نیروی دریایی ارتش در مرز و فرامرز در حال دفاع و حفاظت است

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش خبرگزاری مهر، امیردریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی روز چهارشنبه در مراسم جشن اقتدار که در دانشگاه زنجان برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، با اشاره به سفر ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به دور دنیا، اظهار کرد: ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش که بیست‌ونهم شهریور سال ۱۴۰۱ به مأموریت دریانوردی دور کره زمین اعزام شده بود، بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه امسال وارد آب‌های نیلگون کشور شد.

وی با بیان اینکه ناوگروه ۸۶، در طول مسیر حرکت و خدمت دریایی خود، مهرماه سال گذشته از بندرعباس به سمت شرق حرکت کرد، ادامه داد: این ناو با توجه به اهمیت دیپلماسی دفاعی از هند و اندونزی عبور کرد و برای نخستین‌بار، بیشترین عرض اقیانوس آرام را پس از گذر از دریای جاوه و عبور از تنگه مکاسار و دریای سلبس، بدون هیچ حادثه‌ای سپری کرد. لازم به ذکر است که تأمین سوخت ناو دنا در سفر ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در دور دنیا از طریق ناوبندر مکران تأمین می‌شد.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دو ناو دنا و مکران، در سفر به دور دنیا، ۷۰ هزار کیلومتر، طی مسافت کرده و جاکارتا، سواحل قاره آمریکا، ریودوژانیرو و کیپ‌تاون آفریقای جنوبی جزو توقفگاه‌های ناوگروه ۸۶ ارتش بودند، تصریح کرد: عبور از قاره اقیانوسیه، اقیانوس آرام و اقیانوس هند نقطه عطف این سفر مقتدرانه دریایی است اما نقطه درخشان آن به طور قطع حضور و پیمایش دریایی در حریم آمریکایی‌ها بود.

تاج الدینی با تاکید بر اینکه این مأموریت گام بزرگ نیروی دریایی ارتش برای احیای تمدن دریایی ایران بود، اذعان کرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در آب‌های آزاد دنیا و دریانوردی بلندمدت، عمق راهبردی و آینده‌نگری در قدرت دریایی توأم با حوزه نفوذ و هویت منطقه‌ای خود را تثبیت و گسترش داده است. حضور مستقل و مقتدر در دریای آزاد یکی از نقاط قوت افتخارآمیز نیروی دریای ایران است.

وی ادامه داد: نیروی دریایی دائماً در حال اجرای مأموریت است و خود را برای روز مبادا آماده می‌کند؛ نیروی دریایی در مرز و فرامرز دائماً در حال دفاع و حفاظت است و حضور ناوگروه ۸۶ ارتش در آب‌های بین‌المللی پیام صلح و دوستی برای کشورها است.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه دشمن بنا داشت ما را در توسعه محدود کند، اما دلاورمردان ارتش تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند و امروز از بهترین تجهیزات برخوردار هستیم، بیان کرد: عرصه جنگ در دریا پیچیدگی بیشتری نسبت به عرصه جنگ در زمین دارد و ما نزدیک‌ترین نیرو در رویارویی با استکبار جهانی را داریم. امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از بهترین تجهیزات نظامی دریایی در دنیا برخوردار است و با همکاری و همدلی با

تاج الدینی با بیان اینکه مأموریت‌ها بر لبه تکنولوژی و دانش حرکت می‌کند و از ظرفیت همه مجامع علمی و دانشگاه‌ها استفاده می‌شود، تشریح کرد: اگر می‌خواهیم در لبه دانش حرکت کنیم باید از تجهیزاتی استفاده کنیم که ساخت ملی باشد. ناوشکنی که در این مأموریت حضور داشت به طور کامل ساخت داخل است. جوانان غیرتمند در صنایع و نیروی دریایی همت کردند ناوشکن تمام ایرانی دنا را به‌گونه‌ای آماده کردند که بتواند تمام سختی‌ها و تنش‌های دریایی با امواج بلند را تحمل کند.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: انجام دریانوردی‌های طولانی و حرفه‌ای نیازمند آماده‌سازی‌های مختلف و مهیا شدن از نظر تخصصی و تجهیزاتی و کسب مهارت‌های لازم است. در این هشت‌ماه شاهد شرایط جوی مختلفی بودیم و گاهی شرایط نامتعارف و طول موج‌های بیش از ۱۲ متر را تجربه کردیم که لازمه دریانوردی در این شرایط، کسب آمادگی در همه ابعاد است.

وی افزود: متخصصان نیروی دریایی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان ایرانی اطلاعات ۵۰ سال هواشناسی و جو اقیانوس را پیاده و یک نرم‌افزار تولید کردند که با ۲ درصد خطا می‌تواند بگوید تا ۲۰ سال آینده وضعیت هوای اقیانوس چگونه است. این نرم‌افزار ابزاری راهبردی برای آینده کشتیرانی نظامی و غیرنظامی کشور است که به خوبی عیار و صحیح بودن خود را در این مأموریت به نمایش گذاشت.

تاج‌الدینی متذکر شد: غیر از نرم افزار هواشناسی، برای عبور از آب‌های خروشان اقیانوس آرام به نرم افزاری نیاز بود که با انجام محاسبات تعادل، در هوای ناپایدار به کشتی کمک کند؛ با وجود تحریم‌ها متخصصان ایرانی دست به کار شدند و نرم افزاری ساختند که می‌تواند محاسبات توزیع وزن از یک قایق تا ابعاد بزرگ شناور را انجام دهد.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه نیروی دریایی دستاوردهای بسیار خوبی در این مأموریت داشت، گفت: ما باید بررسی و ارزیابی‌هایی را در پهنه اقیانوس انجام می‌دادیم و باید نشان می‌دادیم که در هر جا که لازم باشد از جمهوری اسلامی دفاع می‌کنیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نخستین مرکز مکانیزاسیون مدیریت برنامه ریزی عملیات بندری در بوشهر مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفت

چ خرداد 10 , 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، محمد شکیبی نسب در این آیین اظهار کرد: بندر بوشهر اکنون مفتخر است تا با فعالیت مرکز مکانیزاسیون مدیریت برنامه ریزی عملیات بندری در سه سامانه مجزای احراز هویت خدمات بندری، مدیریت پهلودهی و تخلیه و بارگیری کشتی ها و […]
نخستین مرکز مکانیزاسیون مدیریت برنامه ریزی عملیات بندری در بوشهر مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفت

همچنین بخوانید: