اخبار ماه های آغازین 2023 تجارت جهانی آبزیان مجله اینفوفیش

زمان مطالعه: 7 دقیقه

شاخص برای قیمت ها

گراندفیش 9

ماهی پهن 11

ماهی تن 12

سطح زیان کوچک 13

سفالوپودها 14

سخت پوستان 16

دوکفه ای 18

ماهی سالمون 19

قزل آلا 19

ماهی آب شیرین 19

گونه های غیر سنتی 20

سی بس و سی بریم 21

گزارش قیمت ماهی اروپا، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط خبرنگاران صنعت و با هدف ارائه راهنمایی در مورد روندهای قیمتی گسترده است. اطلاعات قیمتی باید فقط برای پیش بینی روندهای میان مدت و بلند مدت استفاده شود. فائو مسئولیتی در قبال هر گونه خطا ندارد.

آخرین اخبار

عید ایستر زمان خوبی برای مصرف غذاهای دریایی به ویژه در بخش جنوبی قاره بود. قیمت‌ها همچنان بالا می‌روند، زیرا علاقه مصرف‌کننده همچنان زیاد است و عملاً تمام سطوح قیمت توسط مصرف‌کنندگان پذیرفته می‌شود. در شماره حاضر گزارش قیمت ماهی اروپا، قیمت های انواع ماهی برای 25 درصد از محصولات افزایش یافته،20 درصد کاهش داشته و 55 درصد ثابت مانده است. به طور کلی، قیمت ماهی سالمون پس از رسیدن به سطوح بالا در مارس 2023 تا حدودی کاهش یافت. قیمت ماهی کاد نیز به نوعی کاهش داشت در حالی که قیمت های برخی گونه ها به افزایش ادامه داد. قیمت میگو پس از ماه ها سطح نسبتا پایین، شروع به حرکت رو به بالا کرد.

در پایان ماه، نمایشگاه صنعت غذاهای دریایی اروپا در بارسلون برگزار می شود. این نمایشگاه برای بخش آبزیان بسیار رویداد مهمی است و تصمیمات تجاری حیاتی در این نمایشگاه اتخاذ خواهد شد.

شاخص قیمت حمل هر کانتینر در هفته سوم آوریل 4 درصد افزایش یافت که اولین افزایش در 15 هفته گذشته بود. اما در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته هنوز 78 درصد کمتر است. این شاخص به ازای هر کانتینر 40 فوتی 1.778 دلار است که 83 درصد کمتر از اوج 10.377 دلار در سپتامبر 2021 است.

شاخص جهانی حمل و نقل کانتینری (FBX) در 27 ژانویه 2023، 2.214 دلار در مقایسه با 9.806 دلار در ژانویه 2022 قیمت گذاری شد. شاخص فعلی بسیار پایین تر از سطح سال گذشته است، اما هنوز بسیار بالاتر از سطوح قبل از کووید19 است، به عنوان مثال، در تاریخ 6 مارس 2020، 1.538دلار بود. با این وجود، قیمت های فعلی ممکن است حمل و نقل محموله های منجمد به اروپا را تسهیل کند، به استثنای اختلالاتی که ممکن است ناشی از تنش های سیاسی باشد.

سرپایان

در حال حاضر تقاضا برای سفالوپودها زیاد است که منجر به قیمت های بسیار بالا می شود. اسکوئید و اختاپوس پس از ماه‌ها قیمت نسبتاً پایین، به‌ویژه برای اختاپوس‌ها، به قیمت های بالاتری دست پیدا کردند. تجار در حال ذخیره سازی برای تقاضای تابستان هستند زیرا انتظار می رود فصل گردشگری امسال پس از سه سال قرنطینه به دلیل کووید19 بسیار قوی باشد.

سخت پوستان

قیمت میگوی آرژانتینی پس از ماه ها فروش آهسته در حال افزایش است که عمدتاً به دلیل تقاضای زیاد در هفته مقدس است. علاوه بر این، صید تا ماه جولای کاهش خواهد یافت، بنابراین بازار، به ویژه برای اندازه های بزرگتر، کمبود عرضه خواهد داشت.

تأثیر برگزیت بر لابستر نروژی (به نام میگوی خلیج دوبلین ایرلند) در سهمیه صید تأثیر گذاشت. ایرلند 14 درصد سهمیه کمتری برای این گونه در سال 2022 برداشت کرد. با وجود این کاهش، صادرات لابستر نروژی منجمد ایرلند به دلیل افزایش قابل توجه قیمت لابستر نروژی با قیمت 67 میلیون دلار ثابت ماند. در واقع، مقدار صادرات بین سال های 2021 تا 2022 از 5.200 تن به 4.600 تن کاهش یافته است.

قیمت خرچنگ ها نسبت به سایر سخت پوستان بسیار بالاست. خرچنگ اروپایی عرضه بسیار کمی دارد، دوره تولید اصلی تازه شروع شده است و سطح قیمت ها فوق العاده بالاست.

 ماهیان آب شیرین

واردات فیله گربه ماهی منجمد به اتحادیه اروپا در سال 2022 به 223 میلیون دلار رسید که 60 درصد افزایش نسبت به سال 2021 را نشان می دهد. هلند با 54 میلیون دلار، اصلی ترین کشور واردکننده بود و پس از آن آلمان، بلژیک و اسپانیا قرار دارند. ویتنام تامین کننده اصلی این محصول در بازار اتحادیه اروپا است، در حالی که هلند یک مرکز واردات برای ارسال محصولات به کشورهای همسایه است.

ماهی سالمون

افزایش قیمت ماهی سالمون نروژی، اقیانوس اطلس از 102.30 کرون در هفته هشتم به 111.59 کرون در هفته یازدهم ادامه یافت، اما سپس به 101.26 کرون در هفته سیزدهم کاهش یافت، به این معنی که قیمت سالمون آتلانتیک (2-3 کیلوگرم) در ماه مارس-آوریل بر اساس شاخص NASDAQ نسبت به هفته قبل (هفته دوازدهم) 2.73 کرون کاهش داشت.

صادرات غذاهای دریایی نروژ از نظر ارزش در سه ماهه اول زیاد بوده است. ضعف قابل توجه کرون نروژ، تورم مواد غذایی و رشد قیمت گونه هایی از جمله ماهی سالمون در بازار ، توضیح اولیه برای این رشد است.

نروژ در این دوره 263.600 تن ماهی آزاد به ارزش 28.8 میلیارد کرون صادر کرد که به معنای کاهش 6 درصدی از نظر مقدار اما افزایش قابل توجه 24 درصدی ارزش نسبت به سه ماهه اول سال گذشته است. به گفته تحلیلگران، همین کاهش مقدار به افزایش قیمت ها به بالاترین حد تاریخی در کوتاه مدت کمک کرده است.

تضعیف عرضه جهانی ماهی سالمون، رشد تقاضا همراه با قوی شدن دلار از رشد انفجاری صادرات به آن بازار حمایت می کند. لهستان، ایالات متحده آمریکا و فرانسه بزرگترین بازارهای ماهی سالمون در سه ماه اول سال بوده اند و صادرات به طور خاص به بازار ایالات متحده با 53 درصد افزایش، بیشترین رشد ارزش را داشته است. علاوه بر این، هنوز هم تغییری در خرید ماهی سالمون به سمت افزایش مصرف رستوران پس از همه‌گیری وجود دارد، در عین حال که مصرف خانگی همچنان بالاست.

از نظر ماهانه، مجموع صادرات ماهی سالمون نروژی در ماه مارس به 93.700 تن به ارزش 11.3 میلیارد کرون رسید که به معنای کاهش 4 درصدی در مقدار اما افزایش قابل توجه 34 درصدی از نظر ارزشی نسبت به مارس سال گذشته است.

ماهی قزل آلا

نروژ در سه ماهه اول سال 2023، 10.200 تن قزل آلا به ارزش 1.1 میلیارد کرون صادر کرد که به معنای کاهش 12 درصدی از نظر مقدار اما افزایش قابل توجه 18 درصدی ارزش نسبت به سه ماهه اول سال گذشته است. علاوه بر این، نروژ در ماه مارس 4.100 تن به ارزش 480 میلیون کرون صادر کرد که به معنای افزایش مهم 27 درصدی و 71 درصدی به ترتیب نسبت به ماه سوم سال 2022 بود. از نظر بازار، ایالات متحده آمریکا، تایلند و لیتوانی مهمترین کشور واردکننده قزل آلا در این دوره بودند.

قیمت فیله ماهی قزل آلای تازه در سه ماهه اول به بالاترین حد تاریخی رسید: به ازای هر کیلوگرم 143 کرون ، به این معنی که نسبت به سه ماهه چهارم سال 2022، 7 کرون افزایش یافت. علاوه بر این، قزل آلای کامل تازه نیز به رکورد قیمت رسید. پس از ثبت 108 کرون در هر کیلوگرم، بالاتر از رکورد قبلی ثبت شده در سه ماهه دوم سال 2022،عملا 8 کرون افزایش یافت.

سی بس و سی بریم

در حالی که قیمت‌های فروش نهایی در سال جاری بالا بوده لیکن افزایش هزینه‌های تولید همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی پرورش دهندگان است و تا حد زیادی هرگونه سود ناشی از قیمت‌های بالاتر را خنثی کرده است. یک سازمان تولیدکننده یونانی اخیراً شکایت کرده است که پرورش دهندگان با ضرر و زیان کار می‌کنند و قیمت‌های ابتدایی فروش5.30 یورو برای هر کیلوگرم ماهی سی بس و 4.80 یورو به ازای هر کیلوگرم برای ماهی سی بریم دریایی اعلام شد. در همان زمان، هزینه های تولید به 5.50 یورو در هر کیلوگرم افزایش یافت. پیش‌بینی‌های مصرف تقاضای ضعیف در ایتالیا و فرانسه، بازارهای اصلی ماهی سی بس و سی بریم را نشان می‌دهد ، در نتیجه کاهش درآمد قابل دستیابی تولیدکنندگان در میان فشارهای تورمی مصرف‌کنندگان. به این ترتیب، سال 2023 ممکن است سال چالش دیگری برای تولیدکنندگان باشد.

عرضه ماهی سی بس و سی بریم از ترکیه، تولیدکننده پیشرو جهانی ، کمتر از میزان مشاهده شده در سال های گذشته بوده است. در نیمه دوم سال 2022، صادرات ترکیه به حدود 53.000 تن رسید که 16 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2021 است. آمارهای ژانویه 2023، جدیدترین آمارهای موجود در زمان نگارش این مقاله، حاکی از افزایش محسوس در مقدار صادرات ماهانه است. با این حال، ذخایر کم در بازار به این معنی است که عرضه همچنان محدود است، به ویژه برای ماهی سی بریم. به نظر می رسد زمین لرزه عظیم ترکیه-سوریه در فوریه 2023 تأثیر چندانی بر عرضه ماهی سی بس و سی بریم نداشته است، چرا که مزارع تحت تأثیر قرار نگرفته اند و لجستیک ملی می تواند خود را با چالش ها وفق دهد.

قیمت‌ها در تمام انواع ماهی سی بس دریایی بالا و ثابت باقی می‌ماند زیرا تقاضای ثابت، قیمت‌ها را به 23 درصد بالاتر از سال گذشته رساند (MERCAMADRID، عمده‌فروشی اسپانیا). قیمت ماهی‌های دریایی کوچک و متوسط در ماه آوریل به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت، به طوری که هر دو درجه بندی اکنون 14 درصد کمتر از اوج خود در ماه فوریه هستند.












تعداد بازدید:
۰

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نجات جان خدمه یک لنج تجاری توسط دریانوردان گروه کشتیرانی+(فیلم)

د خرداد 1 , 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه به گزارش مانا به نقل از روابط عمومی کشتیرانی والفجر، در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه خدمه یک لنج تجاری که با توجه به شرایط جوی در استان بوشهر دچار آبگرفتگی شده بود، توسط دریانوردان شناور کارن ۸ نجات یافتند. این گزارش حاکی است: در این عملیات […]

همچنین بخوانید: