توجه ویژه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ به توسعه بنادر/ باید در مسیر بنادر نسل سوم حرکت کنیم/ پسکرانه بنادر ظرفیت اقتصادی کشور برای رشد تولید و توسعه صنعت است

زمان مطالعه: 2 دقیقه



عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از توجه ویژه مجلس شورای اسلامی به توسعه بنادر در قانون بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: پسکرانه بنادر ظرفیت اقتصادی کشور برای رشد تولید و صنعت است و باید در مسیر بنادر نسل سوم حرکت کنیم.

اسماعیل حسین زهی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره ظرفیت پسکرانه بنادر در راستای افزایش تولید و توسعه صنایع کشور با توجه به نامگذاری شعار سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر «مهار تورم، رشد تولید»، اظهار داشت: حدود ۷۵ درصد جمعیت جهان در نوار ساحلی زندگی می‌کنند اما در کشور ما اینگونه نیست و متاسفانه جمعیت کشور از نوار ساحلی فاصله دارند و در مرکز کشور متمرکز شده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این فعالیت‌های صنعتی و تولیدی کشور نیز در نزدیکی بنادر و سواحل صورت نمی‌گیرد، مسئله‌ای که باعث شده هزینه تمام شده کالا افزایش یابد و نتوانیم از ظرفیت‌های دریایی و بندری کشور به خوبی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته به سمت بنادر نسل سوم و نسل چهارم حرکت کرده‌اند، عنوان کرد: باید در مسیر بنادر نسل سوم گام برداریم و شاهد فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و ارزش افزوده‌ای در پسکرانه بنادر باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: رشد تولید در کشور نیازمند بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی کشور است و پسکرانه بنادر یکی از ظرفیت‌های اقتصادی برای افزایش میزان تولید و توسعه صنعت به شمار می‌رود و باید بتوانیم در شمال و جنوب کشور با توجه به وجود بنادر از این ظرفیت کشور به بهترین شکل استفاده کنیم.

حسین‌زهی با اشاره به اینکه بنادر جنوبی کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: باید شاهد حضور هرچه بیشتر فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در نوار ساحلی کشور باشیم و با توجه به دسترسی بندر چابهار به آب‌های آزاد دنیا و ظرفیت‌های بسیار بالای کانتینری در بندر شهیدرجایی باید از پتانسیل سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استفاده و با در نظر گرفتن مشوق‌های مالی و معافیت‌‌های مالیاتی، شرایط حضور و سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم.

وی همچنین از توجه ویژه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۲ به بنادر کشور خبر داد و گفت: اعتبارات خاصی برای کارکرد هرچه بهتر بنادر در قانون بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است و امیدواریم وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی از این فرصت ویژه به نحوی مطلوب استفاده کنند و شاهد رونق هرچه بیشتر و بهتر بنادر کشور نسبت به گذشته باشیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مرکز پژوهش‌های مجلس روند طرح‌های جامع بنادر کشور را بررسی کرد

ش فروردین 26 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش راد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «نگاهی به روند طرح‌های جامع بنادر کشور، نقاط قوت و ضعف و راهکارهای ارتقای مطالعات جامع آتی» را بیان کرده که طبق آن بنادر نقاطی هستند که ارتباط با بازار جهانی را امکان پذیر […]

همچنین بخوانید: