ظرفیت‌سازی همه جانبه در مذاکرات سه‌جانبه برای تسهیل ترانزیت…

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، در ارتباط با نقش دولت سیزدهم در توسعه فعالیت‌های ترانزیتی از طریق بنادر شمالی و جنوبی کشور، گفت: در طی دو سال اخیر، رایزنی‌های گسترده‌ای از طریق کمیسیون‌های تجاری، مذاکرات دوجانبه و چندجانبه و نشست‌های تسهیل تجارت و ترانزیت با کشورهای همسایه و منطقه انجام شده است. به عنوان مثال، نشست سه‌جانبه بین هند، ایران و روسیه برای راه‌اندازی مسیر جدید تجاری در کریدور شمال-جنوب پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

به گزارش خبرنگار سی نیوز، علی اکبر صفایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بنادر کشور ظرفیت لازم برای پذیرش ترانزیت از مبدأ و مقصد هند و روسیه را دارند؟ اظهار داشت: طبق آمار فعلی، حجم ترانزیت از ایران حدود ۸ میلیون تن در سال است و با دوبرابر شدن این حجم، بنادر کشور قادر به پذیرش این مقدار بار ترانزیتی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار سی نیوز در مورد پیگیری مذاکرات سه‌جانبه برای تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: ما در حال حاضر در حال ظرفیت‌سازی جامع و همه جانبه ای در این زمینه هستیم و سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات خود را به منظور هماهنگی و همکاری بیشتر با دولت‌های هند و روسیه در این زمینه انجام می‌دهد.

وی درباره کاهش منابع آبی دریای خزر در سال‌های اخیر، تأکید کرد: مسئله خزر از بسیاری جهات اهمیت دارد و وزارت راه‌وشهرسازی در این خصوص با نخست وزیر روسیه مذاکراتی را آغاز کرده و نگرانی‌های مربوط به این مسئله را منتقل کرده است. همچنین وزارت امور خارجه نیز این مسئله را پیگیری می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از رودهای پرآب دریای خزر ولگا است که به عنوان مهمترین رودخانه خزر شناخته می‌شود.

صفایی بیان داشت: مسئله خزر به عنوان بخشی از تجارت ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و در ۲۰ سال اخیر شاهد کاهش قابل توجه منابع آبی این دریا بوده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: حجم لایروبی دریای خزر نسبت به دو سال گذشته افزایش یافته است و در حال حاضر مطالعاتی با توجه به سناریوهای مختلف در این زمینه انجام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش اقتصادی بودن شیفت حمل‌ونقل در دریای خزر به سمت کانتینری شدن، تأکید کرد: ظرفیت اسمی بنادر شمالی ایران حدود ۲۸ تا ۳۰ میلیون تن است که با توجه به حجم ۳۰ تا ۳۵ میلیون تنی تجارت در خزر، امکان پذیر است. اما استفاده از مدل و شیوه‌های حمل و نقل کانتینری نیازمند رویکرد حرفه‌ای و کارآمد است. همچنین در بنادر انزلی و امیرآباد، پایانه‌های کانتینری مناسبی برای این منظور ایجاد شده است.

صفایی درباره تدابیر، تمهیدات و تسهیلات ارائه شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی برای انتقال دریایی زائران اربعین به کربلا، اظهار داشت: با توجه به تجهیزات مناسب در ترمینال‌های مسافری بندر خرمشهر و بندر آبادان و همچنین تدارک شناورهای مسافری، زائران کربلای معلی می‌توانند با مسیر دریایی از طریق مسیر اروند و استان بصره در عراق، با کمتر از نیم‌ساعت مسافت، سفر کنند.

همچنین، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص وام‌دهی برای نوسازی ۵۰ شناور مسافری در بندر شهید حقانی (بندرعباس) از محل وجوه اداره شده اعلام کرد: سازمان بنادر در حال پرداخت وام 5میلیارد تومانی از منابع خود به شرکت‌ها و تعاونی‌های کشتیرانی برای نوسازی شناورهای مسافری می‌باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با مسئله رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت بنادر برای پذیرش و نگهداری حدود ۷ میلیون تن کالاهای اساسی و کاهش حجم تقاضا در دولت سیزدهم به حدود ۳ میلیون تن، که به علت افزایش تولیدات داخلی رخ داده است، در حال حاضر مشکل رسوب و ماندگاری کالاهای اساسی در هیچ یک از بنادر کشور وجود ندارد.

وی همچنین به کمبود دریانورد در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، حدود ۴ هزار و ۶۰۰ نفر دریانورد در کشور کمبود داریم  و از جوانان می خواهیم که به این شغل وارد شوند. این شغل دارای حقوق و مزایای خوبی است و افراد می‌توانند سه ماه استراحت داشته باشند و این افراد در جامعه نیز جایگاه خوبی دارند.

 

گالری عکس

ویدئوی نشست خبری اصحاب رسانه با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

 

تولید و انتشار خبر: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/50592

آخرین اخبار دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آغاز بازسازی طبیعی مرجان‌های سفید شده خلیج فارس

د مرداد 23 , 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه مهدی بلوکی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به سفید‌شدگی مرجان‌های خلیج فارس و به دنبال آن تهدید محیط زیست دریایی منطقه اظهار داشت: سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ میلادی شاهد سفیدشدگی مرجان‌ها در سراسر دنیا بودیم که البته این سفیدشدگی در نقاط مختلف دنیا متفاوت […]

همچنین بخوانید: