گزارش بازار آبزیان اروپا در فوریه ۲۰۲۳ / آخرین روند‌ها در اروپا ؛ مقدار و قیمت‌های فروش تون ماهیان، سالمون، قزل‌آلا، سی‌بس و سی‌بریم در اروپا

زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین روندها

  • ماه‌های اول سال عموماً یک دوره فروش کند برای محصولات شیلات و آبزیان در اروپا است و سال 2023 نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. تقاضا در طول ماه فوریه پایین بود، اما قیمت ها به طور کلی افزایش یافت، به ویژه برای سی باس، سی بریم وماهیان کفزی. در این شماره از گزارش ، قیمت های حدود 31 درصد ماهیان افزایش داشت، 27 درصد کاهش وقیمت 41 درصد ازآبزیان در بازارهای اروپایی ثابت ماند.
  • اتحادیه اروپا با بریتانیای کبیرو ایرلند شمالی در مورد فرصت های ماهیگیری در سال 2023 برای ذخایر ماهی که به صورت دوجانبه در شمال شرقی اقیانوس اطلس مشترک است، توافقنامه ای منعقد کرد. این توافقنامه به مدیریت پایدار ذخایر ماهی با مدیریت مشترک موجود در آب های هر دو طرف کمک می کند و همچنین ثبات و قابلیت پیش بینی را برای ناوگان های صیادی فراهم می کند. این قانون برای بیش از 74 گونه آبزی اعمال می‌شود و فرصت‌ ماهیگیری بیش از 350000 تن را برای ناوگان اتحادیه اروپا تضمین می‌کند که ارزش تخمینی آن بر اساس قیمت‌های موجود و با توجه به تورم، حدود 1 میلیارد یورو است.
  • این توافقنامه ، مدیریت همه منابع شیلاتی مشترک موجود در آب‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا، تعیین محدودیت‌های مجاز صید (TAC) برای سال 2023 برای ذخایر مشترک، و همچنین دسترسی متقابل به ماهیگیری برای ماهی تون آلباکور را پوشش می دهد . علاوه بر این، طرفین متعهد شدند که چندین جریان کاری مشخص را برای بهبود مدیریت پایدار ذخایر ماهی مشترک در طول سال آینده در کمیته تخصصی شیلاتی اتحادیه اروپا و بریتانیا -از جمله بررسی اقدامات فنی برای حفاظت از ذخایر آسیب پذیر در سراسر حوزه های دریایی- انجام دهند.
  • در 27 ژانویه 2023 شاخص جهانی حمل و نقل کانتینری (FBX) 2214 دلار در مقایسه با 9806 دلار در ژانویه 2022 قیمت گذاری شد. شاخص فعلی بسیار پایین تر از سطح سال گذشته است، اما هنوز بسیار بالاتر از سطوح قبل از COVID-19 است که به عنوان مثال در 6 مارس 2020 تنها 1358 دلار قیمت گذاری شده بود. با این وجود، قیمت‌های کنونی کانتینری ممکن است حمل‌ونقل محموله‌های منجمد به اروپا را تسهیل کند، البته به استثنای اختلالاتی که ممکن است ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی باشد

تون ماهیان

ماهیگیری در غرب و مرکز اقیانوس آرام  بسیارضعیف گزارش شده است. با وجود این، قیمت‌های اسکیپ جک به دلیل تقاضای ضعیف پایین می‌ماند. صید در اقیانوس هند در سطح متوسط باقی می ماند و فعالیت کشتی های حامل افزایش یافته است. قیمت اسکیپ جک کاهش اندکی داشت در حالی که قیمت های ماهی گیدر ( یلوفین) به دلیل تقاضای کمتر، کاهش بیشتری داشت.

ممنوعیت 72 روزه کمیسیون بین المللی اقیانوس اطلس ( (ICCAT  برای حفظ ماهی تون اقیانوس اطلس تا 13 مارس 2023 ادامه دارد. صید همچنان ضعیف است و چندین کشتی صیادی تورهای خود را جمع کرده اند. در نتیجه به دلیل صید ضعیف و کاهش تلاش ماهیگیری، قیمت Skipjack به شدت افزایش یافت در حالی که قیمت yellofin ثابت با قی ماند.

از زمان پایان کمیسیون ماهی تن استوایی بین آمریکایی «ودا» درماه گذشته، تلاش‌های ماهیگیری به طور پیوسته در حال افزایش است و حدود 60 درصد از ناوگان اقیانوس آرام شرقی در حال حاضر ماهیگیری می‌کنند. صید در سطح متوسط تا خوب باقی می ماند در حالی که کشتی ها همچنان از غرب و مرکز اقیانوس آرام  و اقیانوس هند برای تحویل صید وارد بندرگاه ها می شوند. هر دو قیمت Skipjack و Yellowfin ثابت هستند.

قیمت اسکیپ جک اروپایی به دلیل کاهش عرضه، به ویژه از اقیانوس اطلس، افزایش یافت، اما قیمت های ماهی گیدربه دلیل تقاضای کمتر کاهش یافت.قیمت شاخص برای فیله پخته شده و تک تک تمیزشده اسکیپ جک(cooked, single cleaned skipjack loins) به دلیل افزایش سهمیه های معافیت از عوارض گمرکی در ماه گذشته به شدت کاهش یافت.

سالمون

قیمت ماهی سالمون آتلانتیک پرورشی نروژی از زمانی که در هفته 52 سال 2022 به ازای هر کیلوگرم 63.19 کرون نروژ ثبت شد، همچنان به روند صعودی خود ادامه می دهد. بر اساس شاخص NASDAQ ماهی سالمون (2 تا 3 کیلوگرم)، در ژانویه قیمت به 82.02 کرون (هفته 3 سال 2023) رسید که نسبت به هفته قبل 1.32 درصد افزایش داشته است.

آمارهایی که اخیرا توسط شورای غذاهای دریایی نروژ (NSC) منتشر شده نشان می دهد که نروژ 89698 تن ماهی سالمون به ارزش 8.9 میلیارد کرون در ژانویه 2023صادر کرده است. این اعداد نشان دهنده کاهش 6 درصدی از نظر حجم اما افزایش شدید 25 درصدی ارزش نسبت به ژانویه سال گذشته است.

تحلیلگران آژانس توضیح دادند که افزایش قیمت ماهی سالمون باعث افزایش ارزش کل صادرات   در ژانویه شد. حجم کمتر همراه با افزایش تقاضا برای ماهی سالمون نروژی، متوسط قیمت صادراتی را به 93.25 کرون در هر کیلوگرم برای ماهی  کامل در ژانویه افزایش داد که 32 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش داشت. علاوه بر این، قیمت فیله ماهی سالمون تازه در ژانویه 140 کرون در هر کیلوگرم بود که از رکورد قبلی با 129 کرون در کیلوگرم از می 2022  پیشی گرفت.

از نظر بازار، ایالات متحده آمریکا، لهستان و فرانسه سه مورد از مهم ترین  بازارهای سالمون های نروژی در ماه ژانویه بودند. یک سوم ارزش صادراتی (34 درصد) به خارج از اروپا رفت، به این معنی که تنها 66 درصد از صادرات ماهی سالمون در اروپا باقی ماند. این کمترین نسبت ماهی سالمون است که از آوریل 1989 به بازار اروپا در یک ماه ارسال شده است.

قزل آلا

صادرات قزل آلای نروژ طی ژانویه 2023 پس از ثبت 3117 تن به ارزش 310 میلیون کرون نسبت به ژانویه سال گذشته 28 درصد از نظر حجم و 7 درصد از نظر ارزش کاهش یافت. قیمت های صادراتی قزل آلا به طور قابل توجهی بالاتر از ژانویه 2022 بود. ایالات متحده آمریکا، تایلند و لیتوانی سه رتبه اول مقاصد صادراتی قزل آلای نروژ را داشتند.

بر اساس گزارش NSC (شورای غذاهای دریایی نروژ) ، لیتوانی با افزایش ارزش صادرات 24 میلیون کرون به 24.7 میلیون کرون بیشترین افزایش را در ارزش صادرات در این ماه داشته است. با افزایش وزن محصول، صادرات از 14 تن در سال گذشته به 287 تن افزایش یافته است.

سی بس و سی بریم

فروش ماهی باس و ماهی دریایی در ژانویه و فوریه علیرغم افزایش قابل توجه قیمت، در مجموع قوی باقی ماند.  هر دو گونه با افزایش 15 درصدی قیمت ها از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش قیمت بوده اند.

در عین حال، ظاهراً بدون اثرپذیری از قیمت‌های بالا، حجم فروخته‌شده در مرکامادرید اندکی افزایش یافته است، بین 2 تا 3 درصد نسبت به حجم معاملات در ماه‌های اول سال 2022. تنها استثنای این روند صعودی قیمت‌ها، ماهی سی بس سایز بزرگ است که با عرضه کافی و قیمت های ثابت باقی می ماند.

این به دنبال سالی دیگر از رشد بالای صنعت در سال 2022 است که حجم تجارت از انتظارات در حدود 350000 تن پیشی گرفته است. با وجود کاهش قابل توجه عرضه سی باس ترکیه پس از سال 2018 و اختلالات شدیدی که در کل بخش شیلات و آبزی پروری از سال 2020 با آن مواجه شده است، تجارت از سال 2019 به میزان قابل توجهی (حدود 13 درصد) رشد کرده است.

در عین حال، قیمت های بالا ارزش تجارت را افزایش داده است به نحوی که از سال 2019 تا کنون نزدیک به 400 میلیون دلار (+26 درصد) افزایش یافته است. با تداوم ذخیره سازی های بالاترتوسط تولیدکنندگان عمده، به نظر می رسد که عرضه ماهی سی باس همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و احتمالاً تولید از اوج سال 2019  هم فراتر خواهد رفت. عرضه ماهی ماهی نیز احتمالاً افزایش می یابد، البته با نرخ های متوسط تر.










تعداد بازدید:
۰

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

«حکشتی» سه روزه افزایش سرمایه ثبت کرد/ سهام جایزه به پرتفوی سهامداران اضافه شد

د فروردین 7 , 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ۲۳ اسفندماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد و با تصویب مجمع، سرمایه این شرکت از محل سود انباشته، با رشد ۱۶۸ درصدی از ۲۱ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال […]

همچنین بخوانید: