چشم انتظاری اقتصاد دریامحور از برنامه هفتم

زمان مطالعه: 2 دقیقه

  • ایرج گلشنی (سردبیر روزنامه اقتصاد سرآمد)

​​​​​​​سیاست های کلی نظام برای برنامه هفتم توسعه، ما را به سمت امیدهای بزرگی سوق می دهد، مشروط بر این که سمت و سوی دریایی به خود بگیرد و بر این باور که «ایران خشک است» خط بطلان بکشد.

سال های سال است که سرمایه گذاری در خشکی و دریاهراسی و دریاگریزی گریبان تفکر و منش اقتصادی ما را گرفته است؛ در حالی که کشورهای دریا محور، روز به روز به سمت رشد اقتصادی شتابنده پیش می روند. باور غلطی که بر اقتصاد کلان ما حاکم است و سرمایه ها را به سمت خشکی و کویر می کشاند، ما را از مسیر اصلی رشد و توسعه دور کرده است. باید پذیرفت که «ایران کشوری دریایی» است و از دو سو به دریا راه دارد. دو دریایی مناسب برای تکیه بر اقتصاد دریامحور.

اگر خزر را دریاچه ای بدانیم که ما را به بین الملل در شمال وصل می کند، خلیج فارس و دریای عمان ما را به تمام جهان متصل می کند و این یک موهبت بی نظیر الهی است که نصیب ایران شده است؛ اما شوربختانه به کناری افتاده است.

گرایش به اقتصاد دریامحور و روی آوردن به سواحل بکر و پرفایده می تواند طی چند سال، آثار بسیار قوی و چشمگیری در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی به ما نشان دهد. توزیع جمعیت، معکوس کردن چرخه مهاجرت، ایجاد اشتغال بسیار زیاد و جهت دهی به انبوهی از سرمایه های سرگردان از مزیت های رویکرد به دریا و سواحل ایران است.«گنج پنهان» در سواحل ۷۰۰ کیلومتری مکران منتظر ماست. منتظر است تا با اندکی همت و تلاش و سرمایه گذاری، خیر و برکات سرشار به ایرانیان هدیه کند.

بندهایی در برنامه هفتم توسعه نگاشته اند که ما را امیدوار و البته چشم انتظار می کند. آیا مسئولان عالی اجرایی در سه قوه، به استناد این بندها – به خصوص بند ۹ و ۱۰- ما را به سمت اقتصاد سبز دریا هدایت می کنند؟
انتظار می رود چنین باشد و شروع آن هم از بودجه ۱۴۰۲ باشد تا هیچ فرصتی از دست نرود. ساخت و سازها به آن سمت برود. ساخت مسکن به سواحل کوچ کند. انگیزه های سرمایه گذاری در سواحل لنگر بیندازد. زیرساخت ها در آن سامان مورد توجه جدی قرار بگیرد که دیگر رنج کم آبی ما را نکشد. زیرساخت های معمولی در حوزه گردشگری می تواند توجه انبوهی از کارجویان و مردمان دریادوست را به سوی خلیج بکشاند و بسیار طرح های زودبازده و مفید که به راحتی می تواند هم اشتغال ایجاد کند، هم سرمایه های کوچک را جذب کند و هم مردم را به سمت زندگی با طراوت دریایی سوق دهد. این ها همه انتظارات ما از برنامه هفتم توسعه ایران است.

 

یادداشت

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://eghtesadsaramad.ir/Newspaper/item/107680

لینک کوتاه: https://seanews.ir/43535

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ارتقاء شاخص‌های محیط زیستی مجتمع بندری امام خمینی(ره)/ مکانیزه‌سازی فرآیند بازیافت پسماند در بندر امام

س بهمن 18 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه فرآیند بازیافت پسماند در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با تأمین و تجهیز ۵ دستگاه‌ تولید گرانول از لاستیک‌های مستعمل و تولید چیپس از ضایعات چوبی با هدف ارتقاء شاخص‌های محیط زیستی، کاهش آسیب‌های ناشی از انباشت پسماندها و حفظ سرمایه‌های ملی مکانیزه […]
ارتقاء شاخص‌های محیط زیستی مجتمع بندری امام خمینی(ره)

همچنین بخوانید: