اقتصاد ایران، بالاتر از میانگین جهانی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

با تداوم خبرهای مثبتی که در روزهای گذشته اقتصاد ایران را در برگرفته، حالا گزارش جدید بانک جهانی نشان می‌دهد که رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ بالاتر از میانگین جهانی خواهد بود.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا، هرچند اعداد به ثبت رسیده هنوز با اهداف کلان کشور در چارچوب برنامه هفتم توسعه فاصله دارد اما در سالی که تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین، میانگین رشد جهانی اقتصاد کاهش یافته، اقتصاد ایران بالاتر از میانگین خواهد ایستاد.

چهره روز: اقتصاد ایران

طبق اعلام بانک جهانی، اقتصاد جهانی همچنان از یک سری شوک‌های بی‌ثبات کننده رنج می‌برد و پس از گذشت بیش از دو سال از همه‌گیری، تهاجم روسیه به اوکراین و تاثیرات جهانی آن بر بازارهای کالا، زنجیره‌های تامین، تورم و شرایط مالی، کاهش رشد جهانی را تشدید کرده است. بانک جهانی رشد تولید ناخالص داخلی برای ایران در سال جاری را ۲.۷ و برای سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۳ برآورد کرده است، به عبارتی ایران رشد اقتصادی ۲.۲ درصدی را تجربه می‌کند که برابر با متوسط رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقاست. بر اساس برآورد بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی ۲.۹ درصدی ثبت کرده است.

اتاق بازرگانی نیز امروز شامخ را منتشر کرده و بالاترین عدد ۴۴ ماه گذشته به ثبت رسیده است. شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران ۵۷.۳۰ محاسبه شده است و شاخص کل بعد از رکود شدید ماه گذشته بیشترین مقدار ۴۴ ماهه خود را ثبت کرده است که از شروع مجدد فعالیت‌ها در اکثر شرکت‌ها بعد از تعطیلی طولانی‌مدت فروردین حکایت دارد.

در بازار جهانی نیز طلا صعودی بوده است. قیمت جهانی طلا امروز (چهارشنبه) افزایش یافت و در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار تصمیم فدرال رزرو هستند، طلا در بازه محدود معامله می‌شود.

سقوط روز: قیمت دلار

در روزهای گذشته قیمت انواع ارز در بازار آزاد روند نزولی داشت و نسبت به هفته‌های گذشته با کاهش نسبی مواجه شد. در ساعات گذشته، دلار وارد کانال ۴۰ هزار تومانی شد. در بازار آزاد هر دلار آمریکا با افت بیش از هزار تومانی، تا ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان نیز کاهش پیدا کرد.

بانک مرکزی یک هشدار دلاری نیز داشت. بانک مرکزی به مردم درباره وجود دلارهای تقلبی در بازار غیررسمی هشدار داد و تاکید کرد: هموطنان به منظور جلوگیری از به خطر افتادن اموال و دارایی‌های خود، برای انجام امور و مصارف ارزی صرفاً به شعب ارزی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز مراجعه کنند.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز از ساعت کار کارمندان گفت. رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص کاهش ساعت کاری ادارات توضیحاتی ارائه کرد و گفت: پیشنهاد ما به دستگاه های اداری این است که از ساعت ۱۳ بعدازظهر ادارات تعطیل شوند تا مصرف انرژی کاهش یابد.

تامین شده روز: برق صنایع

وزیر نیرو گفت: بر اساس برنامه مشترک وزارت نیرو و وزارت صمت، در تابستان امسال برق مورد نیاز ۵۸۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی که معادل ۹۰ درصد صنایع کشور را تشکیل می‌دهند، بدون محدودیت تامین می‌شود.

همچنین مدیرکل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر با تشریح نحوه نظارت بر مصرف برق ادارات گفت: بر اساس مصوبه دولت، ادارات موظف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی در ساعات اداری شدند.

در حوزه حمل و نقل نیز خبرهای خوبی وجود داشت. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای وظایف محوله و نوع نگاه ملی خود به حمل بار به مقاصد مختلف دنیا، اقدام به راه‌اندازی خط منظم کانتینری به سوریه کرده که بر این اساس، طی سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴ سفر دریایی با حمل ۶۵۲۲ TEU بار تجاری کرده است؛ ضمن اینکه برنامه سفرهای این خط در نیمه اول امسال نیز به نحوی تدارک دیده شده است که ماهانه و به صورت منظم، حمل بار به مقصد کشور سوریه صورت گیرد.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: isna.ir/xdNZJy

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48294

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تاکید استاندار خوزستان بر استفاده صنایع پتروشیمی و فولاد از آب خلیج فارس

ش خرداد 20 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش خبرنگار مانا، دکتر علی‌اکبر حسینی محراب در نشست شورای حفاظت کیفی کارون افزود: صنایع استان از آب خلیج‌فارس و دستگاه‌های آب شیرین‌کن برای فعالیت تولیدی خود بهره ببرند و در این خصوص نباید کوتاهی صورت گیرد. وی بیان کرد: صنایع باید در استفاده از […]

همچنین بخوانید: