احیای بندر چندمنظوره ترکمن پس از ۲۷ سال

زمان مطالعه: 3 دقیقه
احیای بندر چندمنظوره ترکمن پس از ۲۷ سال




تین نیوز


مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان از آغاز عملیات احیای بندر تاریخی و چندمنظوره ترکمن پس از ۲۷ سال خبر داد و گفت: این پروژه با پیشرفت قابل توجهی در حال انجام است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، نوراله عباسی به تشریح چگونگی روند اجرای پروژه علاج بخشی و احیای خلیج گرگان، جزیره آشوراده و تالاب میانکاله پرداخت و اظهار کرد: روند اجرای این پروژه پیشرفت بسیار خوبی دارد و پس از اتمام فاز اول، برنامه های اجرای فازهای بعدی در سفر دوم رئیس جمهور به استان گلستان مطرح می شود.

وی با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده عملیات لایروبی احیای بندر تاریخی ترکمن پس از ۲۷ سال به عنوان بخشی از پروژه فاز اول در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال انجام است، ادامه داد: ظرف ۲ ماه اخیر با استقرار پیمانکار، لایروبی حوضچه برای برقراری راه دسترسی خلیج گرگان به اسکله ها آغاز شد.

رئیس بنادر و دریانوردی استان گلستان با تأکید بر اینکه این بندر پس از احیا به شکل چندمنظوره و رویکردهای ریل پایه و گردشگری دریایی مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: به همین منظور ارتباط ریلی با اسکله های بندر که در گذشته وجود داشته بازسازی و بخش تجاری از طریق ریل راه آهن موجود در محوطه بندر و انبار ۳ هزار و ۲۰۰ متری راه اندازی می شود.

وی میزان حجم لایروبی کانال و حوضچه بندر را ۱۲۶ هزار مترمکعب برشمرد و خاطرنشان کرد: تا به امروز حدود ۱۰۵ هزار مترمکعب انجام شده و پیش بینی می شود در صورت مساعد بودن شرایط جوی عملیات تا ۲۵ خرداد سال جاری به اتمام برسد.

عباسی راه اندازی بخش مسافری و گردشگری دریایی را از مهمترین اهداف پروژه مذکور عنوان کرد و گفت: پیش از احیای این بندر سالانه حدود ۲۰۰ هزار مسافر از طریق تنها اسکله تفریحی موجود به جزیره آشوراده و سایر مناطق خلیج گرگان جابجا می شد که قطعاً با احیای بندر تاریخی و احداث اسکله جدید به طول ۲۵ متر، عرض ۳ متر و ارتفاع یک و نیم متر، بخش گردشگری و مسافری با ظرفیت بسیار بالا فعالیت خواهد کرد.

وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بنادر گز و ترکمن در روز پنج شنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۲، تصریح کرد: با توجه به اینکه راه آهن موجود در محوطه بندر به راه آهن سراسری متصل است با مدنظر قرار دادن این مسائل اقدامات انجام شده برای احیای این بندر به اعضای کمیسیون تشریح شد و امیدواریم با تخصیص اعتبارات کافی بتوانیم این بندر را احیا کرده و زمینه اشتغال و توسعه صنعت گردشگری منطقه را فراهم کنیم.

گفتنی است، پروژه علاج بخشی و لایروبی کانال های خلیج گرگان و جزیره میانکاله طبق برنامه توسط سازمان بنادر و دریانوردی در حال اجرا بوده که شرکت پویا طرح پارس به عنوان مشاور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مؤسسه مکین به عنوان پیمانکار پروژه هستند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

میناب بیش از ۶ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو دارد

ش خرداد 13 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقهبندرعباس – ایرنا – مدیرکل شیلات هرمزگان، میناب را به عنوان یکی از شهرستان های مهم اشیلاتی ستان یاد کرد و گفت: این شهرستان بیش از ۶ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو دارد. منبع

همچنین بخوانید: