بارگیری داشتیم و در این مدت به دلیل محدودیت های دوران کرونا و کوچ به بنادر دیگر  درآمدمان یک به صد کاهش پیدا کرده است. البته باید توجه داشت کالا یک ارزش و یک وزن دارد که از نظر گمرکی ارزش کالا و از نظر بندری وزن اهمیت دارد. از سوی دیگر پیش این صادرات دام نداشتیم، اما درحال حاضر ۵۰ تا ۷۰ هزار راس گوسفند از اروند کنار و چوئبده به کویت صادر شده است.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به ترمینال و شناورهای مسافری نیز توضیح داد: در بحث گردشگری و جابه جایی مسافر، قبلا در اهدافمان ۷۵ هزار جابه جایی مسافر را پیش بینی کردیم که در ایام عید محقق می شود. از طرفی هدف گذاشتیم که از ظرفیت ترمینال آبادان برای سفر بین کشورها ازجمله کویت استفاده کنیم و با یک فروند کشتی کروز مسیر آبادان به کویت، کویت به قطر، بحرین به امارات، امارات به مسقط و مسقط آبادان را راه اندازی کنیم.

مالکی زاده با بیان اینکه اکنون برای اسکله های شرکت نفت لایروبی انجام شده، گفت: بعد از ۴۰ سال شرایطی مهیا شده که صادرات فرآوردهای نفتی از پالایشگاه آبادان با نظارت بنادر و دریانوردی انجام شود، درحالی که چهار دهه قبل این پالایشگاه قیر صادر می کرد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پهلوگیری کشتی مسافربری در دریایی خزر

پ دی 8 , 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه به گزارش مرین‌پرس به نقل از ایسنا، سید محمود حسینی پور امروز در آیین افتتاح مجتمع پذیرایی در بابلسر با اشاره به اینکه هدف گذاری ما این است که مازندران مقصد گردشگری بسیاری از مسلمانان جهان شود که برای تحقق این امر تلاش می کنیم، اظهار […]

همچنین بخوانید: