قانونگذار ضمانت اجرایی محکمی برای اجرای سامانه جامع انبارها درنظر گرفته است/ هرمزگان باید به الگویی برای تسهیل تجارت در کشور تبدیل شود

زمان مطالعه: 3 دقیقه



رییس کل دادگستری هرمزگان بر لزوم دقت نظر کلیه محوطه داران جهت ثبت کالاها وارده به محوطه‌ها در سامانه جامع انبارها تاکید کرد و گفت: قانون گذار ضمانت اجرایی بسیار محکمی برای اجرای این مهم در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، مجتبی قهرمانی روز سه‌شنبه 11بهمن در دوازدهمین جلسه ستاد استانی اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با موضوع تبیین سامانه جامع انبارها که به میزبانی بندر شهید رجایی برگزار شد اظهار داشت: تحول در قوه قضاییه باعث تحول در بخشی از مسوولیت‌های بنادر و گمرکات  می‌شود و تمام این اقدامات مبنای صریح قانونی دارد.  

وی ضمن قدردانی از مشارکت اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و گمرکات استان مبنی بر انجام انبارگردانی در بزرگترین بندر تجاری کشور گفت: با هم افزایی صورت گرفته برای اولین بار در تاریخ بنادر کشور سیستم انبارگردانی تعریف و اجرا  شد که به دنبال این طرح بیش از 122 هزار کانتینر به صورت تک تک شمارش و مشخصات آن وارد سامانه شد.   

قهرمانی بیان کرد: در سرشماری‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که یکی از آسیب‌ها حلقه اول، عدم ارتباط سیستمی انبارها با سامانه تجارت کشور است.

وی در این خصوص از منافع و مزیت‌های طرح انبارگردانی به ثبت بارنامه‌های مبدا انبار و مشخص کردن مقصد کالا و اطلاعات مهم آن، مشخص کردن عملیات انبارش براساس ورود و خروج کالا به منظور جلوگیری از احتکار و معطلی زیاد اشاره کرد و نام برد. 

رییس کل دادگستری هرمزگان کاهش رسوب و تراکم کالاها، امکان استفاده مدیریتی در تصمیم‌گیری‌ها برای صادرات و واردات به ویژه کالاهای اساسی، امکان موثرتر تعزیرات و نهادهای نظارتی به خصوص سازمان بازرسی را از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح عنوان کرد. 

قهرمانی با بیان اینکه در انبارگردانی صورت گرفته تنها رفع مشکلات به صورت مصداقی برای دست اندرکاران کافی نبود تصریح کرد: در انجام این فرآیند آسیب ها شناسایی و در مورد هر یک کارکارشناسی و تحلیلی صورت می گرفت. 

وی در ادامه با اشاره به سفر سرزده اسفندماه سال گذشته رییس دستگاه قضا به استان و بازدید از بندر شهید رجایی گفت : در این سفر 63 دستور صادر شد که 28 دستور مرتبط با گمرکات و اموال تملیکی است. 

رییس کل دادگستری هرمزگان با تاکید بر اینکه استان هرمزگان باید الگویی برای تسهیل تجارت در کشور تبدیل شود، گفت: گمرک شهید رجایی مکلف است در راستای تسهیل در تجارت و حذف بسترهای فساد، طی مدت هفت روز نسبت به اتصال سامانهEPL  به سامانه جامع انبارها اقدام کند.  

به گفته قهرمانی؛ طبق مقررات باید حدود 613 قلم کالا در سامانه ثبت شود که 10 قلم آن شامل برنج، شکر، چای، کنجاله سویا، جو، ذرت دامی، لاستیک، کاغذ، گندم و روغن موتور در اولویت قرار دارد. 

وی همچنین در حاشیه  بازدید خود از گمرک و انبارهای شرکت‌های مستقر در بندر شهید رجایی بر لزوم دقت نظر محوطه داران جهت ثبت در سامانه جامع انبارها و همچنین وورد و خروج دقیق و قانونی کالا تاکید کرد و گفت : قانون گزار  ضمانت اجرایی  بسیار محکمی برای این امر  پیش‌بینی کرد که بر اساس ماده 6 مکرر 2قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا یک چهارم ارزش کالا، جزای نقدی برای انبارداری در نظر گرفته که فرآیند ثبت کالا درسامانه جامع انبارها در بخش ثبت ، وورد و خروج کالاهااحمال داشته باشد .

قهرمانی در پایان گفت: سازمان بازرسی و صمت استان بر فرایند ثبت کالاها در سامانه جامع انبارها نظارت مستقیم خواهند داشت.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تردد ایمن ۱۳۰۰ فروند شناور در آبراه استراتژیک خورموسی

س بهمن 11 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه   به گزارش مرین‌پرس از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، سجاد سبزی‌وند اظهار داشت: ارائه خدمات ترافیک شناور‌ها (VTS) از مهم‌ترین بخش‌های عملیات دریایی است که نقش بسزایی در مدیریت ترافیک دریایی، حفظ ایمنی تاسیسات، تجهیزات بندری و محیط زیست دریایی دارد. […]

همچنین بخوانید: