انواع کانتینر برای حمل و نقل دریایی

زمان مطالعه: 7 دقیقه
انواع کانتینر برای حمل و نقل دریایی

انواع کانتینر برای حمل و نقل دریایی

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، و به نقل از بازار؛ به یک جعبه فلزی مستحکم با گنجایش معین که از هر طرف مهر و موم شده است کانتینر می گویند. کانتینرها برای حمل بار از طریق کامیون، کشتی و… مورد استفاده قرار می گیرند. خالی و پر کردن کانتینرها بسیار آسان است و اغلب برای آسان سازی حمل و نقل استفاده می شود. نکته ای که در مورد کانتینر ها باید بدانید این است که ابعاد استاندارد آن متناسب با زیر ساخت حمل و نقل است و همین امر سبب شده که حمل بار با استفاده از کانتینر جز رایج ترین نوع حمل و نقل کالا مخصوصا در مسیرهای آبی محسوب شود. حمل بار از طریق کانتینر چه مزیت هایی دارد؟ پر کاربرد ترین کانتینر برای حمل دریایی کدام است؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ این قبیل سوالات دست یابید.

حمل کانتینر چه مزایایی دارد؟
حمل و نقل از طریق کانتینر مزایای بسیاری را برای صاحبین بار و فعالان حوزه صادرات و واردات کالا به ارمغان می آورد اما همواره این نوع حمل و نقل با چالش هایی نیز مواجه است. در ادامه به اصلی ترین و مهمترین مزیت حمل و نقل کانتینری می پردازیم:

یکی از وسیله هایی که به صورت استاندارد می توانید از آن برای حمل و نقل استفاده کنید کانتینر است. در هر نقطه جهان که بروید خواهید دید که برای حمل و نقل هوایی، یا کشتی و کامیون در چه حجم گسترده ای از کانتینر استفاده می شود. در واقع کانتینر واحدی منحصر به فرد برای حمل و نقل شناخته شده است و هر کانتینر دارای شماره شناسایی و کد مخصوص خود است.

امروزه برای حمل کالا هایی مانند خودرو، گندم، زغال سنگ و.. از کانتینر استفاده می شود. کانتینر ها برای کاربرد های گوناگونی طراحی و تولید شده اند. برای محصولات شیمیایی و بار های خشک و … نیز کانتینر های به خصوصی وجود دارد. یکی از مزیت های کانتینر قابل بازیافت بودن آن است و می توان از آن برای هدف های دیگر نیز استفاده نمود.

حمل بار با استفاده از کانتینر دارای هزینه‌ حمل و نقل بسیار کمی است. البته ناگفته نماند که حمل و نقل کانتینری دارای استاندارد حمل بار بوده و جابجایی هر گونه بار با آن تقریبا ۲۰ برابر ارزان تر از وسیله های معمولی دیگر خواهد بود.

حمل بار از طریق کانتینر بسیار آسان و سریع است. به لطف کانتینر ها است که حمل و نقل سرعت پیدا کرده و بار ها زود تر به مقصد خود خواهند رسید.

یکی از مزایای کانتینر استفاده از آن ها به عنوان انبار است. شما می توانید از کانتینر به عنوان انبار استفاده کنید؛ شاید شنیده باشید کانتینر ها برای خود انباری کاربردی محسوب می شوند و از بار نیز حفاظت می کنند.

بارهایی که در کانتینر قرار می گیرد و حمل می شود برای حمل کنندگان کاملا پنهان است. کانتینر فقط در مبدا و مقصد باز می شود و گزینه بسیار خوبی برای کاهش فساد و سرقت است. بسته بندی ساده و ارزان همان مزیتی است که کانتینر ها در صنعت حمل و نقل به ارمغان آورده است.

 

انواع کانتینر برای حمل دریایی
در جهان‌ امروز یکی از پرکاربردترین روش برای حمل و نقل کالا، حمل دریایی است که از طریق کانتینرها در ابعاد و انواع مختلف صورت می گیرد. حمل نقل دریایی از گذشته نیز وجود داشته و امروزه در فاز مجهزتری مورد استفاده قرار می گیرد.

آب های آزاد و دریاها به کشور خاصی تعلق ندارند و با این وجود تعرفه حمل و نقل به آن اختصاص نخواهد گرفت. به همین دلیل یکی از روش های ارزان و آسان برای حمل و نقل، حمل دریایی است. همین ارزانی حمل و نقل سبب شده که سالیانه بیش از هزاران کشتی که دارای کانتینر های بزرگ هستند از طریق دریا و آب های آزاد جابجا شوند.
کانتینرهای دریایی نیز انواع مختلفی دارند و با روش های گوناگونی دسته بندی می شوند. کانتینر های دریایی را می توان با توجه به اندازه به انواع مختلفی دسته بندی کرد.

انواع کانتینرهای دریایی
کانتینرهای دریایی را می توان از نظر اندازه به کانتینرهای ۴۰ فوت و ۲۰ فوت تقسیم نمود. البته کانتینرها در اندازه های بزرگتر یا کوچکتر نیز موجود هستند. شرکت هایی که فرایند حمل و نقل را انجام می دهند همواره در تلاشند که کالا ها را به گونه ای در کانتینر قرار دهند که مضربی از ۴۰ فوت یا ۲۰ فوت شود. البته این تقسیم بندی ها تنها از نظر اندازه می باشد.

این دسته بندی را می توانید با دسته بندی های دیگری ترکیب نمایید. کانتینر ۲۰ فوت سقف دار، کانتینر ۴۰ فوت سقف دار، کانتینر یخچال دار، کانتینرهای ۲۰ فوت بدون سقف و کانتینر ۴۰ فوت بدون سقف از انواع کانتینر های دریایی محسوب می شوند که بیشترین کاربرد را در صنعت حمل کانتینری دارند. این کانتینر ها برای مصرف های گوناگونی استفاده می شوند.

دسته بندی کانتینر از نظر بدنه
کانتینر ها را می توان از نظر شکل بدنه نیز به چند دسته تقسیم نمود. برای مثال کانتینر هایی کفه ای موجود بوده که دارای دو دیواره هستند. مصرف کنندگان می توانند با توجه به کاربرد مورد نظر خود، دیواره های آن را نیز جمع نمایند. معمولا در این‌کانتینر ها کالاهایی را قرار می دهند که در اثر شرایط آب و هوایی سخت خراب نمی شوند. یکی دیگر از کانتینرهای دریایی، کانتینر بدون سقف است. البته نا گفته نماند که این قبیل کانتینرها دارای دیواره های کناره هستند و در اکثر موارد برای جابجایی کالا هایی که دارای ارتفاع زیادی است استفاده می شود.

کانتینر های دیگری نیز وجود دارند که دو طرف آن آزاد بوده و تنها در دارند. به این قبیل کانتینر ها، کانتینر دو در گفته می شود. معمولا کالا هایی که دارای عرض زیادی هستند را با این کانتینرها جابجا می کنند.

سقف کانتینر دو در، ارتفاع زیادی ندارد. کانتینر ارتفاع کوتاه نیز یکی دیگر از انواع کانتینرهای دریایی هستند. کالا هایی که در صنایع فلزی، ساختمانی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند را می توان با استفاده از این کانتینر جا به جا کرد. سنگ، سرامیک و.. از جمله این کالا ها محسوب می شود.

کانتینرهایی نیز ساخته شده‌اند که در آ ن در قسمت بغلی کانتینر قرار دارد. به این کانتینر ها اوپن ساید گفته می شود. کانتینر بغل باز یا همان اوپن ساید را می توان برای کالا های مختلفی استفاده نمود.

 

از نظر کاربرد کانتینر ها به چند دسته تقسیم می شوند؟
کانتینر ها را نیز می توان با توجه به کاربردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. برای مثال کانتینر یخچالی که نوعی از کانتینر های پر کاربرد محسوب می شوند برای کالا هایی مناسب است که نیازمند سرما و دمای پایین بوده و اگر در محیط خنک قرار نگیرد از بین می رود و خراب می شود. کانتینر عایق نیز یکی دیگر از انواع کانتینر های دریایی است.

کانتینر عایق برای کالاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که سرما و گرما سبب تخریب آن می شوند و ممکن است با سرما یا گرما آسیب ببینند. در کانتینر عایق دستگاهی طراحی شده است که وظیفه تنظیم دما را بر عهده دارد. بدنه این کانتینر از متریالی تولید شده است که از خود سرما و گرما را عبور نخواهد داد.
کانتینر های حرارتی نیز نوع دیگری از کانتینر دریایی هستند؛ در این‌ کانتینر ها دستگاه هایی برای تولید حرارت و گرما طراحی شده است. کالاهایی وجود دارند که در اثر سرما از بین می روند و با این وجود باید در دمای بالایی قرار بگیرند.

کانتینر مخزن دار، تهویه دار و تانکری دسته بندی های دیگری از کانتینر دریایی هستند. باید بگوییم که تعداد دسته بندی کانتینر دریایی بسیار زیاد بوده و به گونه ای طراحی و تولید شده اند که تمامی نیاز انسان را در صنعت حمل و نقل پوشش دهد.

بسیاری از تاجران و صاحبین کالا هنگامی که قصد جابجایی و حمل بار خود را دارند روش حمل کانتینری را انتخاب می کنند. چرا که حمل و نقل کانتینری علاوه بر سرعت بالا هزینه‌ بسیار کمی را به صاحبین بار تحمیل می کند. در این مطلب سعی شد انواع کانتینرهای مناسب برای حمل دریایی از نظر کاربرد و بدنه معرفی شود. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

انتهای پیام/

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تصویب نسبت دوبرابری نرخ رشد اقتصاد دریامحور به اقتصاد کشور

ی فروردین 27 , 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه در کمیسیون‌ های اقتصادی و زیربنایی مجمع تشخیص؛ کمیسیون ‌های «اقتصادی، اداری و بازرگانی» و «زیربنایی و تولیدی» مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دومین جلسه مشترک خود به بررسی موضوع ارجاعی از صحن مجمع در خصوص سیاست ‌های کلی توسعه دریامحور پرداختند. به گزارش مارین نیوز، […]

همچنین بخوانید: