تحلیلی بر صادرات آبزیان ایران در نه ماهه نخست سال 1401 تداوم رشد صادرات علیرغم تشدید فشارهای خارجی و مشکلات داخلی

زمان مطالعه: 9 دقیقه

تدوین: علی اکبر خدایی دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران  21 دی 1401

به گزارش مرین‌پرس، به دلیل شرایط اقتصادی خاص داخل کشور که مهم ترین شاخصه آن حذف ارز ترجیحی از نهاده ها و به تبع آن افزایش قیمت خوراک آبزیان بود از یک سو و همچنین شرایط اقتصاد جهانی از سوی دیگر که با جنگ اوکراین به سمت یک رکود نسبی و تغییر در رفتار مصرف کنندگان همراه بود، پیش بینی ها در مورد وضعیت صادرات آبزیان ایران در سال جاری چندان روشن نبود.

بویژه آن که در میانه راه با اخبار مربوط به جهش تولید میگوی اکوادور مواجه شدیم که این امر کاهش شدید قیمت جهانی میگو در نیمه دوم سال میلادی (که اتفاقاً فصل اصلی برداشت و صادرات میگوی ایران است) را در پی داشت.

مجموع این عوامل که افزایش قیمت تمام شده و کاهش تولید در بخش هایی نظیر ماهیان سردابی را در پی داشت همراه با کاهش تولید خاویار و محدودیت صادرات ماهیان گرمابی به عراق و وضعیت اقتصاد جهانی این انتظار را ایجاد کرده بود که صادرات آبزیان ایران در سال جاری با چالش های جدی مواجه بوده و رشد نداشته باشد ؛ لیکن خوشبختانه چنین نشد و به لطف الهی و با تلاش صادرکنندگان آبزیان کشور آمار و ارقام صعودی شد و با تغییراتی که در برخی بازارها پدید آمد در نهایت رشد 20 درصدی صادرات مقدار آبزیان کشور در نه ماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل را شاهد بودیم.

نتیجه تلاش صادرکنندگان و تولیدکنندگان آبزیان کشور در نه ماهه سال جاری رسیدن به رکورد 132 هزار تن صادرات و 259 میلیون دلار درآمد ارزی ( بر اساس نرخ های پایه صادرتی) بوده است.

1- انواع آبزیان دریایی

صادرات ماهیان حرام گوشت عمدتاً به مقاصد جنوب شرق آسیا انجام می شود و در 9 ماهه سال جاری با 47 % رشد وزنی از 36600 تن مدت مشابه سال قبل به 53800 در سال جاری رسید و بر اساس قیمت های پایه صادراتی 94 میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشت.

عمده ترین مقاصد صادراتی این آبزیان به ترتیب کشورهای چین، سریلانکا، امارات و عراق بوده اند. در میان 22 مقصد صادراتی، نام کشورهای روسیه، انگلستان و فرانسه نیز مشاهده می شود.

2- میگوی پرورشی

در طی 9 ماهه سال جاری 26400 تن انواع میگو به  ارزش 93.3 میلیون دلار از کشور صادر شد. اگرچه این آمار کاهش درصدی مقدار صادرات میگوی پرورشی را نسبت به 9 ماهه سال قبل نشان می دهد اما با توجه به آن که در هشت ماهه سال جاری تنها 21 هزار تن میگو صادر شده بود و با وجود افزایش 11 هزار تنی تولید نسبت به سال قبل عقب ماندگی شدیدی در صادرات میگو داشتیم و نگرانی شدیدی در میان فعالان صنعت ایجاد شده بود لیکن صادرات 5400 تنی آذر ماه یک رکورد جدید برای کشور بود و این عقب ماندگی را تا حد زیادی جبران کرد.

مهمترین برجستگی در موضوع صادرات میگوی کشور جهش فوق العاده صادرات به روسیه بود که این کشور را در رتبه نخست مقاصد صادراتی میگوی ایران قرار داد. رسیدن به رکورد صادرات 13055 تنی به روسیه ظرفیت بالای این بازار برای ایران را نشان داد چرا که عملاً حدود 50 %  میگوی صادراتی کشور به این مقصد صادر شده است. این در حالی است که در 9 ماهه سال 1400 تنها 3171 تن میگو به روسیه صادر شده بود.

از سوی دیگر عدم اقبال خریداران چینی می توانست ضربه مهلکی به صنعت میگوی پرورشی ایران وارد کند که با افزایش فروش به سایر مقاصد و خصوصاً روسیه این اثر منفی خنثی شد. توجه به این نکته بسیار مهم است که چین در 9 ماهه سال 1400 قریب 12 هزار تن میگو از ایران خریداری کرده بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به کمتر از 3 هزار تن کاهش یافت.

امارات متحده عربی که همواره جزء سه مقصد اصلی صادرات میگوی ایران بوده نیز کاهش 1200 تنی خرید داشت اما فرصت برگزاری جام جهانی قطر عاملی شد که این کشور با واردات حدود 1700 تن میگو از ایران برای نخستین بار در رتبه چهارم مقاصد صادراتی ایران قرار گیرد.

ترکیه، عمان و لبنان نیز واردات میگو از ایران را افزایش دادند و کشورهای جدیدی نظیر بلاروس و رومانی به مشتریان جدید میگوی ایران در این  مدت تبدیل شدند.

3- خوراک آبزیان

حذف ارز ترجیحی از نهاده ها موجب شد که  در شرایط رقابتی جدید، نه تنها کاهش صادرات نداشته باشیم بلکه شرکت های تولیدکننده خوراک آبزیان توانستند از تهدید فرصت ساخته و خود را بیشتر و بهتر برای حضور در بازارهای صادراتی مهیا کنند. به همین دلیل با رشد 33 درصدی طی مدت مشابه سال قبل، صادرات خوراک آبزیان ایران به 30700 تن رسید و میلیون دلار برای کشور ارز حاصل شد. کشورهای عراق، ارمنستان، ازبکستان و افغانستان مقاصد اصلی صادرات خوراک آبزیان ایران هستند و علی رغم تقاضای بالای بازار روسیه، هنوز توفیق فتح این بازار به صورت مستقیم به دلیل برخی ملاحظات تغذیه ای حاصل نشده است. لازم به ذکر است که هشت کشور مقصد صادرات خوراک هستند که علاوه بر چهار کشور یاد شده فوق، ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان که همگی از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا یا دارای شرایط مشابه آن هستند محسوب می شوند و بعید نیست که خوراک صادراتی ایران از مسیر این کشورها به روسیه ارسال شده باشد.

4- کنسرو ماهی تون

کنسرو تون ماهیان که عمدتاً به مقاصد عراق، عمان، افغانستان و پاکستان صادر می شود در 9 ماهه سال جاری با کاهش 54 درصدی صادرات مواجه بود اما علیرغم این کاهش همچنان با کسب میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور در رتبه چهارم اقلام صادرات آبزیان ایران و بالاتر از قزل آلا، کپور ماهیان و خاویار قرار دارد. به نظر می رسد افزایش قیمت نهاده ها اعم از ماهی، قوطی و روغن  و … عاملی برای کاهش صادرات این محصول بوده است.

نکته مهم در صادرات کنسرو ماهی تون تنوع و گستردگی بازار صادراتی آن است به نحوی که 29 کشور مقصد صادرات کنسرو ماهی تون ایران بوده اند و در میان این کشورها کنیا، ونزوئلا، انگلستان، استرالیا و اتریش قرار دارند.

صادرات به کنیا برای نخستین بار اتفاق افتاده و نشان می دهد که بازار آفریقا برای این محصول باز شده است. همچنین فدراسیون روسیه مقصد پنجم برای صادرات کنسرو بوده که از رشد بسیار قابل ملاحظه ای نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است و نشان می دهد که می تواند مقصد خوبی برای این محصول باشد.

5- قزل آلا

صادرات قزل آلای ایران با کسب میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور با رشد وزنی 137 درصدی نسبت به 9 ماهه سال 1400 از 3195 تن به 7268 تن رسید که رشد بسیار خوبی است. این نشان می دهدکه سرانجام تولیدکنندگان این محصول با صادرکنندگان آبزیان به تعامل خوبی رسیده و بگو مگوهای گذشته در خصوص نوع و روش تولید صادراتی پایان یافته است.

این ماهی به 10 کشور صادر شده است که به ترتیب شامل امارات، عراق، آذربایجان، روسیه، ارمنستان، قطر، ترکیه، کویت، بلاروس و عمان می باشد. صادرات به ترکیه که خود تولید خوبی دارد در نوع خود مهم است.

6- ماهیان گرمابی

صادرات ماهیان گرمابی در سال 1401 با نوساناتی مواجه بود و کاهش چشمگیر آن در ماه های قبل نگران کننده به نظر می رسید. باید دانست که کشور عراق 94 % ماهی کپور ایران را جذب کرده است و 9668 تن از مجموع 10242 تن ماهی صادر شده به مقصد آن کشور بوده است. آذربایجان و کویت مقاصد بعدی هستند و البته گرجستان با واردات هزار کیلو و قطر با خرید 40 کیلو (احتمالاً نمونه بوده است) مجموع شش کشور هدف را تشکیل می دهند. درآمد ارزی حاصل از صادرات ماهیان گرمابی میلیون دلار بوده است که 3 % بیش از میلیون دلار مدت مشابه سال قبل است.

از نظر آمار کلی 9 ماهه، عقب ماندگی چشمگیری در این بخش به چشم نمی آید چرا که در مدت مشابه سال قبل 11270 تن ماهی کپور صادر شده بود که 9 % نسبت به 9 ماهه امسال بیشتر بوده است اما نکته جالب این جاست که همانند میگو، عقب ماندگی صادرات ماهیان گرمابی نیز در آذر ماه جبران شده است. در حالی که طی هشت ماهه ابتدایی سال 6800 تن ماهی گرمابی صادر شده بود، به یکباره با 3440 تن صادرات طی یک ماهه آذر (50 % کل هشت ماه قبل) امید به جبران کسری صادرات ماه های گذشته بیشتر شده است.

علت اصلی این جهش را قبلاً نماینده اتحادیه در عراق گزارش کرده و مراتب به اطلاع سازمان شیلات رسیده بود. طبق گزارش نماینده اتحادیه در آن کشور، در جلسه اتحادیه های پرورش دهندگان ماهی عراق با وزیر کشاورزی این کشور به اطلاع آنها رسانده شده بود که به دلیل کاهش شدید حجم ورودی آب رودخانه های عراق از سر منشأ کشور ترکیه و خطر کم آبی، مجوزهای پرورش ماهی مزارع پرورشی محدود شده و کاهش تولید در آن کشور قطعی است و بدین طریق قطعاً تقاضا برای خرید ماهی کپور ایران در عراق افزایش خواهد داشت.

7- خاویار

کاهش غیر معقول صادرات خاویار موضوعی است که علل آن باید حتما مورد بررسی قرار گیرد. طی 9 ماهه سال 1400 مقدار 3300 کیلوگرم خاویار از مبادی رسمی گمرکی صادر شده بوده است که این رقم در سال جاری به 1662 کیلوگرم کاهش یافته و لذا تنها میلیون دلار ارز از این بخش برای اقتصاد شیلاتی کشور حاصل شده است. در هر حال 26 کشور مقصد صادرات خاویار ایران بوده اند که امارات، بلژیک، ژاپن و قطر چهار مقصد این محصول به شمار می آیند.

مهمترین دلیل کاهش صادرات خاویار را باید در کاهش تولید این محصول در سال جاری دانست. بسیاری از مزارع پرورش ماهیان خاویاری در سال جاری از کاهش تولید خود خبر داده اند که علت آن به عدم ذخیره سازی اولیه در سال های قبل باز می گردد.

8- ماهیان زینتی

صنعت تولید و پرورش ماهیان زینتی به عنوان یک اشتغال مولد خرد، به تدریج در حال رشد و توسعه است. تولیدات این بخش علاوه بر آن که سهم بزرگی در تامین نیاز داخلی دارد، در سبد صادرات آبزیان ایران هم دارای سهم است.

در سال های گذشته 11 کشور مقصد صادرات آبزیان زینتی ایران بودند و حتی کشوری نظیر تایلند با واردات گونه هایی که خود امکان پرورش ندارد به مقصد صادراتی ماهیان زینتی تبدیل شده بود اما در سال های اخیر کشورهای هدف صادراتی محدودتر شده اند. در 9 ماهه سال جاری 211 تن به ارزش 340 هزار دلار به پنج کشور عراق، ترکیه، کویت، آذربایجان و ارمنستان صادر شده است. همانند ماهیان گرمابی، کشور عراق مقصد اصلی ماهیان زینتی صادرات ایران است به نحوی که قریب 97 % صادرات به این کشور بوده است.

لازم به ذکر است که به دلایل تجاری، روند صادرات در سال های اخیر کاهشی بوده است.

  1. تخم عمل آوری شده ماهی قزل آلا

قریب 11 تن تخم ماهی قزل آلا (تحت کد بدل خاویار)  به ارزش 127 هزار دلار به کشور ارمنستان صادر شده که این عدد نیز نسبت به قبل رشد خوبی را نشان داده و امیدواری به افزوده شدن یک محصول دیگر به سبد صادراتی کشور را افزایش می دهد.

ردیف نام محصول مقدار صادرات (تن) ارزش صادرات (هزار دلار)
1 آبزیان دریایی 53.847 94.035
2 میگوی پرورشی 26.380 93.264
3 خوراک آبزیان 30.692 22.552
4 کنسرو ماهی تون 3.938 18.250
5 قزل آلا 7.268 17.503
6 ماهیان گرمابی 10.241 11.802
7 خاویار 1661 (کیلوگرم) 1.501
8 ماهیان زینتی 211 340
9 تخم ماهی قزل آلا 11 127
جمع 132.589 259.374

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اسامی 32 تن از کارکنان کشتی سانچی و سرنوشت آنها

ش دی 24 , 1401
زمان مطالعه: 9 دقیقه مرین‌پرس کشتی سانچی در روز 26 دی ماه 1396 به علت برخورد با یک کشتی چینی دچار آتش سوزی و غرق شد. به گزارش مرین‌پرس ، این کشتی در ۱۵۸ مایلی سواحل شرقی چین دچار حریق شد. در این حادثه تنها پیکر سه تن از سرنشینان […]

همچنین بخوانید: